۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 731478

چالش بطالت زمان در شبکه‌های مجازی

مسعود عالمی-جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

وقتی جامعه‌ای زنده و در حال حرکت است که خود، نیازهایش را تأمین کند؛ یعنی اگر آن جامعه برای تأمین نان نیازمند گندم است، خودش بتواند آن را تولید کند. اگر نیازمند صنعت و فناوری است و اگر به سلاح نیاز دارد خودش آن را تولید کند و یا آنکه در تعامل با سایر کشورها از آن‌ها بخواهد این محصولات را برای وی تولید کنند.

از سوی دیگر جامعه زنده، جامعه‌ای است که به روابط متراکم مستمر نیاز دارد. این موضوع توسط شبکه‌های مجازی تحقق می‌پذیرد و این شبکه‌ها می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. اساساً یکی از محاسن فضای مجازی آن است که ابزاری برای شتاب بخشیدن به ارتباطات و تأمین نیازها محسوب می‌شود. با این حال روی دیگر سکه فضای مجازی، آسیبی است که در نتیجه سرگرم کردن جامعه به شکل گذران وقت به بطالت به وجود می‌آید؛ یعنی سرگرمی بیهوده‌ای که موجب از دست رفتن زمانی می‌شود که می‌توان آن را صرف فعالیت‌های مفیدی همچون مطالعه، ورزش، کار و تولید کرد.

علاوه بر آثار پنهان شبکه‌های مجازی، برخی از چالش‌هایی که در شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام طراحی می‌شوند، اهدافی منفی را به جامعه تزریق می‌کنند و کاربران را به سوی فساد اخلاقی، بی‌اخلاقی اجتماعی و تعدی و تجاوز به حقوق یکدیگر سوق می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان برای پیشگیری از به دام افتادن در چالش‌های فضای مجازی پیشنهاد کرد، مدیریت زمان و هدفمند بودن در زندگی است. فردی که در زندگی خود هدف و معنایی داشته باشد ، وقت خود را صرف آن معنا و هدف می‌کند و ناخودآگاه از حرکت به سوی رفتارهای بیهوده باز می‌ایستد. با این توضیح اگر بخواهید بدون ایجاد هدف و انگیزه، مانع وقت گذرانی نوجوانان و جوانان در فضای مجازی شوید خواسته‌ای غیرممکن را دنبال می‌کنید؛ چرا که امروزه فضای مجازی، به فضایی قابل دسترس برای همه افراد تبدیل شده و به دلیل استفاده رو به گسترش از این فضا در امور مختلف زندگی، والدین نمی‌توانند مانع ورود فرزندانشان به این فضا شوند، اما می‌توانند با آگاه ساختن آن‌ها از مزایا و معایب استفاده از فضای مجازی و همراه شدن با فرزندان خود، آن‌ها را به سوی استفاده مفید از این فضا هدایت کنند و با ایجاد فعالیت‌هایی خارج از فضای مجازی همچون فعالیت‌های علمی خارج از مدرسه، فعالیت‌های ورزشی، هنری و آشنایی با مشاغل متعدد آن‌ها را در محیط‌های متنوع قرار دهند تا وقت آن‌ها به بطالت نگذرد و این حضور به صرف رفتارهای بیهوده همچون پیوستن به چالش‌های غیراخلاقی فضای مجازی منتهی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.