حجت الاسلام پاکزاد گفت: آیت الله دستغیب با سخنرانی‌های افشاگرانه خود در طول دهه ۴۰ نقش بسیار زیادی در آگاهی دهی به مردم و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشت.

ویژگی خاص شهید دستغیب، دانش و مبارزات سیاسی او بود/ مردم حتماً آثار سومین شهید محراب را مطالعه کنند

حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد استاد حوزه و دانشگاه به مناسب سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت الله عبدالحسین دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان ویژگی ها و دلایل شهرت این عالم فرزانه پرداخت و گفت: ویژگی خاص آیت الله شهید دستغیب، دانش فقه، اخلاق مداری و مزین بودن به اخلاق اسلامی، مبارزات سیاسی در مقابل ظالمین و گروهک‌های منافق و نیز اطاعت پذیری از ولی فقیه بوده است. ایشان با دانش فقه و علوم اسلامی توانست جوانان را به مکتب امام خمینی(ره) دعوت کند و در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته باشد.

حجت الاسلام پاکزاد افزود: شهید آیت الله دستغیب سومین شهید محراب است؛ در جمهوری اسلامی به ائمه جمعه‌ای که در مسیر نماز جمعه به شهادت رسیدند شهید محراب گفته می‌شود؛ اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی، دومین شهید محراب آیت الله مدنی، شهید سوم آیت الله دستغیب، چهارمین شهید محراب آیت الله محمد صدوقی و پنجمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی است. شهید دستغیب در سال ۱۲۸۸ در استان فارس متولد شد و پدرش مرحوم آیت الله سید احمد است که در ۱۲ سالگی ایشان را از دست داد و برای تحصیلات دینی به نجف رفت و پس از ۷ سال ممارست و تعلم مجوز اجتهاد را از حوزه علمیه نجف دریافت کرد و پس از آن به شیراز باز گشت.

این استاد حوزه ادامه داد: شهید دستغیب فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی فراوانی داشت که برای ملت ایران مفید بود؛ از جمله این فعالیت‌های اجتماعی عبارت بود از احیای مراکز دینی مانند بازسازی مسجد جامع شیراز، مسجد الرضا، مجتمع خاتم الاوصیا، مسجد روح الله، مسجد فرج آل رسول و مسجد امام حسین(ع) و فعالیت دوم نوسازی و ساخت مدارس علمیه و تأسیس حوزه علمیه شیراز است. فعالیت‌های انقلابی ایشان هم بر کسی پوشیده نیست؛ به گونه‌ای که از تأثیرگذارترین علمای شیعه در جریان نهضت امام خمینی مرحوم شهید آیت الله دستغیب است. ایشان با سخنرانی‌های افشاگرانه خود در طول دهه چهل و پنجاه نقش بسیار زیادی در آگاهی دهی به مردم شیراز داشت و با سخنرانی خود مردم را به سمت رهبر انقلاب امام خمینی(رض) سوق داد و در پرتو همین آگاهی دهی علمای اسلامی بوده است که این انقلاب به تثبیت رسید و حکومت ولایت فقیه تشکیل شد.

حجت الاسلام پاکزاد در مورد علت اینکه آیت الله دستغیب توسط منافقین مورد هدف بودند و به شهادت رسیدند گفت: آیت الله دستغیب در سخنرانی ها، صدور بیانیه و مصاحبه‌های مطبوعاتی خود گروهک‌های منافقین را رسوا می کرد و خط مشی فکری منحرف آنها را بازگو می‌کرد بنابراین آنها وجود این شخصیت مجتهد، ارزشمند و انقلابی را تحمل نکردند و درصدد حذف ایشان برآمدند که در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۶۰ هنگامی که آیت الله دستغیب در حال حرکت به سمت مصلی برای اقامه نماز جمعه بودند، ایشان را به همراه چند نفر دیگر در یک عملیات انتحاری به شهادت رساندند.

وی در مورد آثار علمی و فقهی آیت الله شهید دستغیب تصریح کرد: کتاب‌های شهید دستغیب نشانگر شخصیت علمی ایشان است؛ شهید دستغیب کتاب‌های فراوانی از جمله گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت، اخلاق اسلامی، ۸۲ پرسش، کتاب استعاذه، مهدی موعود، آئین زندگی، معاد، تردید و توکل، ایمان، معراج، امامت، سیدالشهدا، سرای دیگر، معارفی از قرآن، ولایت، نبوت، پرسش ها و پاسخ ها، کتاب عدل، حقایقی از قرآن و... داشته‌اند که البته برخی از این آثار به زبان عربی نیز ترجمه شده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در بین این کتاب‌ها، کتاب گناهان کبیره در میان مردم مقبولیت بیشتری داشته است؛ به این دلیل که مرحوم شهید دستغیب رذایل اخلاقی را در این کتاب بررسی کرده، دسته بندی‌های دقیقی انجام داده و روایات را در ذیل این رذایل ذکر کرده است و به همین دلیل مردم توجه خاصی به این کتاب داشته‌اند و نشر آن در تیراژ بسیار بالایی صورت گرفته است. کتاب دیگری از ایشان که حتماً به خواندن آن توصیه می‌شود کتاب اخلاق اسلامی است. ویژگی آثار شهید دستغیب که موجب شده تا در بین مردم مقبولیت داشته باشد این است که در ضمن مباحث علمی مطالب را به زبانی ساده بیان و از طرف دیگر مباحث را با ذکر داستان قرین کرده است که طبیعتا این موضوعات در بین عوام هم جا افتاد، اگرچه علما هم از آثار شهید دستغیب استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام پاکزاد ادامه داد: کتاب دیگری از آثار آیت الله دستغیب که مطالعه آن سودمند است کتاب سیدالشهدا است که برخی شبهاتی که امروز برای جوانان ما در این موضوع مطرح است را پاسخ داده و می‌توان با مراجعه به این کتاب به پاسخ شبهات دست یافت. نمونه آن شبهه ای است که در مورد اشک ریختن برای شهادت امام حسین(ع) و ارزش آن مطرح می‌شود. مرحوم شهید دستغیب در پاسخ به این سوال فرموده اند درست است که یک قطره اشک شور است، اما پاداش آن به خاطر خود امام حسین(ع) است؛ زیرا ایشان تمام هستی خود را برای خدا داد، خداوند نیز این امتیاز را برای گریه بر او قرار داده است؛ البته این اشک ریختن باید همراه با اطاعت و ولایت پذیری از اهل بیت(ع) همراه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.