یاسوج- فضای مجازی این روزها پرشده از سوژه‌ها و شهروند خبرنگارانی که باید گاهی اوقات ما سوژه‌های آن‌ها را پیگیری کنیم.

دانش آموزان بویر احمدی در کوه‌ها به دنبال اینترنت می‌گردند

قدس آنلاین-گروه استان ها: انتشار عکسی از یک کلاس درس در بلندای کوه‌ها درحالی‌که تعدادی از دانش آموزان شال و کلاه کرده و بر روی تخته‌سنگ‌ها مشغول درس خواندن هستند چند روزی است که دوباره شبکه شاد و اینترنت و امکانات روستایی را بر سر زبان‌ها انداخته است.

در منطقه محروم «لوداب» از توابع شهرستان بویراحمد تعداد ۱۰۰ خانوار زندگی می‌کنند که شرط اتصال دانش آموزان برای حضور در کلاس‌های شاد اتصال به اینترنت است و این موضوع خود سرآغاز داستان این سوژه است.

ازآنجاکه اینترنت هم چون سایر امکانات رفاهی به سختی راه خود را در میان این کوه‌های سر به فلک کشیده باز می‌کند لذا بسیاری از دانش آموزان مجبور هستند تا شال و کلاه کرده و به کوه بزنند تا شاید در ارتفاعات سیگنالی برای اتصال پیدا کنند.

بنا بر گفته اهالی دانشجویان هم وضعیت بهتری ندارند اما برخی از آن‌ها به‌جای کوهنوردی ترجیح داده‌اند تا روستاها را به مقصد شهر ترک کنند.

دانشجویان به دلیل مشکلاتی که حضور در کوه برای اتصال به دانشگاه دارد ترجیح داده تا در شهر یاسوج خانه‌ای برای زندگی بیابند تا از درس و تکلیف خود عقب نمانند.

در حال حاضر بیشتر دانش آموزان بخش لوداب ازجمله«درسی» و دهستان «زی زی»برای دسترسی به اینترنت و شرکت در کلاس‌های آنلاین باید به کوه بروند تا شاید در نقطه‌ای از کوه که اینترنت با سرعت کم است بتوانند درس بخوانند.

دسترسی به شبکه شاد

مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه نیمی از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد عضو شبکه شاد هستند اظهار  می کند: برای آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت دارند تمهیداتی اندیشیده شده تا از درس عقب نیفتند.

هادی زارع پور می گوید: به دلیل کم بودن جمعیت مدارس مناطق روستایی و  عشایر امکان حفظ فاصله فیزیکی دانش آموزان این مناطق به‌راحتی در کلاس درس حاضر می‌شوند و لذا جزوه آموزشی، درس‌نامه و تولید محتواهایی در قالب سی دی برای دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند پیش‌بینی‌شده است.

وی با اشاره به برگزاری برخی کلاس ها به صورت حضوری می افزاید: این اقدام در صورت تصویب و موافقت اعضای ستاد مقابله با کرونای هر شهرستان یا بخش انجام خواهد شد.  

زارع پور یادآور می ش,د: کلاس‌های درس کم‌جمعیت به‌ویژه در روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشمول طرح برگزاری حضوری هستند.

نبود زیرساخت‌های ارتباطی

نبود زیرساخت‌های ارتباطی موضوع پنهان و قابل‌انکاری نیست لذا سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد نیز با تائید این موضوع اظهار می‌کند: با توجه به پراکندگی روستاها و کوهستانی بودن برخی مناطق و نیاز به تجهیزات گران‌قیمت، زیرساخت‌های اینترنت در برخی از روستاها استان ایجاد نشده است.

سید هادی امیری با اشاره به اینکه ۲۰ پروژه مخابراتی این استان در هفته دولت افتتاح و یا کلنگ زنی شد گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در اولویت قرار دارد.

 امیری افزود:نصب و راه‌اندازی ۱۶ ایستگاه مخابراتی در روستاهای سرابتاوه، موردراز، بازرنگ بوستان باشت، گوشه، سرآسیاب یوسفی، کت ماهورباشت و آهورک از مهم‌ترین این طرح‌ها بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.