رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: نرخ واقعی ارز قیمتی است که در بازار آزاد رد و بدل می‌شود لذا هر آنچه به عنوان نرخ ارز دولتی برای واردات عنوان می‌شود یعنی توزیع دوباره رانت. یعنی اینکه دوباره عده معدودی رانت‌های بزرگ به جیب می‌زنند و بخش بزرگی از جامعه باید تورم چند برابری را تحمل کنند.

مهمترین مطالبه شفافیت‌طلبان در اقتصاد این است که چرا ارز چند نرخی است؟/ نرخ ارز با سخنرانی مشخص نمی‌شود

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص سخنان آقای روحانی درباره ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت:به هر حال همچنان برای مردم و فعالان بازار مشخص نشده که منظور آقای روحانی از محاسبه ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی چیست؟ همانطور که چند سال است متوجه مبنای محاسبه ارز  ۴۲۰۰ تومانی نشدیم.

وی در این باره تصریح کرد: به هر حال آقای روحانی برای یک بار هم که شده خود اعلام کرد که در این مورد حاضرم مبنای محاسبه ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی  را به مردم اعلام کنم لذا ما باید به عنوان مردم از آقای رئیس جمهور مطالبه کنیم که نحوه محاسبه دلار ۱۱ و هزار و ۵۰۰ تومانی را  مشخص کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: ضمن محاسبه این موضوع آقای رئیس جمهور باید دراین باره هم شفاف سازی کند که آیا قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسانند یا ارز ۲۶ هزار تومانی را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی کاهش دهند؟

وی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعجب آور است، خاطر نشان کرد: به هر حال با توجه به رویه سیاست گذاری‌های دولت می‌توان انتظار داشت که دولت نرخ ارز دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تبدیل کند این شدنی است اما به نظر نمی‌رسد که دولت بر آن باشد تا نرخ ارز بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

مجید رضا حریری گفت:  دعوای ما سر قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ۱۱ یا ۲۶هزار تومانی نیست؛،مهمترین مطالبه شفافیت طلبان در اقتصاد این است که چرا ارز چند نرخی است و چرا ارز تک نرخی نمی‌شود تا بخش بزرگی از فساد و رانت‌های ارزی از کشور جمع شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: چرا دولت باید بخشی از ارز را با نرخ ارزان به عده ای بدهد که رانت خوار هستند. چرا برخی به اسم واردات کالاهای اساسی ارز دولتی را با قیمت کمتری دریافت می کنند در حالی که سال هاست مشاهده می‌کنیم کالای اساسی با قیمت دولتی به دست مردم نمی رسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین خاطر نشان کرد: دولت باید مشخص کند که بر چه اساسی نرخ ارز را محاسبه می کند و از کجا عددهای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و عدد ۱۲۲۶ تومانی که سال ۹۱ اعلام کرد را ارائه می دهد. دولت باید مشخص کند که چگونه به این اعداد دست می‌یابد.

مجید رضا حریری توضیح داد:  اگر دولت بر آن است تا ارز جهانگیری ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تبدیل کند، می‌توان انتظار داشت سال آینده قیمت کالاها و اجناس اساسی سه تا چهار برابرمی شود،  البته کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد مثل روغن، کنجاله، خوراک دام و ...که تقریبا چهار، پنج قلم نمی شوند در نهایت نیز با نرخ ارز دولتی به دست مصرف کننده نمی رسید همین گونه که هم اکنون مرغ را بالای ۳۰هزار تومان و شیر را ۹ هزار تومان می‌خریم.

 وی درخصوص نرخ ارز گفت: با حرف و سخن نرخ ارز مشخص نمی‌شود.  نرخ واقعی ارز قیمتی است که در بازار آزاد رد و بدل می شود لذا هر آنچه به عنوان نرخ ارز دولتی برای واردات عنوان می شود یعنی توزیع دوباره رانت. یعنی اینکه دوباره عده معدودی رانت های بزرگ به جیب می زنند و بخش بزرگی از جامعه باید تورم چند برابری را تحمل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.