در حالی بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تهران طی آبان ۹۹ را ۲۷.۱ میلیون تومان اعلام کرد که معاون وزیر راه گفت:متوسط قیمت واقعی مسکن تهران ۲۰ میلیون تومان است.

 متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۰ میلیون تومان است نه ۲۷ میلیون

قدس آنلاین؛ محمود محمودزاده یادآور شد: با توجه به آنکه آماری که قبلا با برداشت از داده های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر متر مربع واحد مسکونی ارایه می شد فقط مختص تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت ها می شد، ارایه آمار به آن شیوه متوقف شد.

وی بیان کرد: در ۲۷ مرکز استان، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که حدود ۹ استان نیز متوسط قیمت خرید و فروش مسکن کمتر از ۵ میلیون تومان است. همچنین بررسی ها حاکی است که ۳ استان نیز متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

به گفته محمودزاده، فقط در تهران است که میانگین خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی حدود ۲۵ میلیون تومان است. درعین حال در شهر تهران اگر مناطق یک و ۳ را که رقم های خرید و فروش در آنها غیرمنطقی است را در نظر نگیریم میانگین قیمت هر مترمربع خرید و فروش واحد مسکونی ۲۰ میلیون تومان برآورد می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نرخ دلار بر قیمت مسکن تاثیر فراوانی داشته است، افزود: برآوردها حاکی است حوزه زمین و مسکن یکی از مهم‌ترین مرجع ها برای ذخیره سرمایه است. به همین دلیل سیاست وزارت راه و شهرسازی موضوع جداکردن بازار سرمایه و سفته بازی از بازار مصرف است. 

محمودزاده تاکید کرد: برای این کار پروژه های مختلفی تعریف شده که یکی از آنها، سامانه املاک و اسکان بود. با توجه به موفقیت سامانه از نظر زیرساخت و امکانات، در ماده ۵۴ اصلاحیه مجلس توجه بیشتری به سامانه شد و تمامی خانواده ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه شدند. این الزام برنامه ریزی ها را در حوزه خرید و فروش و اجاره، شفاف می کند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های تولید مسکن همچون طرح اقدام ملی و تفاهم نامه های همکاری در تولید مسکن با سایر وزارتخانه ها و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در جهت تقویت بازار مصرف است.

محمودزاده تاکید کرد: پیش بینی می شود، مجموعه سیاست ها و اقداماتدر بازار اجاره و خرید و فروش منجر به ایجاد ثبات در بازار خرید و فروش و اجاره شود و نقش موثری در بازار ایجاد کند. همچنین، آیین نامه اجاره داری حرفه ای تدوین شده و برای تصویب به مراجع بالاتر دولت برای تصویب ارایه شده است.

به گزارش تسنیم اوایل ماه جاری بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۱.۸ درصد متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به مهرماه امسال و ۱۱۸.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران ۲۷.۱ میلیون تومان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خیلی افتخار می کنید وقتی مردم توان خرید مسکن را ندارند چه ۲۰ میلیون چه ۲۷ میلیون