۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 731553

یک کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه در روز پنج شنبه در باکو در ارتباط با ایران گفت: در دولت ترکیه کسانی که به آینده این کشور علاقه‌مندند باید اردوغان را از بازگویی این حرف‌های نادرست و متوهمانه بازدارند.

توهمات اردوغان به نقاط خطرناکی رسیده است

قدس آنلاین: سید رضا صدرالحسینی، در گفت وگو با ایسنا، در ارتباط با سخنرانی رییس جمهور ترکیه در روز پنج شنبه در جشن پیروز قرهباغ در باکو که شعری را در ارتباط با رود ارس خواند که از نمادهای جدایی طلبی "پان ترکیست ها" است، اظهار کرد: متاسفانه مدتی است که آقای اردوغان توهماتی که در مغزش می گذرد را به زبان جاری می کند و براساس این توهمات اقداماتی را انجام می دهد.

وی با بیان این که اظهارات اردوغان براساس تفکر نئوعثمانیسم مطرح  شده است، گفت: او در اظهارات اخیرش به نوعی بر موضوع جدایی بخشی از ایران و اضافه شدن آن به آذربایجان و سپس الحاق آذربایجان به ''امپراتوری عثمانی بزرگ'' تاکید دارد .

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که توهمات اردوغان به نقاط خطرناکی رسیده است، ادامه داد: او در طول مدت اخیر، علی رغم مخالفت احزاب مختلف در ترکیه موضوع ترکیه بزرگ را مطرح  کرده و در اظهارات اخیرش متوجه این موضوع نبوده است که قبل از سال 1918 این منطقه به نام آذربایجان نامیده نمی شده است و بعد از این که بخشی از ایران توسط روس ها در قالب عهدنامه ننگین گلستان از کشور جدا شد این منطقه به نام آذربایجان نام گذاری شد.

رییس جمهور ترکیه، تاریخ منطقه را یک بار دیگر مرور کند

صدرالحسینی با بیان این که مناسب است آقای اردوغان تاریخ منطقه را یکبار دیگر مرور کند و مشاورانش به او بگویند که تا قبل از 1918 منطقه آذربایجان مطرح نبوده و بعد از جدایی از ایران این نام گذاری صورت می گیرد، تاکید کرد: مناسب است در دولت ترکیه مشاوران دلسوز و کسانی که به آینده ترکیه علاقه مند هستند اردوغان را از بازگویی این حرفهای نادرست و توهم گونه که به نوعی بزرگتر از دهانشان است، بازدارند. 

 اردوغان در سخنان خود در باکو نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد

وی با تاکید بر این که اردوغان روز پنج شنبه در اظهاراتش در باکو نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد، ادامه داد: او در جشن پیروزی آذربایجان شعری را درباره ارس خواند و در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد (ما از شما جدا نمی شویم ما را به زور از شما جدا کردند.ارس به زودی قدرت می گیرد).

این کارشناس مسائل بین الملل  تاکید کرد: به نظرم باید خطاب به رییس جمهور متوهم و متجاوز ترکیه و همچنین همفکران او یادآور شد که یک شعر هم اهالی تبریز از زمان شاه طهماسب در مورد سلف اردوغان دارند که در آن گفته شده است:

رومی آمد بر در تبریز و ...

دیر یا زود هویت رییس جمهور کنونی ترکیه  در برابر بسیاری از مشکلات و مسائل مشخص خواهد شد

 وی تصریح کرد: خلاصه آقای اردوغان یادش باشد که ذوق شاعری و طبع شعری ما بسیار بهتر از وی است که همه داشته‌هایش بر پایه توهمات برقرار شده و دیر یا زود هویتش در برابر بسیاری از مشکلات و مسائل مشخص خواهد شد. مهم واکنش سریع، قاطع و صریح مقامات سیاسی ایران خواهد بود.

صدرالحسینی با بیان این که ایران باید در ارتباط با حرف های اردوغان به صورت آشکارا و رسمی موضع بگیرد، خاطر نشان کرد: درست است که ما با ترکیه در برخی از حوزه ها همکاری داریم ولی باید در برابر زیاده خواهی‌های ارضی رییس جمهور این کشور در حوزه جغرافیایی که خط قرمز ماست واکنش صریحی داشته باشیم.

ایران علاوه بر ترکیه باید به آذربایجان نیز تذکر جدی دهد

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین افزود: باید به دولت آذربایجان نیز که در این کشور این اظهارات مطرح شده تذکر جدی بدهد و نظرات صریح خود را در این ارتباط به مقامات آذربایجان نیز اطلاع دهد. 


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.