اصفهان- علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در سفری دو روزه به اصفهان علاوه بر برنامه‌های متعدد پای درددل فعالان اقتصادی نشست تا شاید بتواند گره ای از مشکلات آن ها باز کند.

زخم مشکلات صنعتگران اصفهانی سر باز کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: وزیر صنعت  و معدن روز جمعه برای بهره برداری پنج طرح صنعتی در مجموعه تولیدی اسنوا میزبان صنعتگران اصفهانی بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه در حاشیه بازدید از مجموعه اسنوا اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت تقویت بنگاه‌هاست.

وی، یکی از سیاست‌های این وزارتخانه را حمایت از صنعت و تولید کشور برشمرد و اظهار داشت: حمایت‌ها در راستا عدم دخالت، حذف مانع تراشی و مزاحمت‌ها است همچنین کنترل بازار و اولویت قراردادن ساخت داخل از اهداف ماست.

دل گویه های تولید کنندگان

حضور وزیر صنعت در این استان البته فرصت مغتنمی را برای تولید کنندگان فراهم کرد تا شاید با ابرزاز مشکلات بتوانند گره با دستان وزیر از کار خود بگششایند.

در این رابطه شماری از فعالان اقتصادی اصفهان در دیدار با علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت ، دلالان حوزه صنعت فولاد، فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی، قانون نظام صنفی، اخذ عوارض صادراتی، مالیات، مشخص نبودن تعریف مشوق صادراتی، مسائل ارزی، تناقض بین بخش بازرگانی و تولیدی و واردات را از جمله مشکلات فرارو برشمردند.

لزوم تصمیم قاطع در حوزه واردات

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صنعت دامپروری کشور صنعتی است که مطابق با امنیت غذایی و مصوب سال ۱۳۹۱ و تاکید ملی به عنوان پدافند غیرعامل باید مورد واکاوی و توجه ویژه قرار بگیرد.

حمیدرضا قلمکاری افزود: برای واردات چهار میلیون تن جو، ۹.۳ میلیون تن ذرت، ۲.۳ میلیون کنجاله و ۲.۲ میلیون تن دانه‌های روغنی حدود ۵.۸ میلیارد دلار بودجه کشور برای آن اختصاص داده شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این محصولات با قوت غالب مردم ارتباط مستقیمی دارد از این رو باید تصمیم قاطعی برای این حوزه گرفته شود از این رو با رویکردهای وزارت صمت انتظار داریم این مهم در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

قلمکاری اظهار داشت: در آخرین گزارش‌ می‌بینیم تخصیص ارز در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است ۷۷ درصد و همچنین تامین ارز ۶۶ درصد و به نوعی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمتر کنجاله سویا واردات داشته است.

 کوتاه کردن پای دلالان از صنعت فولاد 

مسئول کمیته تخصصی تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: دستورالعمل‌های مرداد ۹۷  بخش مربوط تاکنون باطل اعلام شود تا پای دلالان از صنعت فولاد کشور جمع شود.

احمد پزنده در این نشست فعالان اقتصادی اصفهان با حضور وزیر صمت  افزود: کمیته ظرفیت سنجی که توسط کارشناسان مجتمع فولاد و سندیکاها ایجاد شده بهین یاب شود تا فولاد در بازار با سه برابر قیمت به فروش نرسد.

وی تصریح کرد: اکنون فولادی که در بازار عرضه می‌شود از طریق دلالان به تولیدکننده‌ها به فروش می‌رسد.

رییس کمیته تخصصی تجارت اتاق بازرگانی اصفهان  یادآور شد: در گذشته با ۱۰ میلیارد تومان وام ۱۰ هزار تن بار می‌خریدیم و این در حالیست که اکنون با ۱۰ میلیارد تومان ۵۰۰ تن بار می‌خریم.

بازسازی ماشین آلات صنعتی 

رییس کمیته تخصصی نساجی اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به هزینه زیرساخت شهرک پوشاک اصفهان بیان کرد: مساحت این شهرک یک میلیون مترمربع است که نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

اکبر لباف افزود: از آن جایی که مسائل مختلف استان از جمله اشتغال با احداث این پروژه برطرف خواهد شد از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تا عنایت ویژه‌ای نسبت به این مهم داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۲ درصد صنعت کشور در اصفهان است اما ماشین آلات ما نیازمند بازسازی است که از وزیر صمت می‌خواهیم نسبت به بازسازی ماشین آلات صنعتی اقدام ویژه‌ای انجام دهند.

مشخص شدن حریم شهرک‌های صنعتی 

مسئول کمیته تخصصی پوشاک و شرکت شهرک‌های صنعتی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: قوانین و عوارضی که برای استان‌های کشور قرار است بهین یاب شود برای استان صنعتی همچون اصفهان مورد بررسی قرار گیرد تا بنا به شرایط آن استان عملیاتی شود.

مجتبی ملااحمدی گفت: در خصوص ایجاد شهرک‌های تخصصی به ویژه شهرک تخصصی پوشاک، فلزات گران بها و سنگ‌های قیمتی، داروسازی و تجهیزات پزشکی شرکت شهرک‌های صنعتی استان با حمایت سازمان صنایع کوچک به مدت یک ماه اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید در خصوص شهرک‌های صنعتی حریمی مشخص شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات بیشتر شهرک‌های صنعتی توسعه شهرها و نزدیکی شهرک صنعتی به آن شهر است که امیدواریم ظرف یک ماه آینده این پیشنهاد به شورای عالی معماری و شهرسازی راه یابد.

لزوم تعویض اختیارات به شورای معادن استان 

در ادامه این نشست ، فعال اقتصادی در حوزه معدن استان اصفهان اظهار داشت: واگذاری و تفویض اختیارات شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها، ایجاد پنجره واحد برای تجمیع استعلام و سیر مراحل مربوط در اتاق بازرگانی، کمک به حل مشکلات معدن‌داران با منابع طبیعی، اجرای کامل ماده ۲ و سه قانون بهبود فضای کسب و کار در خصوص بخش معادن و صنایع معدنی از جمله درخواست‌های فعالان این بخش است.

مجتبی کاروان بیان کرد: استفاده از نظرات کارشناسان بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط، تسهیل خرید و تامین ماشین آلات و تجهیزات روز از طریق ارایه تسهیلات ارزآور برای خرید ماشین آلات، تقویت دیپلماسی تجاری برای پاسخ به تقاضای خارجی محصولاتی مانند سنگ ساختمانی، تعریف مشوق‌های صادراتی و رفع موانع مالیاتی و حذف عوارض‌های صادراتی مورد تایید فعالان اقتصادی است.

اصلاح قانون نظام صنفی

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: طی ۱۰ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا اصناف بیشترین آسیب را دیدند.

رسول جهانگیری یکی از شرکای قدیمی نظام از سال ۴۲ تاکنون اصناف ذکر کرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از اصناف صیانت کنند.

وی گفت: در زمان حاضر وزارت ارتباطات کسب و کارهای فضای مجازی اصناف را برعهده دارد وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هر کدام سهمی در اصناف دارند.

رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به یکسان نگری و بحث کارگاه‌های تولیدی ادامه داد: ۶۰۰ هزار واحد صنفی کارگاه‌های تولیدی با صنعت قابل تفکیک نیست.

جهانگیری اظهار داشت: در راستای نگاه به مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی صنفی و سرمایه در گردش در بخش صنعت به بخش اصناف هم توجه شود.

سرمایه در گردش مشکل شرکت‌های تولیدی 

یک فعال اقتصادی دیگر از صنعت نساجی استان اصفهان با اشاره به مشکل سقف و سابقه واردات گفت: به نقش تجارت و بازرگانی در اقتصاد کشور آشنایی داریم.

فاطمه قادروند گفت: دلیل تناقض بین بخش بازرگانی و بخش تولیدی چیست، سقف واردات با توجه به تفاوت پایین وارداتی که رخ می‌دهد برای واحدهای تولیدی سالانه ۲۰ درصد مجاز است اما این موضوع به  بازرگانان اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته الیاف را ۱.۵ دلار می‌خریدیم در زمان حاضر ۲.۵ دلار خریداری می‌شود که با سقف مشخص شده توان وارداتی ما کاهش یافته است.

قادروند با بیان اینکه واردات به دلیل توزیع مواد اولیه در واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، بیان کرد: همچنین عمده مشکل شرکت‌های تولیدی سرمایه در گردش است.

وی با بیان اینکه نوسازی ماشین آلات نساجی از اقدامات صورت گرفته در شرکت تولیدی ما بود، تصریح کرد: متاسفانه بخش نامه اخیر بانک مرکزی در عمل بحث واردات ماشین آلات را با مشکل مواجه کرد زیرا تمامی ماشین آلات دوره ساخت دارند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.