اصفهان- گوشت مرغ جزء کالاهای اساسی مردم است و باید حمایت‌هایی از تولیدکنندگان توسط دولت انجام شود و نهاده‌های دامی با ارز دولتی در اختیار آن‌ها گذاشته شود، اما تأمین نشدن نهاده‌های دام و طیور با نرخ دولتی یکی از دلایل بحران بازار مرغ و تخم‌مرغ در طی ماه‌های اخیر بوده است.

اردستان از عنوان قطب تولید مرغ در اصفهان انصراف داد

قدس آنلاین-گروه استان ها: نبود نظارت دقیق و صحیح بر نحوه توزیع و عرضه گوشت سفید یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت اقلام گوشت سفید در بازار به شمار می‌رود که هنوز نتوانسته آرامش را به بازار پر تلاطم مرغ بازگرداند.

شهرستان اردستان با تولید ۴۰ هزار تن گوشت مرغ در سال رتبه اول تولید گوشت سفید در استان اصفهان را به خود اختصاص داده است، اما متأسفانه قیمت مرغ در این شهرستان به قیمت‌هایی عرضه می‌شود که برای خریداران غیرقابل‌تصور است.

متأسفانه از ابتدای سال جاری به دلیل نبود نهاده‌های دامی بیشتر تولیدکنندگان با مشکل تولید روبرو شدند.

ازآنجاکه دولت تاکنون نتوانسته بیش از ۳۰ در صد نهاده‌های تولید را برای مرغداران تأمین کند لذا آن برای تهیه نهاده‌های اولیه مجبور هستند به بازار آزاد روی بیاورند و لذا این موضوع آن را با مشکل جدی مواجه ساخت تا آن جا که بسیاری از تولیدکنندگان عطای تولید را به لقایش بخشیدند و دست از کار کشیدند.

ریشه گرانی

بنا بر گفته رئیس جهاد کشاورزی اردستان یکی از مهمترین موضوعات گران شدن گوشت مرغ در هفته‌های اخیر در کل کشور مربوط به موضوع ناپایداری و توزیع ناکافی نهاده‌های کشاورزی است که موجب شده تا جوجه ریزی توسط مرغداران با افت همراه باشد و این موضوع به‌شدت در تولید مرغ اثرگذار بوده است.

این مسئول اظهار می کند: نبود کشتارگاه صنعتی نیز موجب شده تا قیمت‌های گوشت مصرفی در شهرستان اردستان با توجه به اینکه رتبه اول تولید را نیز دارد و باید گوشت تولیدی فرآوری شود با بقیه استان اصفهان یک قیمت و بعضاً هم بالاتر باشد و در تخم‌مرغ نیز رتبه هفتم استان را به خود اختصاص داده است.

کاهش جوجه ریزی

رئیس اداره دامپزشکی اردستان نیز بابیان اینکه در راستای کمبود نهاده‌های دامی برای مرغداران و همچنین نوسانات بازار حدود ۶۰ درصد از مرغداری‌های اردستان غیرفعال و خالی هستند افزود: هم‌اکنون حدود ۶۰ درصد از مرغداری‌های اردستان غیرفعال و خالی هستند و مابقی در هر دوره‌ای حدود یک‌میلیون قطعه جوجه ریزی دارند.

سعید راعی با اشاره به اینکه شهرستان اردستان دارای ۱۳۳ واحد مرغداری گوشتی است که این واحدها هر دوره می‌توانند بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ جوجه ریزی داشته باشند اظهار کرد: اما متأسفانه در حال حاضر این رقم به یک‌میلیون قطعه کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه در شهرستان اردستان سه واحد پرورش جوجه وجود دارد افزود: متأسفانه امسال به دلیل مشکلاتی که وجود دارد هر ۳ واحد غیرفعال است.

رئیس اداره دامپزشکی اردستان با اشاره بیان کرد: مرغداران شهرستان اردستان در هفت ماه ابتدای امسال بیش از ۶ میلیون جوجه ریزی داشتند که نسبت به مدت مشابه کمتر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.