برای اولین بار در نیشابور آزمون مربوط به اندازه گیری آهن در آرد واحدهای تولیدی و نانوایی انجام می‌شود

 آهن موجود در آرد  واحدهای تولیدی و نانوایی در نیشابور اندازه گیری می شود
به گزارش قدس آنلاین، هادی حسین زاده سرپرست معاونت غذا ودارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به گسترش دامنه فعالیت آزمایشگاه اندازه گیری آهن در آرد واحدهای تولیدی و نانوایی برای اولین بار درآزمایشگاه معاونت غذاودارو انجام شد.
اوافزود: کم خونی فقر آهن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تغذیه‌ای در دنیا می‌باشد. بیش از نیمی از کم خونی‌ها در دنیا به علت کمبود تغذیه‌ای آهن می‌باشد.
سرپرست معاونت غذا ودارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: کم خونی در مادران باردار می‌تواند منجر به کاهش رشد داخل رحمی جنین، تولد کودکان کم وزن، افزایش مرگ حول تولد و افزایش مرگ و میر مادران شود، بطوری که در کشورهای در حال پیشرفت، کم خونی عامل اصلی حدود %۲۰ مرگ مادران باردار است. کم خونی با اختلالات تکاملی و رشد کودکان نیز ارتباط دارد.
حسین زاده بیان کرد: کودکانی که کم خونی فقر آهن دارند، در آزمون‌های شناختی، مهارت‌های یادگیری و تحصیلی دارای نمرات کمتری هستند یکی از روش‌هایی که می‌توان جهت کاهش این مشکل انجام داد غنی سازی مواد غذایی است.
او تصریح کرد: غنی سازی، افزودن ماده مغذی به یک ماده غذایی است؛ که باعث بهبود کیفیت کلی تغذیه‌ای آن ماده غذایی می‌شود. هدف اصلی غنی سازی مواد غذایی با آهن، پیشگیری از کمبود این ماده مغذی یا حفظ وضعیت کفایت آهن در یک جمعیت، در بلند یا میان مدت است.
سرپرست معاونت غذا ودارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد: با توجه به خریداری دستگاه اسپکتوفتومتر در سال جدید توسط معاونت غذا و دارو و با توجه به تلاش و همت پرسنل آزمایشگاه اعتباربخشی‌های لازم در این زمینه اندازه گیری مقدار آهن در آرد در این آزمایشگاه به دامنه فعالیت‌های آزمایشگاه اضافه خواهد شد. امید است با توکل بر خداوند، حمایت رییس دانشکده و مسئولین جهت افزایش تجهیزات و نیرو؛ بتوانیم هر سال بر فعالیت‌ها و دامنه عملکرد آزمایشگاه بیافزاییم.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.