عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر مسؤولان بدون چشمداشت به غرب گمان کنند که در چند سال آینده هم درگیر تحریم ها هستیم و امکان زیادی برای ورود ارز به کشور نداریم قطعاً با تهاتر کالا می‌توانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند.

تهاتر کالا باعث کاهش فشار برای ارز وارداتی، نرخ ارز و تورم خواهد شد

مهدی صادقی شاهدانی اقتصادددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص تمهیدات دولت برای افزایش قدرت خرید مردم گفت: متأسفانه سیاست‌های غلط دولت‌ها فشار مضاعفی بر مردم و بر معیشت آنها وارد کرده است. سیاست‌های تورم‌زایی که معیشت و گذران زندگی مردم را از جهات مختلف تحت فشار قرار داده است لذا براساس این سیاستهای غلط می‌بینیم که نه تنها درآمد مردم افزایش پیدا نکرده بلکه شیوع بیماری کرونا نیز در آمد بسیاری از مردم بخصوص طبقات پایین جامعه را تحت تاثیرات نامطلوبی قرار داده است.

وی درباره کاهش قدرت خرید مردم افزود: به هر حال دولت باید فکر جدی برای افزایش قدرت خرید مردم داشته باشد چرا که با کاهش قدرت خرید به دلیل تورم مردم تحت فشار هستند ضمن اینکه متناسب با تورم و شرایط بازار هم دستمزد و حقوق کارمندان و کارگران افزایش نیافته است.

 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت جسمی و روحی مردم خطاب به دولتمردان گفت: قطعاً تورم و فقدان درآمد لازم دست به دست هم می‌دهد تا مردم نتوانند بخشی از نیازهای خوراکی و معیشتی و حتی دارویی و فرهنگی خود و اعضای خانواده را تأمین کنند. قطعاً دولت نباید در برابر رفاه جامعه بی تفاوت باشد چرا که فقدان رفاه جامعه به شدت امنیت وسلامت روحی و جسمی و حتی امنیت اجتماعی را تهدید و زیر سؤال می‌برد.

استاد اقتصاد افزود: به هر حال دولتمردان و مسؤولان باید بدانند که در برابر مردم شریف وصبوری قرار دارند، مسؤولان باید از هر جهت به فکر تأمین نیازهای مردم باشند و به رفاه مردم حساس باشند. از این جهت انتظار می‌رود تا کالاهای مورد نیاز خانواده‌های ضعیف و دهک‌های پایین درآمدی را با کمترین قیمت ممکن در اختیار آنها قرار دهند.

وی در خصوص اهمیت تهاتر کالا در شرایط تحریمی خاطر نشان کرد: دولت در زمان تحریم نفت می‌تواند از طریق تهاتر بخشی از نیاز مردم به کالای اساسی را تأمین کند. به این معنا که ما به ازای فروش نفت می‌توانیم کالای مورد نیاز مردم را به شکل مقطعی وارد کنیم . بنده اعتقادی به اینکه به واردات وابسته شویم ندارم اما در شرایطی که امکان دریافت ارزهای نفتی وجود ندارد می‌توانیم از این موضوع برای واردات کالاهای اساسی کشور مثل قطعات، ماشین آلات تولیدی و نهاده‌های مختلف برای تامین معیشت مردم استفاده کنیم.

صادقی شاهدانی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در داخل برای مزیت رقابتی برای تولید نهادها وجود ندارد می‌توانیم از طریق تهاتر کالا بخشی از نیاز کشور به کالاهای اساسی را تأمین کنیم و در اختیار مردم بگذاریم. به هر حال دولتمردان نباید اجازه دهند بیش از این به مردم فشار اقتصادی و معیشتی وارد شود.یکی از مهمترین دغدغه‌های مسوولین کنار گذاشتن سیاسی کاری و اندیشه درحل چالش‌های معیشتی واقتصادی جامعه باید باشد.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: زمانی مسوولین دغدغه مردم را خواهند داشت که برای حل مشکلات اقتصادی جامعه عزم و اراده‌ای جدی به کار بگیرند. اگر دولت با تهاتر کالا بخش قابل توجهی از نیازهای مردم را وارد کند در این چرخه علاوه بر کاهش فشار برای ارز وارداتی شاهد کاهش نرخ ارز و کاهش تورم در اقتصاد خواهیم بود که این موضوع هم به خودی خود با کاهش نرخ تورم می تواند کمکی در رفع تنگناهای معیشتی مردم باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در پایان گفت: اگر مسؤولین بدون چشمداشت به غرب گمان کنند که در چند سال آینده هم درگیر تحریم‌ها هستیم و امکان زیادی برای ورود ارز به کشور نداریم قطعاً با تهاتر کالا می‌توانند بخشی از نیازهای کشور را تأمین کنند. ما در حال حاضر نیازمند واردات قطعات برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و نهاده های دامی و اقلام غذایی هستیم که در داخل تولید نمی شود. اگر این موضوع با دقت و جدیت دنبال شود بخشی از نیازهای مردم تأمین می شود ضمن اینکه تولید هم در کشور رو به تعطیلی نمی گذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.