قدس: گروه کارخانجات صنایع پوشش ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع نخ، پارچه ملحفه ای، انواع حوله حمام، تن پوش و رومبلی بود که اکثر تولیدات آن درگذشته به خارج کشور صادر می شد که با آمدن بخش خصوصی آب سردی بر پیکره عظیم نساجی و این شرکت بزرگ ریخته شد.

صنایع «پوشش رشت» پوششی از جنس قانون می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گروه کارخانجات صنایع پوشش ایران در چهار بخش ریسندگی، مخمل، حوله و صنایع در سال ۵۳ تاسیس شد و قرار بود با ایجاد ۱۲ شرکت زیرمجموعه تمام پوشاک یک انسان را به طور کامل تولید کند.

در دهه ۷۰ خورشیدی کارخانجات صنایع پوشش ایران دارای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو بود ضمن اینکه نمایندگی‌های فروش کارخانه در نقاط مختلف کشور فعال بودند.

در حالی که سال ۸۳ تعداد کارکنان کارخانجات صنایع پوشش بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر می رسید اما با واگذاری به بخش خصوصی به دلیل ناکارآمدی سرمایه‌گذاران به حالت نیمه تعطیل درآمد.

تعطیلی کارخانه

۲۲ بهمن سال ۸۳ به دلیل بارش برف سنگین ۱۸ هکتار از سقف سالن‌های کارخانه مذکور به طور کامل و نیمه کامل فرو ریخت و تخریب شد و همین بهانه ای شد تا تولید در این کارخانه به دست فراموشی سپرده شود.

بعد از  بارش برف سنگین دو متری سال ۸۳ در رشت ۱۸۰ هزار متر از سوله های این کارخانجات تخریب و کلیه ماشین آلات و تاسیسات و ساختمانهای کارخانه آسیب دیده و از رده تولید خارج  شدند.  این حادثه غیر مترقبه باعث  بیکاری، بازخرید و انفصال کارگران  و توقف کامل تولید شد؛ از طرفی برای بازسازی و جبران بیش از ۳۰۰ میلیارد خسارت وارده حتی یک ریال خسارت از محل حوادث غیر مترقبه به کارخانه پوشش پرداخت نشد.

خلع ید بخش خصوصی

سال ۸۵ شورای تامین گیلان حکم خلع‌ید بخش خصوصی را صادر کرد اما مجددا در سال ۹۰ با ورود دوباره سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این شرکت مشکلات کارگری باری دیگر پدیدار شد.

این مشکلات ادامه داشت تااینکه از سال ۹۱ به دلیل پرداخت نکردن حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی، پرداخت نشدن مطالبات کارگران و تخریب صنعت نساجی، مشکل کارخانه مذکور بیشتر شد و کارگران با تصمیم و اقدامی خودجوش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از کارخانه بیرون کردند و در ۲۲ اسفندماه سال ۹۱ شورای تامین شهرستان رشت شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند را مکلف به حفظ مالکیت در جلوگیری از بین بردن بیت‌المال در کارخانجات صنایع پوشش ایران کرد.

درخواست برای ورود قوه قضائیه

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در آخرین بازدید خود از این کارخانه به خبرنگاران گفت: حجم تخریب ها در این کارخانه به گونه ای است که انسان را یاد بمباران صدام در خرمشهر می اندازد.

سیدعلی آقازاده در بازدید از کارخانه صنایع پوشش رشت، گفت: باند مافیا، میلیاردها تومان از این کارخانه را غارت کردند و هنوز به دنبال این هستند که استخوان های به جا مانده از پوشش را نیز ببلعند.

وی فروش این کارخانه را مافیایی دانسته و می گوید طی معامله ای مافیایی به بخش خصوصی واگذار شده است لذا در همین راستا از قوه قضائیه می خواهد تا به صورت جدی در این موضوع ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: در همین راستا  قوه قضاییه می بایست امروز با تمام مسئولین، تماشاگران در بخش قوه قضاییه و کسانی که در آن سال ها تماشاگر چپاول این سرمایه استانی بودند برخورد کند.

نماینده مردم رشت با اشاره به چشم طمع مافیا به ۸۵هکتار زمین کارخانه پوشش اضافه کرد: دست مافیا را قطع خواهیم کرد و از شرکت آتیه دماوند می خواهیم ضعف های خود را برطرف سازد و محکم تر در جهت حفظ بیت المال مردم و اشتغال جوانان گیلانی اقدام کند.

تخریب بخش خصوصی

این در حالی است که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صنایع پوشش ایران می گوید: طرح مسائلی از جمله اینکه مدیران بخش خصوصی با هدف تخریب این کارخانجات آن را خریداری و اقدام به تخریب و فروش اموال آن کرده اند درست نیست.

نصرت الله صمدی اظهار می کند: برخی مسئولان معتقدند برف  ۳۰ درصد کارخانه را تخریب و الباقی توسط بخش خصوصی تخریب شده است و حتیت سرمایه گذران را

 و حتی عامل اصلی تخریب بقیه را بخش خصوصی و غارتگر اموال و بیت المال معرفی  می کنند.

وی این سخنان را با خصوصی سازی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در تضاد دانسته و ابراز می کند:  متاسفانه  در طول دهه های گذشته  بخش دولتی واگذار کننده کارخانجات صنایع پوشش ایران  با جانبداری سازمان ها و دستگاههای اجرائی دست به هرکاری زدند تا  بخش خصوصی را مقصر جلوه داده و با تصمیمات شورای تامین و هیات دولت آن را اعاده غیر قانونی نموده و به تصرف درآورند و در این زمینه برنامه های حاشیه ای زیادی  برای ضایع کردن و مخدوش کردن وجهه بخش خصوصی  تدارک دیده شده است.

حال با این اوصاف چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی همگی بر این امید هستند تا با ورود دستگاه قضایی مشکلات این کارخانه بررسی و گره کور تولید باری دیگر باز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    نوش دارو پس از مرگ سهراب