استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر براساس برآوردها، ۶۰۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی نیازمند حمایت و تامین نقدینگی هستند.

۶۰۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی نیازمند حمایت و تامین نقدینگی هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان صبح امروز در نشستی با اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هرچقدر طرح‌های عمرانی در خراسان رضوی گسترده‌تر و رونق بیشتری داشته باشند، بر اشتغال‌زایی، فعال کردن سایر بخش‌های اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده برای استان و جلب رضایت مردم تاثیر بیشتری دارد.

استاندار خراسان رضوی یکی از اولویت‌های خراسان رضوی در طرح‌های عمرانی را تکمیل ساخت راه‌های روستایی دانست و گفت: براساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای طرح "تامین قیر طرحهای عمرانی"، منابع مالی آن تامین می‌گردد.

وی با تاکید بر سرعت بخشی به اجرای طرح‌های راه‌سازی در خراسان رضوی افزود: نمونه‌های بارز آن طرح مشارکتی دولت در حوزه ساخت آزادراه مشهد- چناران – قوچان یا آزادراه مشهد- سرخس است که باید برای سرعت بخشی به اجرای آن تدابیر لازم اتخاذ شود.

معتمدیان با اشاره به نشست اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی گفت: در این نشست آنان نسبت به داشتن همکاری مستمر برای به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و فوری بویژه در حوزه راه و شهرسازی به عنوان موتور محرکه عمران در استان اعلام آمادگی کردند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تامین منابع مالی طرح‌های عمرانی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم باید از ظرفیت‌های قانونی به صورت اجرای طرح‌های مشارکتی با بانک‌ها استفاده کرد زیرا خراسان رضوی بیش از 120 هزار میلیارد ریال منابع بانکی دارد که باید سپرده‌های مردم در این بانک‌ها صرف عمران و آبادانی استان شود.

وی نسبت مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی را 76 درصد ذکر و بیان کرد: در تلاش هستیم، جدا از اعتبارات استانی طی نشستی با مدیران عامل بانک‌ها، زمینه استفاده از منابع مالی بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و اتمام طرح‌های اقتصادی نیمه تمام که در کوتاه مدت قابلیت تکمیل داشته باشند را فراهم کنیم.

معتمدیان ادامه داد: منابع بانکی در قالب پرداخت تسهیلات باید در اختیار کسانی قرار گیرد که اهلیت سرمایه‌گذاری، انگیزه و آورده مناسب در اختیار دارند تا بتوان با حمایت از سرمایه‌گذاران و تامین منابع مالی مناسب، سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی را رونق داد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از 20 هزار پلاک زمین و ابنیه مازاد در خراسان رضوی وجود دارد که قانون‌گذار دست ما را برای نحوه مصرف آنها باز گذاشته است لذا باید مدیران دیدگاه‌های صنفی خود را کنار بگذارند و اولویتشان را بر اتمام طرح‌های نیمه تمام قرار دهند.

وی با اشاره به رفع مشکلات مردم در حوزه مسکن و تامین زمین برای اجرای طرح ملی "اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" در خراسان رضوی گفت: پرونده‌هایی که حل آنها در کمیسیون ماده 5 شهرداری معطل مانده را باید هر چه سریع‌تر حل و فصل کرد تا بتوان با اتخاذ تصمیمات لازم گره فعالیت‌های عمرانی در حوزه مسکن را گشود.

معتمدیان در ادامه سخنان خود به تلاش‌ها برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در استان اشاره و بیان کرد: طی نشست‌هایی که هفته گذشته با رییس کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، از ظرفیت این نهادها برای تمرکز بر فعالیت‌ها در سه بخش احداث مسکن، توسعه زیرساختها و اقدامات روبنایی استفاده خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد در راستای اجرای سایر طرح‌های درمانی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی که ماموریت نهادهایی مانند بنیاد علوی، بنیاد برکت و قرارگاه سازندگی است، بتوان طرح‌های نیمه تمام در مناطق محروم خراسان رضوی را به اتمام رسانید.

وی به مشکل دیرینه کم آبی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: کم آبی یکی از موضوعات جدی و همیشگی استان است که اگر از هم اکنون برای این معضل چاره اندیشی نشود، در آینده با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه می‌شویم.

معتمدیان ادامه داد: برای صرفه جویی در مصرف آب بویژه بخش کشاورزی، در قالب طرح "نهضت گلخانه‌سازی" ایجاد 500 هکتار گلخانه در خراسان رضوی و در کنار آن توجه بیشتر به آبخیزداری و آبخوان‌داری، احیای قنوات، بهینه‌سازی مصرف آب، استفاده درست از ظرفیت‌ها و منابع موجود در قالب عمل به "سند سازگاری با آب" در استان دنبال می‌شود.

استاندار خراسان رضوی به ظرفیت‌های معدنی و صنعتی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: اولویت استان در حوزه صنعتی تثبیت وضعیت موجود است، در این راستا حدود 6 هزار واحد صنعتی در استان نیازمند حمایت بیشتر، تامین نقدینگی در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش هستند که باید بتوان منابع مالی مورد نیاز آنها را تامین کرد.

وی عنوان کرد: این استان ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه معادن دارد و بررسی وضعیت معادن و چاره جویی برای حل معضلات آنها در شورای معادن استان مطرح و به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

معتمدیان گفت: تا پایان دی‌ماه امسال 50 درصد از صاحبان معادن راکد خراسان رضوی که به هر دلیلی اعم از نداشتن دانش فنی، منابع مالی مناسب، نداشتن صلاحیت انجام کار، غیرفعال شده‌اند، سلب صلاحیت شده و معادن مزبور به مزایده گذاشته می‌شوند تا شرکت‌های دولتی توسعه گرا، نهادهای عمومی، بخش خصوصی و افراد دارای صلاحیت مسئولیت فعال سازی آنها را برعهده گیرند.

استاندار خراسان رضوی افزود: بیش از هفت هزار پهنه و محدوده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که بلوکه شده و پس از آزادسازی آنها سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به فعالیت در این پهنه‌ها باید برنامه‌های خود را در بخش فرآوری مواد معدنی و تولید صنایع معدنی ارائه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.