معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از پایین بودن حجم آلایندگی ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی خبر داد.

میزان آلاینده ازن در شهر مشهد،پایین تر از استاندارد های جهانی/مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش ازن

 به گزارش قدس آنلاین ، مهدی یعقوبی با اعلام این خبر اظهار کرد: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده است، در لایه های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند اما همین گاز زمانی که در سطح زمین حضور داشته باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می کند.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی شود بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

 یعقوبی ادامه داد: خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید باعث تولید ازن در سطح زمین می شوند و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه ها می تواند در افزایش غلظت ازن نقش موثری داشته باشد.

 معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: اندازه گیری ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می رسد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ ایستگاه سنجنده ازن جانمایی و باعث شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش این آلاینده خطرناک باشد.

 یعقوبی بیان کرد: آمارها حاکی از آن است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) است و در سال جاری بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیر ماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد(ppb) به ثبت رسیده است و این درحالی است که استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی ۸ ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد(ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل پایین تر بودن  میزان آلاینده ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد طی سال های اخیر، توسعه قابل توجه فضای سبز شهری و راه اندازی اکیپ های گشت مقابله با آلاینده های زیست محیطی در مجموعه شهرداری مشهد است و در حال حاضر ۷ اکیپ مشترک شهرداری مشهد و پلیس راهور  در قالب خودروهای "سمام" نسبت به برخورد با خودروهای آلاینده اقدام می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.