زاهدان- استان سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین بازشده است.

موکب عشق از میرجاوه تا دیار خورشید

قدس آنلاین-گروه استان ها: زائران پاکستانی هم چون بسیاری از شیعیان نقاط جهان که شور و عشق حسینی دارند همه‌ساله با فرارسیدن ایام اربعین رنج سفری طولانی و سخت را به جان می‌خرند تا با گذر از مرز ایران واقع در شهرستان مرزی میر جاوه در استان سیستان و بلوچستان رهسپار کربلای معلا و یا شهرهای مذهبی هم چون قم و مشهد شوند.

سالانه حدود ۱۵۰ هزار زائر پاکستانی از مرز میر جاوه برای تشرف به شهرهای زیارتی مشهد و قم و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی وارد ایران می‌شوند  پذیرایی از این میهمانان تمهیدات ویژه‌ای را می‌طلبد.

گرچه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا بزرگ‌ترین راه‌پیمایی جهان اسلام برگزار نشد و مرزهای کشور عراق بسته ماند و حتی سفر این زائران به شهر های مذهبی ایران نیز میسر نشد اما این موضوع اجازه نداد تا آن‌ها که دل درگرو خدمت به زائر حسینی رادارند بیکار نشسته و برای سال آینده از برنامه‌ریزی غفلت کنند.

مشکلات آن‌سوی مرز

شوق دیدار و میثاق با سالار و سرور شهیدان هرچند سر  از پا نمی‌شناسد اما برای زائران پاکستانی در آن‌سوی مرز با مشکلات فراوان و رنج سفر همراه است.

بیشتر این زائران از شهرهای «پاراچنار»، «اسکردو»، «گلگیت» و دیگر شهرهای ایالت های «سند» و« پنجاب» پاکستان وارد شهر کویته می‌شوند.

​این زائران مجبورند پس از رسیدن به کویته برای مشخص شدن وضعیت انتقال خود به مرز ایران از کویته با همپاهای امنیتی مسیر ۱۳ ساعته کویته تا میر جاوه را طی کنند لذا این مشکلات علاوه بر خستگی سفر، کمبود خوراک و امکانات بهداشتی را به زائران اربعینی پاکستان در مسیر کویته تا میرجاوه تحمیل می‌کنند.

استقبال در این‌سوی مرز

رسیدن به خاک ایران و شهر مرزی میر جاوه برای زائران پاکستانی به‌مثابه پایان مشکلات و رنج سفر است.فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران‌زمین به‌ویژه مردمان دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این کاروان‌ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نکنند.

سالانه حدود ۱۵۰ هزار زائر پاکستانی از مرز میر جاوه برای تشرف به شهرهای زیارتی مشهد و قم و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی وارد ایران می‌شوند  پذیرایی از این میهمانان تمهیدات ویژه‌ای را می‌طلبد

زائران پاکستانی در بدو ورود به کشور پس از پیمودن مسافت ۷۰ کیلومتری از شهرستان مرزی میرجاوه به زاهدان عزیمت می‌کنند تا برای زدودن گرد راه در زائرسرای امام رضا(ع)  اسکان پیدا کنند.

تا سال گذشته همه‌روزه با فرارسیدن کاروان‌های زائران پاکستانی جمعی از خادمان ایرانی در مقابل این مهمانسرا درحالی‌که ویلچر و شاخه‌ای گل به دست دارند حاضر می‌شوند تا پای زائران خسته و میان‌سال شوند و ذره‌ای از شوق زیارت اربعین و یا ادامه سفر به مشهد مقدس کم نشود و آن‌ها نیز در این سفر معنوی شریک زائران شوند.

زائرسرای موقوفه امام رضا (ع) در شهر زاهدان ازجمله مکان‌هایی است که زائران پاکستانی به همراه خانواده‌هایشان ساعاتی را می‌آسایند، غذا میل کرده و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند اما حالا باهمت آستان قدس رضوی مجتمع عظیمی در مرز میرجاوه در حال شکل‌گیری است که با راه‌اندازی این مجتمع تمامی زائران پاکستانی در همان نقطه صفر مرزی مورد استقبال قرارگرفته و در پناه امام خوبی‌ها لحظاتی از رنج سفر طولانی آن‌ها کاسته خواهد شد.

میهمان امام خوبی‌ها

بیست ونهم فروردین سال ۹۶ بود که کلنگ احداث زائرسرای آستان قدس رضوی در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان در زمینی با مساحت شش هکتار به زمین خورد تا امکاناتی برای تسهیل ورود زائران پاکستانی در مرز میرجاوه فراهم شود.

مجتمع خدمات رفاهی امام رضا (ع) با زیربنای پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع در مرز میرجاوه برپاشده است که این مجتمع بین‌راهی با امکاناتی نظیر نمازخانه، سالن غذاخوری، محل استراحت، استحمام و همچنین درمانگاه مجهز به امکانات بستری برای رفاه حال زائران توسط آستان قدس رضوی است. 

مصطفی میرحسینی، دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ساخت این زائرسرا را گامی مؤثر برای کمک به ستاد اربعین استان می‌داند و ابراز می‌کند: ساخت این زائرسرا از اقدامات آستان قدس رضوی است که علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد بومی این منطقه، امید می‌رود از امکانات این مجتمع بین‌راهی که نه به‌قصد سرمایه‌گذاری اقتصادی بلکه برای آسایش و رفاه زائران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و زائران کربلای معلی ساخته‌شده است به نحو احسن استفاده شود.

پناه خستگی زائران

محمد امیریان، فرماندار شهرستان میرجاوه نیز درباره ساخت مجتمع بین‌راهی این شهرستان که قرار است پناه خستگی زائران پاکستانی امام رضا(ع) باشد، می‌گوید: با توجه به خیل زائرانی که هرسال از این مرز راهی زیارت امام رضا(ع) و ازآنجا راهی عتبات عالیات می‌شوند، ضرورت ساخت چنین مجتمعی واقعاً احساس می‌شد.

وی می‌گوید: اقدامات بسیار خوبی در ساخت این مجتمع از سوی آستان مقدس رضوی صورت گرفته است و این مجموعه و این سازه در این منطقه به‌راستی‌که اقدامی بی‌نظیر و درخور ستایش است زیرا این مجموعه اولین مجموعه اقامتی در مناطق مرزی است که با بهترین تجهیزات و زیباترین شکل ممکن ساخته‌شده است.

امریان اظهار می کند: این مجموعه ازنظر امکانات و زیبایی در سطح کشور کاری منحصربه‌فرد و کم‌نظیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.