هرمزگان- ویدئوی بارش بادمجان در دی‌ماه سال گذشته آن‌هم از آسمان و در منطقه شهرک غرب تهران بازتاب بسیاری در فضای مجازی پیدا کرد و دستمایه سوژه طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد که هم‌زمان با دستگیری جوانان سازنده این کلیپ مشخص این ویدئو ساختگی است اما در طی روزهای گذشته تعدادی از کشاورزان جنوب با پرتاب محصول بادمجان همان خاطره سال گذشته اما این بار واقعی را رقم زدند.

بارش بادمجان از آسمان؛ این بار واقعی

قدس آنلاین-گروه استان ها: کشاورزان رودانی که قیمت محصول برداشتی آن‌ها به کمتر از کیلویی ۶۰۰ تومان رسیده است هفته گذشته بخشی از محصول خود را خوراک دام‌ها کردن تا شاید بدین‌وسیله بتوانند مسئولان را نسبت به این موضوع حساس کنند.

گفتنی است کشاورزان رودانی که هفته گذشته نیز با تخلیه محصول بادمجان در مقابل گله‌ای از شترها اعتراض خود را اعلام کردند در آخرین روز هفته گذشته نیز بخشی از کیسه‌های حاوی بادمجان را به کف خیابان آورده و معدوم کردند.

مشکل کجاست

بنا بر گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش‌بینی  می‌شود امسال  ۶۴۰ هزار تن محصول بادمجان برداشت شود اما واقعیت این است که این محصول در حال حاضر مشتری نداشته و بر روی دست کشاورزان مانده است.

گرچه بادمجان کشت‌شده در هرمزگان به استان‌های تهران، فارس، خوزستان و کشورهای عراق، افغانستان و حوزه کشورهای خلیج‌فارس ارسال می‌شود اما امسال هم چون سال‌های گذشته برداشت محصول و نبود مشتری موجب اعتراض بسیاری از کشاورزان شده است.

دور ریختن محصولات کشاورزی یا برداشت نکردن آن‌ها به خاطر صرفه نداشتن اقتصادی و قیمت پایین آن در بازار تبدیل به ماجرای تکراری هرساله شده است. فیلم‌های این خبرها به‌سرعت در فضای مجازی منتشر و بازنشر می‌شود و حسرت و تأسف بینندگان را برای بی‌حاصلی رنج کشاورز و تباه شدن هزینه‌ها برمی‌انگیزد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان  در این رابطه توضیح می‌دهد: در این فصل از سال شش استان خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم‌زمان محصول بادمجان را کشت می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا بازار اشباع شود.

«ضیاءالدین صامتی» عنوان می‌کند: با انتشار این فیلم موضوع بررسی و مشخص شد این اقدام از سوی یکی از کشاورزان صورت گرفته و بقیه کشاورزان هیچ محصول مازادی ندارند.

وی گفت: حتی روز گذشته همراه مسئولان اداره تعاون روستایی، نماینده فرماندار و تعدادی از کشاورزان به مرکز تره‌بار مراجعه کردیم و مشخص شد تمام محصولات به فروش رفته است و آن‌طور که شاهدان به ما گفته‌اند یکی از کشاورزان دو وانت محصول را برای فروش به میدان آورده بود اما چون هم محصول کیفیت مناسب نداشته و هم آخر وقت مراجعه کرده بود متأسفانه موفق به فروش نشده و از روی عصبانیت این کار را انجام داده است.

وی تاکید می کند: کشاورزان می‌دانند زمانی که دیر به میدان مراجعه کنند خریداران حضور ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی رودان در حالی اعلام می کند که بادمجان های این کشاورز به دلیل کیفیت نامناسب و دیر رسیدن به میدان بار به میانه خیابان ریخته شده است که در طی هفته گذشته نیز بار ها شاهد معدوم سازی این محصول توسط کشاورزان بودیم و نظیر این حادثه سال گذشته نیز به کرات در این استان اتفاق افتاده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.