رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: تا سال قبل چیزی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از طلای بازار را طلای خارجی تشکیل می داد ولی در حال حاضر طلای خارجی در بازار وجود ندارد.

طلای خارجی در بازار وجود ندارد

 چند سالی است که دولت به منظور حمایت از تولید کنندگان طلا در کشور اقدام به تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش طلای خارجی کرده است؛ اما برخی هنوز هم بر فروش این طلاها تاکید دارند. در همین خصوص باقرمعبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد بیان کرد: خرید و فروش طلای قاچاق حداقل امسال با توجه به بحث ممنوعیت های رفت و آمد و عدم مسافرت ها و تعطیلی مغازه ها امکان پذیر نیست. چون به خاطر وضعیت بازار و تعطیلی هایی که پیش آمده بود تقریبا هیچ خرید و فروشی در بازار طلا صورت نگرفته است و دقیقا به همین علت من از همین جا وجود هرگونه طلای قاچاق را در بازار امسال تکذیب می کنم.

وی افزود: تا سال قبل چیزی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از طلای بازار را طلای خارجی تشکیل می داد که ممکن بود همکاران جهت کسری جنسشان از آنها استفاده می کردند  ولی با این وضعیت و در حال حاضر طلای خارجی در بازار وجود ندارد. از آن گذشته اگر خریداری باشد و کارگاهی هم فعالیت داشته باشد بیشتر متقاضی طلای داخلی است چون قیمت مناسب تری نسبت به نمونه خارجی اش دارد.

معبودی نژاد اضافه کرد: در سال آینده اگر بازار رونق داشته باشد همه سعی ما بر این خواهد بود که تولیدات داخلیمان را افزایش دهیم وگرنه با این وضعیت دلار و گرانی طلای خارجی اجرت کار خارجی و هزینه بالای حمل و نقل دیگر کسی تمایل به وارد کردن این نوع از طلا نخواهد داشت و خریدارو تقاضایی هم برای طلای خارجی وجود نخواهد داشت.

وی درپاسخ به این سئوال که این طلاهای قاچاق از کدام کشور ها وارد میشده است گفت:طبق قانون وارد کردن هر گونه مسکوکات طلای ساخته شده به کشور ممنوع است. درگذشته طلای آب شده و شمش طلا از خارج از کشور مانند کشورهای ترکیه و عمارات  وارد می شده است که آنهم در حال حاضر ممنوع شده است.

معبودی نژاد در توضیح کیفیت طلای خارجی افزود: کارگاه ها و سازندگان طلای خارجی از دستگاه های مدرن استفاده می کنند که ما با وجود تحریم ها امکان وارد کردن از خارج از کشور را نداریم. آنها اگر امکان ساخت یک سرویس طلا را با دوام و کیفیت خوب با ۵۰ گرم دارند ما مجبوریم با همان ویژگی ها با ۱۰۰ گرم یک سرویس را بسازیم. البته در سال ۹۸ تعداد از این دستگاه ها وارد شد که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا همزمان شد که من امیدوارم بعد از اتمام این بیماری بتوانیم تولیدات جدید را وارد بازار کنیم. مطمئن هستم طلاهای ایرانی با این دستگاه ها می توانند توان رقابت با طلای خارجی را داشته باشند.

باقر معبودی نژاد اضافه کرد: خوشبختانه در مشهد کلاس های طراحی طلا از دو سال پیش برگزار شده و افرادی در این رشته فارغ التحصیل شده اند. حاصل آن ایجاد ۷۰ تا ۸۰ شرکت طراحی طلا است که من به جرات می توانم بگویم کیفیت کار طراحان طلای مشهد را در هیچ کجای ایران نمی توانیم مشاهده کنیم.

وی در توضیح برگزاری نمایشگاه های طلا و جواهر در کشور بیان کرد: نمایشگاه های طلا باهدف شناخت مردم و و خریداران راجع به مصنوعات طلا برگزار می شود که بیشتر کارگاه های تولید جهت عرضه محصولاتی که دارند در این نمایشگاه ها شرکت می کنند.

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد افزود: در سالهای قبل ما بیش از ۳۲۰ کارگاه فعال ساخت طلا در مشهد داشتیم که متاسفانه بعد ازمطرح شدن بحث ارزش افزوده و مشکلاتی که در پی آن برای این سازندگان ایجاد شد باعث تعطیل شدن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از کارگاه های تولید طلا شد. البته در حال حاضر چیزی حدود ۱۲ تا ۱۳۰ کارگاه تولیدی ساخت طلا درمشهد وجود دارد  که متاسفانه با وجود بحث بیماری کرونا آنهاهم در حال حاضر فعالیت چندانی ندارند ولی پیش بینی من این است که ۱۰۰ کارگاه ساخت طلا در آینده فعالیت خودشان را از سر خواهند گرفت.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.