راجر واترز ستاره «پینک فلوید»، مارک رافلو بازیگر «انتقام‌جویان» و بنکسی هنرمند مرموز بریتانیایی برخی از چهره‌های مشهور دنیای هنر هستند که در حمایت از مردم فلسطین موضع گرفته‌اند.

ستارگانی که اسرائیل را راحت نمی‌گذارند

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش بود که تصویر راجر واترز در شبکه خبر با عنوان کارشناس مسائل سیاسی پخش و خبرساز شد. این خواننده سرشناس که در آن گفتگو با راشاتودی درباره سیاست‌ آمریکا سخن گفته بود، برای هوادارای از حقوق فلسطینی‌ها و تبلیغ برای تحریم اسرائیل مشهور است.

ست روگن ستاره هالیوودی سینما می‌گوید: «به عنوان یک یهودی تمام عمر حجم عظیمی از دروغ درباره اسرائیل را به خورد ما دادند.» در این فضا تصور یافتن چهره‌هایی که طرفدار حقوق فلسطینان باشند،‌ دشوار است اما بر خلاف تصور ما در جهان هنرمندان بسیار هستند که به حمایت از حقوق فلسطینی‌ها مشهور هستند. در این گزارش با معدودی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

راجر واترز از بنیان‌گذاران پینک فلوید

از اسطوره‌های موسیقی راک است و نامش در جایگاه آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده بر آثار ماندگار بسیاری نقش بسته است. راجر واترز از بنیان‌گذاران گروه «پینک‌فلوید» در چند سال اخیر به یکی از هواداران سرسخت تحریم اسرائیل تبدیل شده است.

او که سال ۲۰۰۶ برای اجرای برنامه در تل‌آویو به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، پس از دیدن دیوار حائل کرانه باختری از اجرای برنامه در پایتخت اسرائیل منصرف شد. او از آن پس در مناسبت‌های گوناگون هوادارای خود از فلسطینیان را اعلام کرده است.

واترز سال ۲۰۱۱ به جنبش تحریم اسرائیل پیوست و سال ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای در این‌باره گفت: «یک هنرمند نباید در کشوری برنامه اجرا کند که سرزمین دیگری را اشغال کرده است و مردمش را سرکوب می‌کند.»

این رفتار برای واترز بی‌هزینه نبوده است و برای نمونه سال ۲۰۱۶ کمپانی آمریکن‌اکسپرس حمایت مالی از کنسرت‌های او را لغو کرد که نتیجه‌اش زیانی ۴ میلیون دلاری بود. سال ۲۰۱۷ انجمنی با عنوان «ما به راجر واترز نیاز نداریم» برای تحریم برنامه‌های واترز تشکیل شد و «کنسرسیوم ادارات رادیویی دولتی جمهوری فدرال آلمان» کنسرت او در آلمان را تحریم کرد. 

البته در نهایت هیچکدام از این‌ها راجر واترز را از راهی که پیش گرفته، پشیمان نکرده است.

بنکسی، و هتلی متفاوت

کسی از علاقه‌مندان هنرهای تجسمی نیست که بنکسی را نشناسد. هنرمند خیابانی مرموز که با آثار انتقادی بر دیوارهای شهر شهرتی فراگیر پیدا کرده است. هنوز کسی نامش را نمی‌داند اما هر از چند گاهی موضوعات مهم دستمایه خلق آثاری تاثیرگذار می‌کند.

او به موضوع فلسطین هم پرداخته است، البته به شیوه مخصوص خودش. همان دیواری که توجه راجر واترز را به ماجرای فلسطین جلب کرد، به بومی برای هنرنمایی بنکسی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: برای آثارش میلیون‌ها دلار پول می‌دهند، اما نامش را نمی‌دانند!

بنکسی در کنار نقاشی‌هایش روی دیوار حائل کرانه باختری، هتلی هم تاسیس کرده است. هتلی متفاوت به نام «The Walled Off» است فقط چهار متر از دیوار بتنی در کرانه باختری فاصله دارد و تمام اتاق‌های آن منظره‌ای رو به دیوار دارند.

بنکسی در بیانیه‌ای برای معرفی هتل گفته است:‌ «این هتل در میان تمام هتل‌های جهان بدترین منظره را دارد.» گرچه همانطور که انتظار می‌رود بنکسی در این هتل حضور ندارد، اما چندین اثر تازه از او بر دیوارهای هتل خودنمایی می‌کند.

او در آثار دیگری هم این دیوار را دستمایه قرار داده است که یکی از آن‌ها «زخم بیت‌لحم»‌ نام دارد. «زخم بیت‌لحم»، حضرت مسیح (ع) را در گهواره‌ پایین همین دیوار به تصویر کشیده است. دیواری که حفره گلوله‌ای بر آن نمایان است.

ستاره‌های سینما

در میان ستاره‌های سینما یکی از پرسروصداترین اظهارنظرها درباره اسرائیل مربوط به مارک رافلو ستاره مجموعه فیلم‌های «انتقام‌جویان» است. او نخستین بار سال ۲۰۱۴ درباره حمله اسرائیل به یک بیمارستان در غزه توییت کرد و در پاسخ به هواداران اسرائیل که به او حمله می‌کردند، به طعنه نوشت: «ببخشید، فکر می‌کردم همه موافق هستیم که منفجر کردن بیمارستان‌ها خط قرمز است.»

او که از هواداران سرسخت برنی سندرز است، سال ۲۰۲۰ در گفتگویی با مهدی حسن بر مواضعش ایستاد و سرکوب فلسطینی‌ها را گونه‌ای از آپارتاید نامید.

البته همانند ماجرای واترز حمایت ستاره‌های سینما از فلسطینی‌ها بی‌هزینه نیست. یکی از آشکارترین نمونه‌های فشار بر هنرمندان پس از حمایت از فلسطینان را می‌توان در مورد خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز دید.

آن‌ها از جمله هنرمندانی بودند که بیانیه‌ای در محکومیت جنایات جنگی اسرائیل در غزه امضا کردند. در این بیانیه که در رسانه‌های اسپانیا منتشر شد، اقدامات اسرائیل در نوار غزه به تندی محکوم شده بود. مشارکت این دو ستاره سینما در این حرکت کافی بود تا سیل انتقادات و تهدیدات به سوی آن‌ها روانه شود و خیلی زود آن‌ها وادار به انتشار بیانه‌ و نوعی عقب‌نشینی کرد.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.