«حرم منور رضوی شاهکار معماری ایران و جهان است»؛ این گزاره‌ای است که بسیاری از زائران و مجاوران، به‌ویژه بازدیدکنندگان غیرایرانی، وقتی از حرم مطهر امام رضا(ع) خارج می‌شوند آن را بیان می‌کنند. اما پشت صحنه این معماری زیبا و شاهکار چیست؟

سه دهه تلاش هنرمندانه / کاشی کاری 80000 مترمربع از صحن و سرای حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، قطعا بخش زیادی از معماری امروز بارگاه شمس‌الشموس برجای‌مانده از قرون گذشته است اما بخشی نیز مرهون مرمت، احیا و نظارتی دائمی است که هنرمندان امروزی در حرم مطهر رضوی صورت می‌دهند.

شرکت آرایه‌های معماری رضوی بخشی از این اقدام را عهده‌دار است و کاشی‌کاری و هم‌چنین انجام عملیات چوبی حرم مطهر رضوی را برعهده دارد.

در 30 سال گذشته اقدامی ممتد در این راستا صورت گرفته و بخشی از زیبایی و چشم‌نوازی صحن‌ها و رواق‌های حرم منور رضوی امروز مرهون این اقدام است.

محمدجواد طبسی، مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی، در این زمینه می‌گوید: این شرکت تلاش کرده است با استفاده از انواع و اقسام کاشی‌کاری‌های معرق، مقرنس، رسمی‌بندی، هفت‌رنگی و ... و نیز بهره‌گیری از طرح‌های بسیار جذاب و زیبا، شرایط روحی و روانی آرامی را برای زائران عزیز برقرار کند تا بتوانند از جلوه‌های هنری حرم مطهر رضوی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی با اشاره به استادان کاشی‌کار مطرح حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در زمینه کاشی‌کاری، استادان بسیاری طی این سال‌ها حضور داشته‌اند که می‌توان مرحوم حاج‌آقای الهام‌نیا، حاج‌آقای خانی و مرحوم حاج‌حسین عرفانیان را به عنوان معماران قدیمی آستان قدس رضوی نام برد.

وی ادامه داد: این افراد به همراه استادان دیگری که در اماکن متبرکه فعالیت می‌کنند، زحمات زیادی برای عملیات نماسازی کشیده‌اند.

طبسی درباره موضوع شاگردپروری در این شرکت گفت: بالغ بر ۱۵۰ نیروی معرق کاری و نجار ماهر در زمینه معماری اسلامی تحت پوشش شرکت فعالیت می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها در دهه ۹۰ جذب این کار شده‌اند تا راه استادان بزرگ این عرصه را ادامه دهند.

وی ادامه داد: بیشتر این افراد، سعی می‌کنند با وضو سر کار حاضر شوند و اعتقادات خالصی دارند.

طبسی در تشریح کارهای در دست اقدام در شراط کرونایی حاضر تصریح کرد: برای درهای داخل روضه منوره و شبستان‌های اطراف آن، همچون دارالذکر، دارالضیافه و حاتم خانی، حدود ۵۰ سال است تعمیرات اساسی انجام نشده است. لذا با استفاده بهینه از این ایام کرونایی، همه درها مرمت و رنگ‌آمیزی شده‌اند تا زائرانی که به داخل شبستان‌های مرکزی حرم مطهر مشرف می‌شوند، از جلوه‌های بسیار زیبای آن لذت ببرند.

وی ادامه داد: عملیات مربوط به داخل روضه منوره و شبستان‌های اطراف آن، تقریبا تمام شده است و در یک ماه اخیر، درهای فضاهای باز نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند تا نواقص آن اصلاح شود.

طبسی هم‌چنین از تهیه و ارسال اقلام چوبی شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف از سوی این شرکت صحبت کرد و گفت: در ۳ سال اخیر، بیش از هزار باب در و پنجره در شبستان‌ها، رواق‌ها و صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف آماده و نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی از آمادگی این شرکت برای جذب علاقه‌مندان در این عرصه خبر داد و افزود: درهای مجموعه به روی همه هم‌وطنان علاقه‌مند باز است و شرکت می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های اقماری، این افراد را در حین انجام کار، تحت آموزش قرار دهد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.