سید کمیل حسینی گفت: دین ما به موضوع زیست جنسی توجه کرده و موضوعات مختلفی در این خصوص مانند حجاب، عفاف، محرم و نامحرم و... مطرح شده است.

 راهبردهای اسلامی جایگزین متدهای غربی سند ۲۰۳۰/ لزوم رویکرد جهادی در حل مشکلات زیست‌جنسی

کمیل حسینی دانشجوی دکتری جامعه شناسی و مسئول گروه جهادی و مؤسسه فرهنگی "آرمانا" در حوزه تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح فعالیت های این گروه جهادی پرداخت وگفت: ما از سال ۹۱ و ۹۲ کاری را تحت عنوان "جامعه جنسی شده" شروع کردیم که حوزه فعالیت آن تحقیق و آموزش در مورد بحران جنسی، تغییرات در زیست جنسی و موارد مشابه است که بعضا چند فیلم مستند در این زمینه مانند فیلم "بازگشت گومورا" که درباره انقلاب جنسی آمریکا بود و به عنوان مشاور کارگردان در آن حضور داشتم، مستند "ایکسونامی" که پژوهشگر آن بودم و مستندی درباره معضلات جنسی در ایران را کار کردیم.

کمیل حسینی افزود: از سال ۹۶ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، بحث آموزش های جنسی و سند ۲۰۳۰ مطرح شد که مؤسسه ما به جای اینکه تبلیغ نفی داشته باشد و بگوییم که ۲۰۳۰ بد است و نباید باشد، درصدد تبلیغ محتوای مناسب و نشرآن در این زمینه برآمدیم. دین ما به موضوع زیست جنسی توجه کرده و موضوعات مختلفی در این خصوص مانند حجاب، عفاف، محرم و نامحرم و... مطرح شده است؛ اگر سند ۲۰۳۰ ایراد دارد و هر چیزی باید در جای مناسب گفته شود، راهکارهای جایگزین را ارائه کردیم که نتیجه آن معرفی بسته تربیت جنسی با رویکرد اسلامی به عنوان جایگزین متدهای جنسی غربی شد.

مسئول گروه جهادی "آرمانا" گفت: سند ۲۰۳۰ یک سند بزرگی است که یک قسمت کوچک آن به آموزش های جنسی اشاره کرده که ما در واقع یک کار ایجابی در تقابل با ۲۰۳۰ انجام می دهیم؛ یعنی می‌گوییم اگر این سند مناسب فرهنگ ما نیست، راهکار جایگزین چیست و چگونه باید تربیت جنسی کودکانمان را انجام دهیم؟ آنها روی آموزش مبتنی بر اندام‌های جنسی تمرکز دارند، ما آموزش از طریق خانواده را مطرح می‌کنیم، ما مخالف آموزش گروهی در دبستان هستیم اما آنها عکس این هستند. به همین خاطر ما آموزش می‌دهیم که خانواده‌ها در سنین مختلف باید چه موضوعاتی را به فرزندان خود آموزش دهند و مانع از آموختن چه مسائلی باشند، یا اگر کودک سؤالی در این موضوع پرسید باید چگونه پاسخ داد تا حساسیت او برانگیخته نشود. در واقع ما بعد ایجابی را علیه ۲۰۳۰ پیش می‌بریم نه اینکه تبلیغ نفی داشته باشیم و بخواهیم با آن مقابله کنیم.

راهبردها و تفاوت متدهای بسته تربیت جنسی اسلامی با متدهای غربی

پژوهشگر مستند "ایکسونامی" در توضیح این بسته تربیت جنسی تصریح کرد: متدهای تربیتی معرفی شده در این بسته تربیت جنسی یک سری تفاوت‌های اساسی در تعریف انسان، نگاه کردن به چشم انداز انسانی و تعریف انحرافات با متدهای غربی دارد؛ برخی موضوعات وجود دارد که در یک فرهنگ ممکن است انحراف تلقی شود ولی در فرهنگی دیگر انحراف نباشد، مثلاً شاید در فرهنگ غربی زنا و همجنسگرایی انحراف نباشد اما در فرهنگ اسلامی انحراف محسوب می‌شود. در همین راستا و برای حل معضلات و به عنوان متدهای جایگزین غربی در این بسته شش راهبرد ارائه شده است.

وی ادامه داد: یکی از این شش راهبرد برآمده از نگاه اسلامی، هویت دهی سالم جنسی است که ما باید به هویت جنسی فرزند خودمان احترام بگذاریم و آن تقویت کنیم؛ به گونه‌ای که فرزند ما باید از جنسیتی که دارد راضی بوده و روش ها و منش های متناسب با جنسیت خود را بشناسد. به عنوان مثال در منابع دینی ما پوشیدن لباس جنس مخالف ممنوع است، یا حدیث داریم که حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع) به یک شکل لالایی می‌گفتند و مثلاً از دلاروی‌های حضرت امیر(ع) سخن می‌گفتند و برای حضرت زینب(س) درباره گل و ریحانه می‌گفتند. 

حسینی اضافه کرد: راهبرد دوم، راهبرد کاهش تحریک است؛ به گونه‌ای که اگر افراد رابطه جنسی هم داشته باشند اما موارد تحریک آمیز زیاد باشد، آرامش جنسی ایجاد نمی‌شود، بنابراین ما جدای از اینکه باید موارد دیگر را رعایت کنیم، باید حواسمان باشد تا تحریکات جنسی در رسانه، خیابان و اجتماع بروز پیدا نکند.

مسئول مؤسسه "آرمانا" راهبرد سوم را راهبرد تأمین نیاز معرفی کرد و توضیح داد: نیاز جنسی از نگاه شرعی و انسانی یک نیاز حقیقی و غیرقابل تبدیل است؛ بنابراین ما باید به آن نیاز احترام بگذاریم و به فکر تامین آن از طریق صحیح باشیم. ما اگر بخواهیم این نیاز را نادیده بگیریم و از آن غفلت کنیم، امکان ندارد، همانگونه که در احادیث و روایات براین مهم تاکید شده و به عنوان مثال حضرت علی برای فردی که خودارضایی می کرد، از بیت المال برای او شرایط ازدواج را فراهم کردند. جدای از این که بنحوی او را تأدیب کرد اما به فکر تأمین نیاز او بودند اما متأسفانه در جامعه ما این موضوع رعایت نشده و ازدواج در حال تبدیل شدن به یک امر دشوار است. بلاخره تسهیل ازدواج بخشی از تامین نیاز است و تربیت بچه ها برای اینکه پدر و مادر خوبی برای فرزندانشان باشند، یک قسمت دیگر از این تامین نیاز است.

وی گفت: راهبرد چهارمی که در بسته تربیت جنسی ما به عنوان جایگزین متدهای غربی معرفی شده، خویشتن داری است. یعنی هرفردی اعم از متاهل و مجرد باید یاد بگیرد که خویشتن دار باشد که از جمله موارد آن، غض بصر کردن، رعایت روابط محرم و نامحرمی، خودداری از مشاهده صحنه های محرک و... است. در واقع ما اگر خویشتن داری را بلد نباشیم به آرامش نخواهیم رسید.

کمیل حسینی راهبرد پنجم را با حفاظت و نگاهداشت مرتبط دانست و توضیح داد: ما باید یاد بگیریم که خود، فرزندان، خانواده و اطرافیانمان را از تجاوز و آزار جنسی حفظ کنیم. کارگاه های آموزش غربی عمدتا به این راهبرد توجه دارند؛ یعنی یکی از راه ها این است که باید جامعه را از تجاوز و آزار جنسی حفظ کنیم که ما هم به آن معتقد هستیم، اما روش ها تا حدودی تفاوت دارد و اینکه نگاه ما به آن به عنوان یک قسمت از پاذل است نه همه آن.

پژوهشگر مستند ایکسونامی در ادامه به بیان آخرین راهبرد پرداخت و گفت: آخرین مرحله، کاهش آسیب و درمان است؛ به گونه ای که اگر ما همه راهبردهای قبلی را به کار بستیم، اما در هر صورت بازهم افرادی آسیب دیده وجود داشتند و برخی اعتیادهای جنسی بروز پیدا کرد، این مشکل را چگونه باید درمان کنیم؟ اینها راهبردهای اصلی ما هستند که در برخی موارد تضاد اساسی با متدهای غربی دارند. به عنوان مثال ما همجنسگرایی را به عنوان اختلال می شناسیم، اما غربی ها موافق این نگاه نیستند یا به تعبیری راهبرد کاهش تحریک در نگاه غربی وجود ندارد، اما برای ما نوع پوشش در هر مکان متناسب با آن اهمیت دارد.

قواعد و تکنیک‌های اجرای راهبردهای جایگزین

وی گفت: پس از طی این مراحل، به مرحل قواعد و تکنیک‌ها می‌رسیم؛ یعنی اینکه ما این راهبردها را باید چگونه در جامعه پیاده کنیم و چه قواعدی دارد؟ مثلاً اینکه آیا فرزند ما می‌داند که قواعد لباس پوشیدن در خانه چیست یا رفتار او با همسرش چگونه باید باشد؟ این‌ها جزو لایه های پایینی است که ما در کارگاه های آموزشی خود بیش از هفتاد قاعده و تکنیک را جدای از آن راهبردها آموزش می‌دهیم. طی دو سال گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر دوره‌های آموزشی ما را گذراندند و حدود ۱۰۰۰ مربی را در اقصا نقاط ایران به روش مؤسسه آرمانا تربیت کردیم و کتابی را تهیه کرده‌ایم به نام "آخ جون، که من منم" که به صورت مصور تربیت جنسی با نگاه اسلامی را آموزش می‌دهد و درواقع تلاشی برای رد کتاب "لک لکی در کار نیست" بوده تا این خلأ پر شود. انیمیشن‌های آموزشی ما احتمالا تا دو ماه آینده به مرحله نشر و پخش می‌رسد؛ درواقع یک فضایی از تولید محتوا، ایجاد شبکه و تولید گفتمان را پیش می‌بریم.

دریافت جایزه مؤسسه آرمانا از ستاد احیای امر به معروف

حسینی توضیح داد: ما به خاطر این فعالیت‌های خود لوح های تقدیر و تندیس های متعددی به عنوان آمر به معروف نمونه از جمله لوح تقدیر از آیت الله صدیقی ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گرفته‌ایم. در گروه و مؤسسه آرمانا هم از سراسر ایران حضور دارند و هم افرادی از خارج کشور. به عنوان مثال هفته پیش برای برگزاری کارگاه از دبی درخواست داشتیم یا اینکه بعضاً سؤالاتی از کشورهای عربی برای ما ارسال می‌شود. تقریبا بیش از سی هزار نفر در کانال ها و کارگاه های ما مشارکت دارند و حدود ۱۰۰۰ مربی تربیت کرده ایم تا از این طریق این شبکه را گسترش دهیم. یک کتاب در این حوزه چاب کردیم، دو کتاب دیگر در دستور کار داریم که یکی از آنها متعلق به مهدکودکی هاست و یک کتاب هم برای آموزش پسران دوره دبیرستان در دست کتابت داریم. کار جهادی ما این است که مسئله ای را در حوزه بحران جنسی دنبال می‌کنیم که هزاران مشکل اعم از بی حجابی، دشواری ازدواج، تربیت غلط جنسی، رسانه های با محتوای جنسی و... را شامل می شود و ما تلاش می‌کنیم تا نسبت به این معضل دغدغه و کنش داشته باشیم و تولید محتوا کنیم تا تربیت جنسی جامعه ما در مسیر صحیح قرار داشته باشد؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکیده کرده اند فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی، حکم جهاد را دارد و باتوجه به دغدغه ها و مشکلاتی که مطرح شد در حال حاضر فعالیت در این حوزه بسیار ضروری است.

مسئول مؤسسه آرمانا در پایان تصریح کرد: بخش دیگری از فعالیت ما در حوزه اعتیاد و پیشگیری از آن است، اما در حال حاضر بیشتر تمرکز ما روی مسئله زیست جنسی است و کمتر به مسئله اعتیاد می پردازیم و شناخته شده است. ما در موضوع آموزش و تربیت جنسی از نظر تولید محتوا و فعالیت لیدر جریان و شاخص هستیم. شعار ما این سخن امام موسی صدر است که فرموده: "ما برای انسان گرد آمده‌ایم" و هدف ما این است که در این بحران خانواده و بحرانی که برای فهم عشق، محبت کردن، داشتن یک خانواده سالم، داشتن آرامش جنسی و... پیش آمده است، به نوبه خود این مشکلات را حل و به خانواده‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.