با افتتاح آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی گناباد، امکان تشخیص فوری عفونت‌های بالینی مهیا شد.

افتتاح آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی گناباد/ امکان تشخیص فوری عفونت‌های بالینی مهیا شد

به گزارش قدس آنلاین، جواد باذلی با اشاره به افتتاح آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار داشت: برای راه‌اندازی این آزمایشگاه تاکنون ۳ میلیارد تومان هزینه شده و تجهیزات دیگری با اعتبار ۵ میلیارد تومان هم در دست تهیه است که در ماه آینده نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: به رغم همه پیشرفت‌های علمی در حوزه پزشکی و سلامت، هنوز یافته‌های قطعی درمانی و پیشگیرانه در این حوزه به دست نیامده که این نشان می‌دهد باید بیش از پیش حوزه پژوهش در علوم پزشکی تقویت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تاکید بر اینکه تحقیقات و پژوهش در حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سه مهم و اثرگذار است، گفت: خوشبختانه با همت و همکاری خوبی که در معاونت تحقیقات و فناوری وجود دارد، این حرکت با سرعت خوبی در حال انجام است.

باذلی راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات را مرهون حمایت‌های وزارت و تلاش همکاران حوزه تحقیقات برشمرد و عنوان کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد با دارا بودن تجهیزات کامل و امکانات آزمایشگاهی روز دنیا، زیرساخت و بستر مناسبی را برای انجام پژوهش‌های علمی و تحقیقات اعضای هیئت علمی، استادان و محققان فراهم کرده است.

وی با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران، اظهار امیدواری کرد که این آزمایشگاه بستری مناسبی برای انجام پژوهش‌های علمی در جهت تولید علم و ایجاد محصولات دانش بنیان فراهم کند.

شهلا خسروان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم با بیان اینکه این آزمایشگاه با ۷۰۰ متر مربع زیربنا در دو طبقه واقع شده است، اظهار امیدواری کرد که برای ارتقای آن در سال‌های بعد تا ۱۵۰۰ مترمربع افزایش یابد.

وی افزود: آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه در راستای اهداف کلی آزمایشگاه‌های جامع کشور مبنی بر ارائه خدمات آزمایشگاهی استاندارد به محققان دانشگاهی راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه با تجهیزات و امکانات به روز و پیشرفته، فضای مناسبی را در اختیار دانش پژوهان و پژوهشگران دانشگاه و سطح شهرستان قرار می‌دهد.

جلال مردانه مدیر پژوهش دانشگاه علوم پزشکی گناباد و رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات نیز درباره تجهیزات و خدمات این آزمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: آزمایشگاه جامع تحقیقات شامل آزمایشگاه سلولی مولکولی، آزمایشگاه فیزیولوژی و فارماکولوژی، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی، آزمایشگاه میکروب شناسی بالینی و مواد غذایی، هرباریوم و آزمایشگاه نانوبیوتکنولوژی و آزمایشگاه‌های آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ارگونومی است.

وی افزود: با توجه به دستگاه‌های موجود در بخش‌های مختلف آزمایشگاه، به ویژه در بخش سلولی مولکولی، این آزمایش خواهد توانست خدمات پژوهشی و تخصصی تشخیصی بسیار خوبی در سطح شهرستان گناباد و شهرستان‌های مجاور ارائه کند.

مدیر پژوهش دانشگاه علوم پزشکی گناباد تصریح کرد: از این آزمایشگاه به ویژه در حوزه تشخیص تخصصی عفونت‌های بالینی می‌توانیم کمک بگیریم که به جای ارسال نمونه‌ها به تهران یا مرکز استان، با استفاده از دستگاه‌های خریداری شده در همین آزمایشگاه موارد تشخیصی تخصصی را انجام دهیم و در کوتاهترین زمان، نتیجه آزمایشات را در اختیار پزشک قرار دهیم تا بهترین تصمیم درمانی گرفته شود.

مردانه ادامه داد: آزمایشگاه جامع تحقیقات با دارا بودن دستگاه‌هایی همچون Real-Time –PCR، PCR الایزا، هود بیولوژیک کلاس دو، و کلاس سه، انکوباتور معمولی و Co۲ دار، شیکر انکوباتور، سونیکاتور، میکروسکوپ های معمولی، فلورسنت و اینورت، میکروسانتیریفیوژهای معمولی و یخچال دار، سانتیریفیوژ، فریزرهای ۲۰- و ۸۰-، دستگاه یخ ساز، سیستم کشت خون اتوماتیک BACTEC در زمینه‌های تحقیقاتی، خدمات تشخیصی، کشت سلولی، آنالیز دستگاهی و مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی ارائه خدمت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه   Hplc و Gc-Mass جزو دستگاه‌های آنالیز هستند که برای خرید آنها اقدام شده افزود: اقدامات لازم برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز گروه‌های بهداشتی هم انجام و قراردادهای مربوطه منعقد شده که پس از انتقال و نصب، راه‌اندازی خواهند شد.

رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه با راه‌اندازی این آزمایشگاه، ضمن افزایش فضاهای تحقیقاتی، امکانات و تجهیزات به روز و استانداردی در اختیار محققان قرار می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد که راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه، در ارتقای پژوهش‌های کاربردی و موثر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم پزشکی موثر باشد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.