به برنامه مرحله نخست "طرح جامع مبارزه با مواد مخدر با محوریت محلات" در مشهد اشاره و بیان کرد: در این چارچوب تاکنون ۱۳ محله در این کلانشهر شناسایی و هماهنگی‌های توجیهی اولیه برای پاک نمودن این محلات انجام شده است.

۱۳ پاتوق معتادان در مشهد شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین صالحی افزود: اجرای طرح جامع "مبارزه با مواد مخدر با محوریت محلات" در مشهد با هدف درمان، پیشگیری، توانمندسازی، مقابله با خرده فروشان مواد افیونی و همکاری معاونت اجتماعی شهرداری مشهد صورت می‌گیرد.  

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت کدام مناطق شهر مشهد پاتوق‌های معتادان متجاهر است زیرا بطور معمول بر اساس گزارشها و شکایتهای مردم،  با دستور قضایی و هماهنگی دستگاههای ذیربط "طرح جمع‌آوری" این افراد اجرا می‌شود و در این عملیات هر تعداد معتاد متجاهر که وجود داشته باشند جمع‌آوری و منطقه از حضور آنها پاکسازی می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در پی چنین عملیاتی، منطقه پاکسازی شده از دید معتادان ناامن می‌شود اما آنها به سراغ مکانی دیگر برای تبدیل به پاتوق خود می‌روند.

وی افزود: معتادان متجاهر هر جایی را که خلوت باشد و کسی اشراف و نظارت بر آنها نداشته باشد پاتوق خود قرار می‌دهند و چنین مکانی امکان دارد در هر منطقه از شهر برایشان فراهم شود.

صالحی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که اقدامات زیربنایی و ریشه‌ای برای مقابله با تجمع معتادان متجاهر انجام نشود و گنجایش نگهداری این افراد به دستکم ۹۰ تا ۹۵ درصد آنها نرسد، نمی‌توان همه مناطق شهر را از حضور معتادان متجاهر پاکسازی شده تلقی نمود.

وی همچنین به تشکیل گروه مشترک پنج نفره برای نظارت بر مراکز درمان معتادان اشاره و بیان کرد: ۷۰ مرکز درمان و کلینیک سرپایی در خراسان رضوی دایر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: تاکنون تنها یک گروه تخصصی بر همه این مراکز نظارت داشت لذا برای تقویت و گسترش نظارتهای بیشتر بر مراکز درمانی و کلینیک سرپایی معتادان، کمیته ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادگاه انقلاب نیز به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

وی افزود: این دو نهاد بطور مشترک با اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شورای استانی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در قالب یک گروه پنج نفره مبتنی بر دستور قضایی در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

صالحی به شروع فصل سرما و شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: مراکز کنونی نگهداری معتادان در خراسان رضوی به تنهایی پاسخگوی همه جمعیت معتادان متجاهر نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین طی نشستهایی با دستگاههای متولی جمع‌آوری و نگهداری معتادان و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر، تصمیم بر آن شد که تا زمان بهره‌برداری مراکزی که در دست ساخت هستند از ظرفیت‌ دیگر دستگاهها برای ساماندهی معتادان متجاهر استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: بر این اساس مقرر شد تمامی سازمانهای ذیربط،  سالن‌های ورزشی، سوله‌ها و مکانهای بدون استفاده در اختیار خود را معرفی کنند.  

وی افزود: بدین ترتیب پس ‌از بازدیدهای فنی لازم  و کسب تاییده کارشناسان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اداره ‌کل بهزیستی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فضای موقت در این مکانها برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد می‌شود.  

صالحی ادامه داد: با وجود مراکز در اختیار، کمک‌ و حمایتهای بسیار خوب ستاد استانی مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و شورای اسلامی مشهد امکانات موجود هنوز نیازهای کلی را برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر کفایت نمی‌کند.

وی گفت: با توجه به شرایط کلی اقتصادی، محدویتهای جدی در تامین مالی از منابع دولتی وجود دارد لذا در این راستا به کمک دیگر دستگاهها، شهروندان نیکوکار، سازمانهای مردم‌نهاد و افراد علاقه‌مند به کمک به معتادان نیاز است.

۷۰۰ سازمان مردم نهاد در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۵۰ درصد برای فعالیت در امور خیریه، ۳۰ درصد در امور جوانان و بانوان، ۱۰ درصد در امور فرهنگی اجتماعی و سه درصد به منظور فعالیت در حوزه امور زیست محیطی تشکیل شده‌اند.  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: در حال حاضر افراد یا پزشکان و روان شناسان علاقه‌مند کمک به معتادان با حضور در خانه‌های حمایت سطح شهر به ‌طور رایگان آنها را معاینه کرده و مشاوره روان شناسی می‌دهند و از سوی استاندار و فرماندار و سایر دستگاه‌های متولی نیز حمایت‌های خوبی صورت گرفته است که امیدواریم ادامه داشته باشد.  

وی با بیان اینکه علاوه بر جمع‌آوری معتادان متجاهر از حاشیه‌ها و سطح شهر مشهد یکی از مهم‌ترین دغدغه های ما درمان این افراد است، ادامه داد: در بررسی‌هایی که به عمل آوردیم دریافتیم که در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم. لذا در جریان جمع‌آوری معتادان متجاهر در روزهای آینده، ضمن نگهداری این افراد، درمان و توانمندسازی آنها را نیز در دستور کار داریم تا بعد از خروج از مرکز بتوانند شغلی برای خود ایجاد کنند.

صالحی گفت: اقدام مهمی که در خصوص توانمندسازی این افراد انجام دادیم تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شهرداری و سایر دستگاه‌ها است که بخشی از تسهیلاتی را که در اختیار دارند به خانه‌های توانمندساز و کارآفرینانی ارائه دهند که علاقه‌مند هستند برای ایجاد شغل از این افراد استفاده کنند.  

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۳۰ هزار معتاد دارد که ۹ هزار نفر آنها به عنوان معتادان متجاهر شناسایی شده‌اند. شمار معتادان متجاهر در سطح کلانشهر مشهد حدود شش هزار نفر برآورد می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.