رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با رد افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی در مشهد، از کاهش سرقت ۹ درصدی این تجهیزات طی ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سرقت تجهیزات مخابراتی در مشهد ۹ درصد کاهش داشته است

به گزارش قدس آنلاین، محمد بوستانی با بیان اینکه در هشت ماهه اخیر در سطح استان به طور متوسط، سرقت تجهیزات مخابراتی ۴ درصد افزایش یافته است، گفت: متأسفانه با افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی در چند وقت اخیر، سرقت، از جمله سرقت تجهیزات مخابراتی افزایش یافته است به طوری‌که در برخی شهرستان‌ها مثل فریمان، چناران، سبزوار، سرخس و… افزایش سرقت داشتیم و در عین حال در شهرستان‌هایی مثل تربت حیدریه، خواف، خوشاب، زاوه، خلیل آباد و… کاهش سرقت تجهیزات مخابراتی گزارش شده است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ضمن رد افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی در مشهد افزود: در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال سرقت این تجهیزات در مشهد ۹ درصد کاهش یافته است. این آماری است که به طور مستند در سامانه‌های پلیس به ازای هر مورد وقوع جرم و اعزام مأمور ثبت شده است.

وی در پاسخ به گلایه شهروندان درباره فراوانی سرقت تجهیزات مخابراتی و به دنبال آن قطع تلفن و اینترنت، گفت: متأسفانه همچنان میزان سرقت‌ها در این زمینه بالاست که به علل مختلفی بستگی دارد و باعث شده مشکلات زیرساختی به خصوص اینترنت که این روزها نیاز اساسی مردم است به وجود بیاید.

وی بیان کرد: به دلیل گستردگی زیاد تجهیزات مخابراتی، کنترل آنها کاری غیرممکن است و مهمترین نکته در این زمینه پیشگیری و از بین بردن زمینه وقوع جرم است. مثلاً در مورد مخابرات، مسئولین به تغییر جنس تجهیزات و استفاده از آلیاژ کم ارزش، انجام گشت‌های بیشتر تا حد امکان، استفاده از تجهیزات امنیتی مثل دوربین مدار بسته در مراکز مهم و شریانی مخابراتی و… اهتمام بیشتری داشته باشند چون پیشگیری همیشه هزینه کمتری نسبت به درمان و اصلاح مشکل برای همه دستگاه‌ها دارد.

بوستانی افزود: البته سرقت برخی تجهیزات مخابراتی کار یک سارق عادی نیست و نیاز به تخصص زیادی دارد که این احتمال وجود دارد که برخی کارمندان و کارکنان سابق مخابرات که به هر دلیلی از این مجموعه جدا شدند به دلیل آشنایی با این تجهیزات، در این اعمال مجرمانه شریک باشند.

وی با بیان اینکه جلساتی با مسئولین مخابرات، استانداری، فرمانداری و… برگزار شده است، افزود: در این جلسات مسئولین مخابرات درخواست همکاری بیشتر پلیس را اعلام کرده اند، که البته پلیس هم وظیفه خود را به نحو مطلوب و در حد توان انجام می‌دهد، به طوریکه نسبت به سال گذشته در همه زمینه‌ها کشفیات پلیس ۱۲ درصد و دستگیری‌ها ۹۸ درصد رشد داشته است که این مسئله نشان دهنده عزم دائم و جدی پلیس در مقابله با جرایم است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا عملکردمان بهتر از این شود، ادامه داد: در همین خصوص ما به مسئولان مخابرات هم پیشنهاد دادیم برای کنترل بهتر شرایط و رابطه قوی‌تر با پلیس با مؤسسات خدمات محافظتی و مراقبتی که زیرنظر پلیس فعالیت می‌کنند، همکاری داشته باشند تا با کمک آنها با این چالش مقابله بهتری شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به گستردگی زیاد کار پلیس اضافه کرد: روزانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تماس با پلیس در سطح استان انجام می‌شود که حدود ۶۰ درصد آن عملیاتی می‌شود و کنار آن بررسی در کلانتری‌ها و صدور احکام قضائی هم به پیچیدگی و فراگیری کار پلیس دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه ۱۷ مجموعه با پلیس همکاری دارند که یکی از آنها مخابرات است، افزود: چندی پیش در نیشابور گروهی را در زمینه سرقت تجهیزات مخابراتی دستگیر کردیم و همین باعث شد تا مدتی سرقت این تأسیسات کاهش پیدا کند، اما با آزاد شدن از زندان مجدداً دست به اعمال مجرمانه می‌زنند این روند کاهشی پایدار نیست.

وی با بیان اینکه گشت‌های مشترک، تجزیه و تحلیل و دستگیری و کشف از جمله مأموریت‌های پلیس است، افزود: به طور مثال در زمینه سرقت منزل ۱۲ درصد و سرقت تجهیزات خودرو ۲۷ درصد افزایش میزان دستبرد داشتیم که نشان دهنده این است که در اکثر زمینه‌ها این آمار بالا وجود دارد که مهمترین مسئله از بین بردن زمینه‌های آن است.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.