حریرچی گفت: ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم و خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم.

در تزریق واکسن کرونا ژن خوب و نورچشمی نداریم

قدس آنلاین:ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دو هفته گذشته دستورالعمل‌ها به خوبی اجرا شد و برنامه بسیار وسیعی شامل طرح شهید سلیمانی با همکاری نهادهای مختلف مانند بسیج، سپاه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور اجرایی شد و طرح ممنوعیت تردد نتایج بسیار خوبی داشته است و میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است و امیدواریم وضعیت ادامه پیدا کند.

وی افزود: همکاری جمعی خوبی شکل گرفته است و همه در حوزه سلامت پای کار آمده اند و همبستگی اجتماعی خوبی ایجاد شده است و صنوف و نیروی انتظامی همکاری خوبی دارند و اینکه ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند.

حریرچی گفت: رنگ بندی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز خلاصه شده است و توصیه‌های بهداشتی مانند توصیه‌های اخلاقی کهنه نمی‌شود و تاثیرش از واکسن‌های مدعی در دنیا بیشتر است و علی رغم آمدن واکسن کرونا در دنیا همچنان توصیه ما استفاده از ماسک، شست‌و شوی دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تجمع کمتر است و اگر واکسن هم بیایید این توصیه‌ها کمرنگ نمی‌شود و از بین نخواهد رفت.

وی افزود: برخی توصیه‌ها پس از شیوع کرونا مانند استفاده از دستکش غلط بود و تغییر کرد یا دیگر توصیه به ضدعفونی خیابان ها توصیه نمی شود و  مردم باید تا اطلاع ثانوی نکات بهداشتی تاکید شده را رعایت کنند.

حضور در دورهمی خانوادگی و رستوران شوخی است

حریرچی با بیان اینکه برای دورهمی‌های شب یلدا بسیار هراس داریم، گفت: شب یلدا می‌تواند زحمات یکی و دو ماهه گذشته ما را خدشه دار کند  و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دورهمی خانوادگی و رستوران شوخی و مسخره است؛ در شب یلدا مردم می‌خواهند تخمه بشکنند حرف بزنند و حافظ بخوانند و همه این‌ها شانس ابتلا را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در کشوری مانند انگلیس بیشترین سن ابتلا در نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ سال است و از این گروه سنی ۲ بار تست کرونا می‌گیرند تا این گروه سنی در کریسمس پدربزرگ‌ها و مادربزرگ ها را مبتلا نکنند و در فرانسه و انگلیس در شب کریسمس قرار است منع آمد و شد اعلام کنند؛ پیشنهاد ما منع آمد و شد دو روز ۲۹ و ۳۰ آذر ماه است البته به شرطی که مردم به پیشواز شب یلدا نروند و مردم پنج شنبه و جمعه شب یلدا نگیرند و پیشنهاد اصلی منع آمد و شد از روز پنج شنبه تا شب یلداست و این پیشنهاد به کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا داده شده است.

حریرچی گفت: مردم شب یلدا را مجازی کنند چرا که دورهمی ها در شب یلدا می توانند بیماری را شعله ور کند و شب خاطره انگیز را به شبی سیاه تبدیل کند و از فرمانداران و دهیاران درخواست می کنیم که بیشتر مراقبت کنند چرا که سنت شب یلدا در شهرهای کوچک بیشتر مورد توجه است. به کافی شاپ ها، رستوران ها، قهوه خانه ها و تالارهای پذیرایی درباره برگزاری زیر زمینی شب یلدا هشدار می دهیم که با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.

حریرچی درباره تامین واکسن کرونا گفت: برای تولید داخل واکسن کرونا دانشمندان ایرانی با ایثار کار می‌کنند و سرمایه گذاری‌های بسیاری صورت گرفته است، باید توجه داشت ما درگیر انتقال واکسن آنفلوانزا شدیم و واکسن‌های ما را در فرودگاه بلوکه کردند و بدترین نوع آپارتاید و تحریم از طرف ترامپ بر ایران اعمال شده است و ما برای خرید هم اقدام کرده ایم و تولید مشترک هم در دستور کار داریم.

حریرچی گفت:آمریکا برای کمتر از یک ششم جمعیت کشورش واکسن خریداری کرده است، ترکیه، مصر و امارات واکسن چینی را تزریق می‌کنند و ما باید ببینیم کدام واکسن موثر و کم عارضه تر است و قول می‌دهیم واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را تامین کنیم.

ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که واکسن باید عادلانه توزیع شود و ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم و طبق دستورالعمل اولویت بندی صورت می گیرد و کادر بهداشت و درمان و افراد آسیب پذیر در اولویت قرار دارند و  در حوزه سلامت مبانی عدالت در دسترسی باید عملی شود.

وی با بیان اینکه خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم، گفت: مسئولان و رئیس ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) اعلام کردند ما برای تزریق واکسن کرونای ایرانی پیش قدم خواهیم شد و باید توجه داشت اگر اعتماد نباشد هیچ کدام از این اقدامات موثر نخواهد بود و ۴ هزار منافق در آلبانی داریم که مطلب علیه مردم ایران می‌زنند و با وجود همه این‌ها برخی ادعا خواهند کرد که این مسئولان واکسن خارجی یا آب تزریق کرده اند.

حریرچی تاکید کرد: درباره آینده ویروس کرونا این اشتباه است که با تزریق واکسن ویروس از بین خواهد رفت ما هنوز نمی‌دانیم بعد از ابتلا چقدر ایمنی ایجاد می‌شود و باید ایمنی واکسن و عوارص آن را ببینیم و برخی کشورهای اطراف ما واکسن رایگان تزریق نخواهند کرد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بسته به نوع واکسن تزریقی شرایط واکسیناسیون فرق می‌کند، از طرفی در امریکا ۲۵ درصد و در روسیه ۴۵ درصد مردم اعلام کرده اند که واکسن تزریق نخواهند کرد، از طرفی برخی واکسن‌ها مانند فایزر برای انتقال نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارند و یخچال‌های ما تا منفی ۲۰ درجه سرد نگه می‌دارند و ما شرایط نقل و انتقال این واکسن را در کشور ایران با این پهنه جغرافیایی نداریم، اما از نظر تامین نیرو نگرانی وجود ندارد و نیرو به اندازه کافی برای واکسیناسیون علیه کرونا داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.