فردا کالج الکترال آمریکا نشست خود را برگزار می‌کند و آرای نهایی برای انتخاب رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام می‌شود؛ با وجود این همچنان سرنوشت سیاسی این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اتحادیه ایالت‌های‌ ترامپ علیه ایالات متحده

اینکه آیا دونالد ترامپ می‌تواند ادعاهای خود در خصوص تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ را در دادگاه اثبات کند یا ناگزیر از ترک کاخ سفید خواهد شد هنوز قطعی نیست. اما سؤال اینجاست چگونه در کشوری که ادعای رهبری جهان را دارد، یک نفر می‌تواند تا این اندازه همه‌چیز را به بازی بگیرد؟ در همین خصوص با «گوردون داف» در نیویورک همصحبت شده‌ایم. او کهنه‌سرباز آمریکایی جنگ ویتنام و دیپلمات بازنشسته این کشور است. داف، نویسنده و ستون‌نویس ثابت وبگاه «veteranstoday.com» و همچنین مشاور امنیت ملی دو دولت جمهوری‌خواه بوده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اتهام‌هایی که دونالد ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مطرح کرده، حواشی بسیار زیادی را به وجود آورده است؛ به نظر شما آیا این تنها از خوی قدرت‌طلبانه او نشأت می‌گیرد که نمی‌خواهد شکست را بپذیرد یا واقعاً سیستم انتخابات آمریکا ظرفیتی برای تقلب در خود می‌بیند؟

البته که همیشه این ظرفیت برای تقلب در انتخابات آمریکا وجود داشته و همیشه هم ماجرا از حزب دونالد ترامپ شروع می‌شود. نمونه آن انتخابات سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ که الگوهای خاصی در خصوص تقلب را شاهد بودیم. در همین انتخابات هم این ماجرا را دیدیم. اما نکته اینجاست آنچنان که ترامپ می‌گوید درست نیست! ما باور داریم جو بایدن در حدود ۸۲ میلیون رأی آورده باشد اما اینکه ترامپ بتواند چیزی بیشتر از ۶۰ میلیون رأی بیاورد واقعاً جای تعجب دارد و شک‌برانگیز است. دهه‌هاست ترامپ با مراکز جرایم سازمان‌یافته در سطح جهان همکاری می‌کند و این چیزی نیست که شکی در آن وجود داشته باشد؛ اما اینکه او چگونه از این سازمان‌ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرده جای سؤال دارد. این انتخابات هم بدون شک شاهد تقلب بوده ولی این تقلب از طرف ترامپ است. اما مشکلشان این است که به اندازه کافی نتوانستد رأی بدزدند تا پیروز انتخابات شوند. او باید ۴ یا ۵ میلیون رأی دیگر می‌ساخت تا می‌توانست به پیروزی برسد که البته در مناطق روستایی آمریکا کار آنچنان سخت نیست، چون به راحتی می‌توان آرای کاغذی و دستگاه‌های شمارش را تحت کنترل گرفت. مناطقی هم که ترامپ برای بازشماری آرا در آن هزینه کرده تماماً مناطق طرفدار دموکرات‌هاست، چراکه ترامپ نمی‌خواست رأی‌های ساختگی در مناطق طرفدار او بازشماری و فاش شود. به احتمال بسیار زیاد این تقلب او در سال ۲۰۱۶ نیز به وقوع پیوسته است، چیزی که از طرف موساد، روسیه، اطلاعات ترکیه و همین‌طور عربستان حمایت و طراحی می‌شد.

این اتهام‌های ترامپ در خصوص تقلب سیستماتیک در انتخابات، چهره بدی را از سیستم انتخابات آمریکا در چشم جهانیان به تصویر کشیده است؛ آیا ترامپ و مشاورانش از این قضیه آگاه هستند و عامدانه این نظریه‌ها را مطرح می‌کنند یا اینکه تحلیلی از آنچه در جهان درباره آمریکا گفته می‌شود ندارند؟

من فکر می‌کنم برنامه‌هایی که ترامپ در ذهن خود دارد بسیار خطرناک‌تر از این‌ها باشد. اگر بخواهم مثالی بزنم، در سال ۱۸۶۰ در انتخابات آمریکا آبراهام لینکلن به پیروزی رسید و چندین ایالت آمریکا این انتخابات را نپذیرفتند و اعلام استقلال کردند. این سبب به وجود آمدن جنگی داخلی شد که بیش از چهار سال طول کشید و صدها هزار کشته دربرداشت. حالا ترامپ تلاش دارد ایالت‌های طرفدار خود را به جنگ با دیگر ایالت‌ها وادار کند، همان‌طور که در قضیه شکایت ایالت تگزاس از میشیگان شاهد آن بودیم تا بتواند آشوبی به وجود آورده و اتحادیه ایالت‌های مخصوص به خود را از دل ایالات متحده بیرون بکشد. به‌خصوص از لحاظ اجتماعی نیز بسیار شبیه به ۱۸۶۰ هستیم و اکنون شاهدیم بسیاری از ایالت‌های فقیر طرفدار ترامپ می‌توانند آماده جنگ علیه ایالت‌های صنعتی مخالف او باشند.

پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه، انتخاب شدن بایدن را پذیرفته و برخی دیگر تأکید کردند تا آخر از ترامپ حمایت خواهند کرد. رویکرد کلی و جو حاکم بر این حزب در چند وقت گذشته چگونه بوده است؟

من ۵۶ سال سابقه حضور در سیاست آمریکا را دارم و به دو رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه این کشور نیز مشاوره می‌داده‌ام و به خوبی با این حزب آشنا هستم، اما در ۱۵ سال گذشته دیوان عالی ایالات متحده قانونی را در کشور وضع کرد که شرایط این حزب را به کلی دگرگون ساخت. این قانون شامل چیزی بود که به هر شرکت یا شخص هدایت‌کننده آن اجازه می‌داد پول‌های خود را از طریق این احزاب به آمریکا تزریق کند، با هر شکل و ملیتی! دیگر مهم نیست این پول‌ها از چه طریقی بدست آمده است. از سال ۲۰۰۵ میلیاردها دلار از این طریق به حزب جمهوری‌خواه واریز شده؛ پول‌هایی که از قمار و جرایم سازمان یافته به حزب جمهوری‌خواه سرازیر شده است. این پول از کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک یا کلمبیا باشد یا سازمان اطلاعات روسیه و جاهای دیگر تفاوتی ندارد؛ میلیاردها دلار به افراد این حزب کمک شده است. این مراکز جرایم سازمان یافته هستند که در ۱۵ سال گذشته کنترل این حزب را در دست دارند. این همان چیزی است که اسرائیل و روسیه می‌خواهند و در نهایت هدفی جز ضعیف کردن آمریکا ندارند. من نمی‌خواهم خیلی نظریه توطئه مطرح کنم اما اگر کسی می‌خواست آمریکا را از درون ضعیف کند هیچ راهی بهتر از این نداشت که شخصی مثل ترامپ را رئیس جمهور کند. این چیزی است که کاملاً مشخص است اما فعلاً نمی‌توان آن را اثبات کرد.

در صورتی که سرنوشت این انتخابات به هر وسیله چه توسط دادگاه و یا نهاد دیگری با پیروزی دونالد ترامپ به پایان برسد، چه پیامی به‌دنیا صادر خواهد شد و چه آینده‌ای برای جامعه آمریکا می‌توان متصور بود؟

جایی که من هستم با مرز کانادا فاصله چندانی ندارد و اگر این اتفاق بیفتد من و اغلب ۱۰ میلیون نفر اهالی این ایالت آماده هستیم به سمت کانادا برویم. در واقع اگر ترامپ پیروز شود بیشتر مردم نوار شرقی ایالات متحده آماده هستند کشور را ترک کنند که جمعیتی حدود ۲۰۰ میلیون نفر می‌شوند. این شامل مردم ایالات واشنگتن، اورگان و حتی برخی از ایالت‌های غربی مانند پنسیلوانیا و کالیفرنیا (که به تنهایی ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد) می‌شود. این اتفاق نباید بیفتد، چون می‌تواند یک کودتا باشد و ارتش آمریکا نباید اجازه آن را بدهد. هرچند گمان نکنم ارتش توانایی آن را داشته باشد تا در مقابل چنین کودتایی از طرف روسیه و اسرائیل مقابله کند. تنها پیامی که چنین اتفاقی می‌تواند به دنیا مخابره کند این است که همچنان نه تنها عروسک خیمه شب‌بازی روسیه هستیم بلکه عروسک خیمه شب‌بازی اسرائیل و عربستان نیز شده‌ایم. سیستم الکترال ما نیز کاربردی ندارد و همین‌طور دادگاه‌های ما نیز می‌تواند مورد دست درازی ترامپ و اطرافیانش قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد آمریکا از هم خواهد پاشید چون نه من و نه ده‌ها میلیون آمریکایی دیگر به هیچ عنوان دنباله‌رو ترامپ نخواهیم بود. من فکر می‌کنم ترامپ تنها ۶۰ میلیون رأی دارد و بقیه آن تقلبی است اما همان نیز نشان می‌دهد ما ۶۰ میلیون آمریکایی داریم که مشکلات روانی دارند و حریص و خطاکار هستند؛ اما بقیه مردم آمریکا که حدود ۲۷۰میلیون نفر هستند چنین نظری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.