روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد در نشستی با مسوولان نهادهای اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از اعمال محدودیتها و ممنوعیتهای فعالیتشان را درمیان گذاشته و خواستار اتخاذ تدابیر مناسبتری در این خصوص شدند.

بازار مشهد و دغدغه محدودیتهای کرونایی

به گزارش قدس آنلاین، از ۱۴ آبان ماه گذشته تاکنون صنوف مشهد با دو نوبت محدودیت و ممنوعیت فعالیت مواجه شدند به طوری که در ابتدا مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ مجاز به فعالیت تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر بودند اما از ابتدای آذرماه فعالیت این صنوف در گروه‌های مشاغل مزبور به طور کلی ممنوع شد.

از ابتدای هفته جاری در پی تغییر وضعیت مشهد از حالت قرمز به حالت نارنجی، صنوف مشاغل گروه ۲ مجاز به فعالیت شدند اما این تعطیلی ها و محدودیتها ضرر زیادی به صنوف وارد کرده و آنها خواستار اتخاذ تصمیماتی از سوی مسوولان هستند که بتوانند هزینه‌ها و ضررهای سنگین ناشی از این تعطیلی‌ها را جبران کنند.

رییس اتاق اصناف مشهد دیشب در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی،  در محل استانداری این استان گفت: یکی از ایرادات مربوط به طرح اعمال ممنوعیتها و محدودیتهای فعالیت برای واحدهای تجاری و صنفی در سطح کشور، تمایز و تبعیضهایی است که بین شهرها گذاشته می‌شود.

محمود بنانژاد افزود: گاهی رنگ بندی شهرها بر مبنای شیوع کرونا جای شک و شبهه دارد، هم اینک وضعیت شهرستان طرقبه شاندیز از نظر شیوع کرونا "زرد" است به این معنا که مشاغل گروه ۲ و ۳ بویژه رستورانها و تالارهای پذیرایی مجاز به فعالیت هستند اما مشتریان این رستورانها و تالارها، از مشهد می‌باشند که وضعیت نارنجی دارد.

وی ادامه داد: حضور شهروندان مشهدی در واحدهای صنفی طرقبه شاندیز باعث تغییر وضعیت شهرستان طرقبه شاندیز به لحاظ شیوع کرونا خواهد شد و شرایط آن را قرمز خواهد کرد لذا باید تصمیمات پیرامون محدودیت فعالیت صنوف از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا متناسب با شرایط منطقه گرفته شود.

تعطیلی ۶۱ درصد صنوف 

نایب رییس اتاق اصناف مشهد نیز در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی گفت: ۳۹ درصد از واحدهای صنفی این شهر مربوط به مشاغل گروه یک می‌شوند که در ایام شیوع کرونا مجاز به فعالیت بودند و باقی صنوف مربوط به مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ هستند.

سید محسن خاوری افزود: در طول سه هفته آذرماه و ممنوعیت فعالیت بخش عمده‌ای از صنوف در مشهد، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد واحدهای صنفی در مشاغل گروه‌هایی ۲، ۳ و ۴ پروتکلها را رعایت و تعطیل کردند به این معنا که از ۱۱۴ هزار واحد صنفی موجود در مشهد، ۵۷ هزار واحد صنفی مربوط به مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ قانون را رعایت نمودند.

وی ادامه داد: برمبنای درآمد واحدهای صنفی، هزینه‌ای که صنوف در ایام ممنوعیت فعالیت و تعطیلی اجباری، پرداخت کردند بسیار بالا است و هر صنف به اقتضای فعالیت خود این هزینه‌ها را پرداخت کرده است، به عنوان مثال صنف آجیل و خشکبار با "ماندگی یا از بین رفتن تازگی" کالایش مواجه شد، صنف پوشاک "از مد افتادگی" براساس تغییر فصل و ماندن جنس روی دستش را تجربه کرد و بابت آن هزینه زیادی پرداخت نمود.

نایب رییس اتاق اصناف مشهد گفت: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که در مقابل مکلف کردن صنوف به انجام کاری، به آنها حقوقی پرداخت نشود اما آنها مکلف به پرداخت هزینه‌ در این بخش شوند، همان طور که صنوف به اجبار هزینه تامین مواد ضدعفونی کننده برای رعایت پروتکلهای بهداشتی را متحمل شدند.

وی تعطیلی‌های اجباری را باعث هزینه سنگین برای صنوف ذکر و بیان کرد: اگر متوسط کارکنان هر واحد صنفی از مجموع ۵۰ هزار صنوفی در مشهد که مجبور به تعطیلی شدند را سه نفر با حقوق ماهیانه سه میلیون تومان در نظر بگیریم، طی دو هفته تعطیلی اجباری صنوف، آنها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

آهنگ متفاوت تعطیلی‌های صنوف در شهرهای مختلف

خاوری همچنین گفت: در وضعیت تصمیم گیری در خصوص اعمال محدودیتها و ممنوعیتها برای فعالیت صنوف، بازتاب آن در شهرهای مختلف، متفاوت است، اگر مجتمع‌های تجاری تعطیل می‌شوند، وضعیت یک مجتمع تجاری شلوغی مانند "علاالدین" در تهران با مجتمع تجاری موبایل در مشهد یا سبزوار قابل قیاس نیست.

وی افزود: در سطح خیابان احمدآباد مشهد، ۲۰۰ واحد موبایل فروشی و ارایه خدمات مربوط به آن وجود دارد که ۱۷۰ واحد در مجتمع‌های تجاری یک تا دو طبقه و ۳۰ واحد در حاشیه خیابان مستقر هستند، وقتی مجتمع‌ها مجبور به تعطیلی شدند، تجمع مشتریان را در واحدهای حاشیه خیابان شاهد بودیم.

نایب رییس اتاق اصناف مشهد بر لزوم هماهنگی در تعطیلی‌ها و اعمال محدودیتها بر مشاغل و پرهیز از تبعیض تاکید و بیان کرد: کارکنان بانکها برای حفظ سلامت خود در برابر مشتری، پلاستیک کشیده و بین خود فاصله گذاشته اند و نوبتی نسبت به پذیرش افراد اقدام می‌کنند، اما شاهد تجمع مردم در مقابل بانکها هستیم، این در حالی است که واحد صنفی کنار آن بانک که حداقل حضور مردم را دارد، مجبور به تعطیلی است.

وی گفت: در خصوص چک، بانک مرکزی اعلام کرده است که صنوف نباید نگران برگشت خوردن چکشان باشند زیرا به آنان دوباره دسته چک داده می‌شود اما صاحب واحد صنفی نگران دسته چک نیست بلکه نگران از بین رفتن آبرویش است.

تناقض در اعمال ممنوعیتها، هزینه‌های سنگین بر اصناف

عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد نیز در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگی که در ایام شیوع کرونا مجاز به فعالیت بودند، غرفه فروش لوازم خانگی آن باز و فعال بود، این در حالی است که صنوف لوازم خانگی در خارج از فروشگاه مجبور به تعطیلی بودند.

عبدالله افشاری افزود: از سوی دیگر زمانی که صنوف توزیعی در مشهد مجبور به تعطیلی شدند، صاحبان واحدهای صنفی سایر شهرها که در وضعیت قرمز نبودند و کالای خود را از مشهد تامین می‌کردند، دچار مشکل و ناگزیر به تهیه کالا از شهرهای دیگر شدند و به این ترتیب صنوف مشهدی مشتریان خود را از دست دادند.

عضو دیگر هیات رییسه اتاق اصناف مشهد هم گفت: ۷۰ درصد صاحبان واحدهای صنفی مستاجر هستند و هزینه‌های زیادی دارند، باید برای واحدهای زیان دیده از کرونا، تسهیلات بانکی با نرخ پایین و معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شود.

هادی مخملی افزود: صنوف آمادگی تعطیلی کامل را دارند، در شرایطی که همه مشاغل تعطیل شوند، اینکه فروشگاه‌های بزرگ مجاز به فعالیت باشند، در حالی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، یک آسیب جدی است.

آیا بازار کانون گسترش بیماری است؟

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی گفت: بازار کانون گسترش بیماری نیست، اما اینکه چرا هر وقت صحبت از محدودیتها می‌شود، همه نگاه‌ها به سمت بستن بازار می رود، تنها دلیلش ایجاد جو روانی است که مردم احساس کنند، خطری آنان را تهدید می‌کند.

علی غفوری مقدم افزود: در چند مرحله‌ای که اغلب صنوف در بازار ناگیزر به تعطیلی شدند، بیشترین تجمع از سوی مردم در فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی و سوپرمارکتهایی بود که اجازه فعالیت داشتند، در مقابل فروشگاه‌های مربوط به مبلمان و فرش و غیره که با حداقل تجمع مردم مواجه هستند، مجاز به فعالیت نبودند.

وی ادامه داد: حتی در فروشگاه‌هایی که شبکه توزیع کالاهای طرح تنظیم بازار را تشکیل می‌دادند، شاهد تشکیل صف و تجمع مردم برای دریافت کالا بودیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بسته حمایتی اصناف را در برابر زیان سنگینی که آنها در ایام شیوع کرونا متحمل شدند "قانع‌کننده" ندانست و گفت: لازم است حمایتهای جدی و موثری از صنوف شود.

وی افزود: در حالی که باید صنوف تولیدی در کنار واحدهای صنعتی قرار گرفته و از امتیازات و تسهیلات یکسان برخوردار باشند، اما هیچ گاه امتیازاتی متوجه صنوف تولیدی نبوده و نگاه سیستم بانکی نیز به صنوف تولیدی بر همین مبنا است.

غفوری مقدم ادامه داد: صنوف تولیدی پروانه بهره برداری برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند، بلکه از پروانه کسب برخوردار هستند لذا برهمین اساس قادر به دریافت تسهیلات مناسب بانکی نمی‌باشند، به همین منظور صنوف تولیدی و توزیعی خراسان رضوی از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز چندان بهره‌ای نبردند زیرا سیستم بانکی همراهی لازم را نداشتند.

فعالیت محدود به جای تعطیلی مطلق

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پیشنهاد کرد: در صورت استمرار تعطیلی صنوف، به جای تعطیلی مطلق در ایام شیوع کرونا، محدودیت ساعات کاری در روز را اعمال کنند زیرا این گزینه بهتری برای تامین نیاز مردم و فعالیت صنوف است، ضمن اینکه فعالیت محدود صنوف در بازه زمانی مشخص، مشروط بر نحوه رعایت محدودیت در ترددها است زیرا هر چقدر که محدودیت در ترددها بیشتر شود، تضمین کننده تعریف ساعات کاری برای فعالیت صنوف است.

وی اقتصاد و تجارت شهر مشهد را وابسته به صنعت گردشگری ذکر و بیان کرد: امسال از یک سو با کاهش شدید زائر و مسافر و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید مردم مواجه شدیم و این موضوع گردش مالی صنوف را به شدت دچار مشکل کرد و ضرر زیادی متحمل شدند.

غفوری مقدم افزود: افزایش قیمت مواد اولیه باعث تغییر نرخ تمام شده تولید شد و این موضوع هزینه عرضه کالا و خدمات را برای صنوف افزایش داد اما برخی از صنوف که موظف به رعایت قیمتها در چارچوب نرخ نامه مصوب بودند و تغییر نرخ آنها مستلزم طی کردن مسیر قانونی بود، نتوانستند قیمتها را تغییر دهند و ضرر زیادی کردند.

وی گفت: در تعریف محدودیتهای فعالیت صنوف باید نظر اتاق اصناف و دستگاه اجرایی متولی گرفته شود، اما تصمیمات برای محدودیتهای فعالیت صنوف به صورت ملی اتخاذ می‌شود، از این منظر باید اختیارات بیشتری به ستاد استانی مقابله با کرونا داده شود تا بتوانند متناسب با شرایط استان نسبت به اعمال ممنوعیتها و محدودیتها تصمیم بگیرند.

همکاری ۸۰ درصدی صنوف با ستاد مقابله با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی از همکاری واحدهای تجاری در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تبعیت آنها از مصوبات ستاد ملی کرونا در اجرای تعطیلی واحدهایشان قدردانی و بیان کرد: افزون بر ۸۰ درصد از واحدهای صنفی خراسان رضوی از مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیتها و ممنوعیتهای فعالیت، پیروی کردند.

دکتر مهدی قلیان افزود: اینکه برخی از صنوف که زیر پوشش اتحادیه‌ها نبودند و در خیابانهای فرعی و کوچه‌ها از مصوبات ستاد ملی کرونا تبعیت نکردند و بازگشایی خود را ادامه دادند و پروتکلها را رعایت نکردند را نمی‌توان به حساب همه صنوف گذاشت.

وی به میانگین سنی ۷۵ سال در ایارن اشاره و بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا میانگین سن بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کردند، کاهش یافته و به ۶۱ سال رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شیوع ویروس همه‌گیر کرونا یک معضل جهانی است که امنیت سلامت انسانها را در کل دنیا مختل کرده و ضرر ناشی از این ویروس در ایران به دلیل شرایط اقتصادی بیشتر بوده است.

دکتر قلیان گفت: واقعیت این است که خطر ویروس کرونا بیخ گوش ما است و ناگزیر به زندگی با آن هستیم، تعطیلی‌های مشاغل و ماندن مردم در خانه در روزهای پایانی سال گذشته و عید نوروز باعث شد که میزان ابتلا به شیوع کرونا به حداقل برسد و حتی میزان فوت افراد ناشی از این بیماری دو رقمی یا حتی یک رقمی شود.

وی افزود: اما در تیر ماه امسال موجی از شیوع کرونا در ایران و از جمله خراسان رضوی براه افتاد به طوری که موارد بستری در بیمارستان را به روزی یکهزار و ۷۰۰ نفر رساند، این موج از شیوع کرونا از اواخر شهریورماه در استان شدت گرفت و میزان بستری در مراکز درمانی در هفته چهارم آبانماه را به روزی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر و میزان فوت افراد را به ۸۰ نفر در روز رساند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کردند، افراد توانمندی بودند که مدیریت خانواده را برعهده داشتند و فوت آنان مشکلات زیادی را برای افراد خانواده بوجود می‌آورد و آنان را در معرض آسیبهای اجتماعی قرار می‌دهد.

زندگی با کرونا 

وی در ادامه در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی گفت: بنا است که با کرونا زندگی کنیم، نه امیدی به واکسن داریم و نه داروی ویژه‌ای برای درمان بیماری کووید ۱۹ آماده است، لذا دستورالعملها و پروتکلها برای صنوف قابلیت بازبینی دارد و همه پیشنهادات صاحبان اصناف برای این موضوع قابل پذیرش و ارزیابی است.

دکتر قلیان افزود: بازاریان در ایام شیوع کرونا جهاد بزرگی کردند، اینکه صاحب واحد تجاری برای حفظ سلامت مردم حاضر به پذیرش ضرر مالی و زیان ناشی از عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های خود باشد، مصداق عینی جهاد است.

وی ادامه داد: ساعت تعطیلی بازار روی انتقال ویروس کرونا تاثیر زیادی دارد اما هرچند دستورالعملها و پروتکلهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است اما پیشنهادات و راهکارهای صنوف در حوزه‌های مختلف دریافت و به ستاد ملی ارسال می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازار تنها محل شیوع ویروس کرونا نیست زیرا افزون بر ۵۰ درصد موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به برپایی دورهمی‌هایی خانوادگی و دوستانه است که جوانان تشکیل می‌دهند و ویروس را با خود به خانه می‌برند و افراد خانواده را هم درگیر آن می‌کنند 

وی افزود: کودکان، نوجوانان و جوانان قشری هستند که ممکن است به صورت خفیف به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند اما چون علایم بالینی بسیاری ندارند، به عنوان یک ناقل بسیار ساده بیماری را در سطح خانواده و جامعه منتشر می‌کنند.

دکتر قلیان گفت: اگر بخواهیم روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری ناشی از آن که از اواخر هفته قبل در خراسان رضوی آغاز شده است، ادامه یابد باید فرهنگ پیشگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت پروتکلهای بهداشتی را در سطح جامعه گسترش دهیم تا بیش از این بنگاه‌های اقتصادی متضرر نشوند و این مهم با کمک صنوف در جامعه محقق می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.