زمانی چینی‌ها به ما می‌گفتند که امکان ندارد بتوانید در کشورتان ال ای دی تولید کنید. اکنون با دیدن این تولیدات در ایران، مات و متحیر مانده‌اند.

چینی‌ها را انگشت به دهان گذاشته‌ایم/باخودباوری و اراده می‌توان قله‌های پیشرفت را فتح کرد

 کرونا به همراه تحریم بهترین بهانه برای عدم کار و تلاش مجموعه های صنعتی است. اما درسالی که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده است، کارآفرینانی هستند که هدفی را برای خود تعیین کرده و آستین های همت را بالازده اند و به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند. یکی از این افراد محمودرضا معلی مدیر یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید لامپ های ال ای دی و هالوژن فعالیت کرده و اقدامات او باعث شده که چندین بار شرکتش به  عنوان برند برتر شناخته شود و مورد تقدیر قرار گیرد. اگر به دنبال دستیابی به فرمول موفقیت در دوران رکود اقتصادی و کرونا هستید این گفتگو را از دست ندهید.

در ابتدا از اقدامات مهم خود در سال جهش تولید بگویید

باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نامیدند، ابتدا سعی کردیم این موضوع در شرکت ما به عینیت و واقعیت تبدیل شود. بدین منظور نه تنها نیروهای شاغل را تعدیل نکرده بلکه با اقداماتی که انجام دادیم تعداد آنها را دوبرابر کرده ایم. همچنین خط جدیدی را ابتدای سال وارد و مدتی است که محصولات آن وارد چرخه تولید شده اند. اکنون ظرفیت تولیدی به دوبرابر رسیده است و شیفت دوم کار را راه اندازی کرده ایم.

با توجه به محدودیت های کرونایی و تحریم هایی که بابت انتقال وجه در خارج از کشور وجود دارد شرکت ما به موضوع "جهش تولید" واقعا ایمان داشته و باور داشتیم که در همین شرایط نیز می توان تولیدات را به صورت جهشی افزایش داد.

همچنین امسال نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به صورت مستقیم انجام داده ایم. در این مدت دو خط از کارخانه با توسعه روبرو شده که باعث افزایش راندمان تولید است و یک خط جدید نیز راه اندازی گردیده است. سعی کرده ایم که برخلاف برخی از کارخانه های تولیدی که به خاطر کرونا یا دلایل دیگر با افت تولید مواجه شده اند خود را به روز کنیم تا به مشکل برنخوریم.

این اقدامات چه میزان باعث ارتقای تولیدات شرکت شما شده است؟

تاکنون تاثیر آن بسیار بالا بوده است. بااقداماتی که انجام داده ایم شاهد افزایش کمیت و کیفیت تولیدات کارخانه بوده ایم و مشتریان ایرانی که در گذشته قطعات موردنیازشان را از خارج خریداری کرده و بابت آن دلار از کشور خارج می شد اکنون به شرکت ما مراجعه کرده و نیاز خود را تامین می کنند با این کار جلوی خروج میزان زیادی ارز از کشور گرفته شده است.

می توانید بگویید که ازخروج چه میزان ارز از کشور ممانعت کرده اید؟

در خصوص تولید لامپ‌های هالوژن که برای چراغ خودروها استفاده می شود قراردادی را با چند شرکت تولید خودرو منعقد کرده ایم و مقرر شده است که ۵ میلیون عدد لامپ را تحویل این شرکت ها دهیم. در بازار ایران هر لامپ حدود ۱ دلار قیمت دارد. در نتیجه فقط در این زمینه چیزی در حدود ۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود در مورد لامپهای ال ای دی و ماژول‌ها میزان صرفه جویی بسیار بالاتر و در حدود ۲۵ میلیون دلار است.

در واقع این شرکت به طور متوسط در طول سال قادر است از خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند. معتقدم ارزی که به سختی تولید می شود نباید به راحتی از کشور خارج شود. باید به جای خرید قطعات از دیگر کشورها صرف مسایل مهمتری مانند بهبود زیرساخت ها و ایجاد اشتغال بالاتری شود.

این میزان صرفه جویی را با چه تعداد نیرو رقم زده اید؟

اوایل سال جاری، تعداد نیروهای مشغول به کار در شرکتی را که شما از آنها نام بردید حدود ۴۰ نفر بودند. اما با برنامه هایی که اجرا کرده ایم اکنون حدود ۶۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند و باتوجه به راه اندازی خط جدید تولید در روزهای آتی پرسنل کارخانه تا پایان سال به حدود ۱۰۰ نفر خواهند رسید. این اتفاق باعث خواهد شد که سال آینده میزان بسیار بیشتری ارز در کشور بماند. اما نکته ای که مهم است این است که حداقل مدرک تحصیلی نیروهای شرکت لیسانس است و برخی دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری هستند.   مجموعه ای افراد تحصیل کرده در رشته های الکترونیک، برق و رباتیک در شرکت جمع شده اند که برای آنها سالها در دانشگاه های کشور سرمایه گذاری شده است. افتخار ما این است که توانسته ایم آنها را جذب کنیم.

این تعداد نیروی تحصیل کرده در به روز بودن شرکت شما باید خیلی تاثیرگذارباشند، درست است؟

بله دقیقا همین طور است. اکنون در مجموعه ما ایده های بسیار خلاقانه ای مطرح می شود. همچنین در کارخانه حدود ۱۰۰ ربات وجود دارد. تمام این ربات ها توسط نیروهای شرکت سرویس و نگهداری می شوند و نیاز به تامین کننده خارجی نداریم. تفاوت کار با نیروهای تحصیلکرده و نیروهای معمولی این است که برای نیروهایی که تحصیلکرده اند باید شرایط مناسبی کاری ایجاد کرد تا آنها به دانش بنیان بودن کارخانه ایمان آورده و راغب به کار کردن در مجموعه باشند. آنگاه بازدهی بیشتری هم خواهند داشت.

درواقع در سالی که با تحریم و محدودیت های کرونایی مواجه بودیم شما به جهش تولید رسیده و مطابق برنامه نیروهای کارتان به دو و نیم برابر ابتدای سال خواهند رسید.

افتخار ما این است که وقتی رهبر عزیزمان در ابتدای سال بحث جهش تولید را مطرح کردند ما این موضوع را در شرکت خود عملی کرده و به نتیجه رساندیم. هرچند کرونا مشکلات زیادی را برایمان بوجود آورد اما عقب ننشستیم. به عنوان مثال در مدت زمان طرح محدودیت های ترافیکی که مدتی است اجرا می شود، از نظر جابجایی پرسنل و بازگشت آنها به منازل مشکل داشتیم. اما تصمیم گرفتیم که تادیروقت کار کنند و جریمه های اعمال شده را شرکت بپردازد تا به تولید مجموعه آسیب نرسد.         

چه سقفی از پیشرفت را برای خود در نظر گرفته اید؟

در این زمینه هیچ محدودیتی برای خود و شرتک قائل نشده ایم. مطابق برنامه در سال آینده محصول جدیدی را به تولیدات شرکت اضافه خواهیم کرد. این محصول، تولید سلولهای خورشیدی است. اکنون درخصوص ورود برخی از ماشین آلات مورد نیاز برای تولید این محصول به داخل کشور مشکل داریم اما در تلاشیم که به سرعت آن را برطرف کنیم. پروژه تولید سلول های خورشیدی نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری آن است و مشابه آن نه تنها در سطح کشور بلکه در خاورمیانه هم وجود ندارد.

شرکت های زیادی صفحه خورشیدی تولید می کنند. اما موضوع تولید سلول خورشیدی چیست؟

درواقع از کنار هم قرار دادن تعدادی سلول خورشیدی یک ماژول خورشیدی ساخته می‌شود. از قرار دادن چند ماژول خورشیدی در کنار هم یک صفحه خورشیدی ساخته می‌شود که عموماً در مصارف بزرگ ردیف‌های زیادی از صفحه خورشیدی در کنار هم قرار می‌گیرند. ماده اولیه تولید سلول خورشیدی از سیلیس است. این ماده دربیابانهای کشور به وفور و به میزان نامحدود موجود است. می توان از سیلیس و طی یک فرآیند پیچیده سلول خورشیدی تهیه کرد و بدین وسیله به تولید و تامین انرژی پرداخت.

صحبت شما با افراد بی انگیزه ای که در مواجه با کرونا و تحریم کم آورده و عقب نشسته اند چیست؟

من مطرح کردن اینگونه مسایل را بهانه هایی برای عدم تلاش و جدیت در کار می دانم. در این کشور بستر بسیار عالی برای کار وجود دارد به شرط آنکه کسی بخواهد کار کند. من در این بستر در حال کار هستم و به نتایج بسیار عالی رسیده ام. در ایران نیروی انسانی و دانش آموخته های بسیار فعالی وجود دارد. از همه مهمتر بسیاری از مسئولان بخصوص مقام معظم رهبری و مدیران دیگر کشوری و استانی هستند که به فکر رونق و جهش تولید هستند و در این زمینه حمایت می کنند. این موضوع از مشکلات فعالیت تولیدی می کاهد و کار را دلنشین تر می کند.

امکانات و انرژی فراوان و ارزان است. باید در جوان ها انگیزه و اشتیاق ایجاد کرد و آنها را به خود باوری رساند. اگر جوانها خود را باور کنند این کشور به یکی از بهترین کشورهای دنیا تبدیل خواهد شد.

موضوع دیگری که بسیار مهم است این است که باید ابتدا برای خود هدفی را تعیین کنیم. بدون داشتن هدف به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید. در این کشور اگر انگیزه کارکردن داشته باشیم آنقدر جا برای کار کردن هست که می توان گفت که بستر کار و سودآوری نامحدود است.

شما از امکانات فراوان و ارزان برای کار صحبت می کنید، فکر نمی کنید که این موضوع با واقعیت فاصله دارد؟

من هم مثل دیگر هموطنان در این کشور زندگی می کنم و اهل شعار دادن نیستم. اگر می خواستم شعار بدهم در ابتدای سال سرمایه گذاری نکرده و خطوط تولید را افزایش نداده و سرمایه ام را بند نمی کردم. من به کشور خود عشق و علاقه دارم و می دانم که کشش لازم برای کار وجود دارد و می توان در ایران خیلی کار کرد و موفق بود.

وقتی به نیروهایم نگاه می کنم و می بینم که جوانهایی مشغول به کار هستند که دکتری و فوق و لیسانس داشته و با اشتیاق کار می کنند به انگیزه های خودم افزوده می شود. آنها دنبال این نیستند که ببینند چه زمانی وقت کار به پایان می رسد تا از محل کار خارج شوند. بلکه گاهی اوقات آنقدر مشغول فعالیت هستند که از اتمام ساعت کاری غافل می شوند. معمولا سرویس هایی که برای بازگشت آنها در نظرگرفته شده است دقایقی پس از اتمام ساعت کاری را مجبورند توقف کنند تا همه جمع شوند. هروقت نام محصولات این کارخانه به میان می آیند نیروهای شرکت با یک عرق و تعصب خاصی از آن صحبت می کنند. این مسایل برای تولید و پیشرفت بسیار ارزشمندند.  

چطور می توان این میزان انگیزه را در نیروی کار ایجاد کرد؟

باید نسبت به گذشته کمی چشمها را بازتر کرده و واقعیات را ببینیم. اگر تصور ما این باشد که مدینه فاضله در خارج از کشور وجود دارد هیچگاه نمی توانیم اتفاق مثبتی برای خود رقم بزنیم و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. اما اگر ببینیم که در این مملکت این همه امکانات و نیروهای خوب داریم، با یک مدیریت صحیح می توانیم به پیشرفت های زیادی برسیم. برخی به دنبال کار ثابت و پشت میزنشینی هستند اگر جوان ایرانی را به این باور برسانیم که کار کردن، تنها پشت میز نشستن نیست و باید کمر همت را محکم بست آنگاه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

شعار ما در شرکت این است که باید به دنبال کارهای ناممکن برویم و به همین دلیل در کارهایمان موفق بوده ایم. در همین کشور می‌توان با کمی همت به یک زندگی مرفه با امکاناتی خوب و پیشرفته رسید. بسیاری افراد در همین شرایط ایستاده اند و موفق شده اند. باید به خود باوری رسید و برای پیشرفت همت و اراده داشت. زمانی چینی ها به ما می گفتند که امکان ندارد بتوانید در کشورتان ال ای دی تولید کنید. اکنون با دیدن این تولیدات در ایران، مات و متحیر مانده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.