معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ساخت نخستین سد زیرزمینی کشور در شهرستان کلات پایان یافت.

ساخت نخستین سد زیرزمینی کشور در کلات خراسان رضوی پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمود روشندل افزود: از جمله اقداماتی که در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در این استان انجام شده، احداث سد زیرزمینی درشهرستان کلات است که از این طریق جریان‌های زیرسطحی آب کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: از این طریق علاوه بر افزایش دبی قنوات حوزه این سد معادل ۳۰ لیتر در ثانیه، شاهد توسعه کشاورزی و تثبیت اشتغال در منطقه نیز خواهیم بود و از مهاجرت روستاییان هم جلوگیری خواهد شد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این سد زیرزمینی که نخستین سد در نوع خود در کشور می‌باشد با مصالح بتنی و مشارکت سازمان جهاد کشاورزی ساخته شده به طوری که ساخت سد و حفر چاه با اداره کل منابع طبیعی و انتقال آب به قنات توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون این سد زیرزمینی آماده بهره‌برداری و افتتاح است.

روشندل هزینه ساخت این سد زیرزمینی به همراه حفر چاه را معادل ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی یک استان مرزی است،  حفظ آب‌های زیرسطحی، اساسی‌ترین هدف ساخت سدهای زیرزمینی است و تاکنون ۳۱ نقطه دیگر در حوزه‌های مرزی برای اجرای سد زیرزمینی در استان شناسایی شده و مطالعات آن در حال انجام است.

وی گفت: با توجه به تفاوت هزینه ساخت سد زیرزمینی در هر منطقه، نمی‌توان اعتبار مورد نیاز دقیق در این زمینه اعلام کرد ولی هزینه آن از محل اعتبارات آبخیزداری تامین می‌شود.

شهرستان کلات در ۱۵۸ کیلومتری کلانشهر مشهد واقع است.

از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.

از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی حفاظت و صیانت می‌شود.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.