حجت الاسلام فیض آبادی گفت: آیات قرآن به ما می آموزد که در شرایط مالی و وضعیت مناسب باید شاکر باشیم و در شرایط نامساعد مالی صبوری کنیم. اما در جایی دیگر خداوند از کلمه صبار نام برده است. یعنی اینکه باید با قدرت صبر و تحمل کرد.

کرونا عاملی برای امتحان الهی و تضرع بندگان است / صبر و دعای خالصانه راهکار عبور از امتحان الهی

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: اگر به موضوع کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن نگاه قرآنی و توحیدی داشته باشیم آیه شریفه ۴۲ از سوره مبارکه انعام را می توانیم مد نظر قرار دهیم که خداوند در آن می فرماید: "فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ" به این معنی که: پس (چون اطاعت نکردند) به بلاها و مصیبتها گرفتارشان ساختیم، شاید به درگاه خدا گریه و زاری کنند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات خداوند نعمت هایش را از بندگان می گیرد و سختی ها و مشکلات را  جایگزین آنها می کند تا بندگان به سمت خداوند روی آورده و تضرع کنند. اگر به وضعیت جامعه جهانی قبل از کرونا دقت کنیم می بینیم که این دنیا، بسیاراز خداباوری و اعتقادات مذهبی فاصله گرفته بود. به همین دلیل یک بیماری در سطح جهان شیوع می یابد تا تلنگر و مقدمه ای باشد به مردم که دوباره به سمت خدا روی آورده و تضرع کنند تا این چاره ای باشد که ازگرفتاری ها فاصله گرفته  و جدا شوند. هرچند که برخی بازهم به آن توجه نمی کنند و به دنبال هوی و هوس خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آنطور که گفته می شود منشا ساخت و شیوع این ویروس انسان بوده پس چگونه می توانیم آن را به خدا نسبت دهیم بیان داشت: تمام دنیا مخلوق خدایند برخی مخلوقات اثری خیر بر جامعه دارند و اثر برخی دیگر شر است. در سوره مبارکه فلق می خوانیم: " قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ * مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ" و معنی آن این است که: بگو: من پناه می‌جویم به خدای فروزنده صبح روشن. از شرّ مخلوقات (شریر و مردم بد اندیش). درواقع برخی از همین مخلوقات خداوند هستند که اثری شرارت بار بر دنیا ایجاد می کنند.  

این استاد حوزه علمیه افزود: از یک نظر مشکلات و سختی ها برای تضرع است و از نظر دیگر امتحان الهی است. تمام اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد به نوعی جزئی از امتحانات الهی است. در مساله اقتصاد خداوند می فرماید رزق در دست ماست. از یک طرف هم می گوید زمانی‌که در مشکلات اقصادی قرار می گیرید قناعت پیشه کرده و اوضاع را مدیریت نمایید. اندازه ای که دارید خرج کنید نه بیش تر از آن.  

این کارشناس مسایل دینی خاطرنشان کرد: افرادی که مشکلات اقتصادی آنها حل نشده است باید صبور و به آینده امیدوار باشند. آیات قرآن به ما می آموزد که در شرایط مالی و وضعیت مناسب باید شاکر باشیم و در شرایط نامساعد مالی صبوری کنیم. اما در جایی دیگر خداوند از کلمه صبار نام برده است. یعنی اینکه باید با قدرت صبر و تحمل کرد. صبار یعنی به شدت صبر کننده و این را باید در زندگی خود و بویژه در این ایام اعمال کنیم.

وی درادامه به ذکر خاطره ای پرداخت و عنوان داشت: روزی در خیابان رفتگری را دیدم که نشسته و سر خود را با ناراحتی گرفته بود. از او علت این ناراحتی را پرسیدم. گفت امروز حقوقم را واریز کرده اند. تنها اجاره خانه و اقساطم بیش از حقوق دریافتی است. هنوز قرض هایی هم که کرده ام باقی مانده و خرج ماهیانه هم باید انجام دهم. برای این گونه افراد راه حلی جز کمک های دولتی و نیز مواسات و همدلی مردمی وصبر افراد نیازمند وجود ندارد.

حجت الاسلام فیض آبادی تاکید کرد: در اعتقادات و باورهای دینی آمده است که زمانیکه مستاصل می شوید به خداوند تبارک و تعالی روی آورید. باید نیازمندان به سمت معنویت سوق پیدا کنند و دعای خالصانه خود را به درگاه ایزد منان و اهل بیت عصمت و طهارت ببرند.

وی با بیان این موضوع که خداوند رئیس و مالک دنیاست و به صورت "من حیث لا یحتسب" کمک می کند، ابراز داشت: در کنار صبر، دعای خالصانه و استغاثه به خداوند جوابگو است. همان خدایی که به حضرت مریم گفت دستت را به تنه درخت خشک شده خرما بزنی برایت خرمای تازه خواهد داد همان خدا نیز می تواند مشکلات بندگانش در دوره کنونی را حل کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.