وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین ۸ پروژه به طول ۱۵۶۰ کیلومتر با اعتبار ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو هم منابع ارزی در اولویت قرار دارند.

وزیر راه: ۳۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن جدید در حال ساخت داریم / مجموع خطوط ریلی کشور به ۱۶۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید

قدس آنلاین؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با روزنامه ایران گفتگویی داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

۳۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن جدید در حال ساخت داریم 

- امروز ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین ۸ پروژه به طول ۱۵۶۰ کیلومتر با اعتبار ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو هم منابع ارزی در اولویت قرار دارند.

- وعده‌ اتصال پنج استان جدید به شبکه ریلی را محقق کردیم و ان‌شاءالله تا سال آینده ۴ استان دیگر شامل چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان شمالی و کردستان نیز به خطوط ریلی متصل می‌شوند.

- ماه گذشته ریل‌گذاری از همدان به سنندج آغاز شده و بویژه خطوطی برای توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین آنها پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان است که به‌صورت مرحله‌ای تا پایان سال آینده این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجموع خطوط ریلی کشور به ۱۶۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید

- پروژه راه‌آهن یزد-اقلید، میانه-اردبیل، همدان-سنندج، رشت-بندر کاسپین و اصفهان-شهرکرد از پروژه‌های ریلی باقی‌مانده است که حداکثر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. این پروژه‌ها مجموع خطوط ریلی کشور را که اول دولت یازدهم حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده، با خطوط فرعی به حدود ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رساند که یک تحول بزرگ در حوزه حمل‌ونقل ریلی است.

- موضوعی که ماه‌هاست در حال انجام است موضوع اتصال راه‌آهن قزوین- رشت است که این پروژه در حال انجام است. در عین حال اتصال این خط ریلی با ریل به انزلی و بندرانزلی و بندر آستارا نیز در حال اجراست. تکمیل راه‌آهن قزوین- رشت و اتصال به بنادر انزلی و آستارا در دولت تدبیر و امید به سرانجام می‌رسد. 

- پروژه خط ریلی آستارا- رشت نیز بر اساس زمانبندی در حال انجام است.درخصوص تکمیل پروژه رشت- آستارا و تکمیل کریدور شمال- جنوب کشور کار آغاز شده و اراضی دولتی به این امر اختصاص یافته و همچنین اراضی‌ای که مالکیت خصوصی داشت از مردم خریداری شده است و باز هم در حال خریداری هستیم. امیدوار هستیم این پروژه در زمانبندی مشخص به سرانجام برسد.

- آنچه برای ما حائزاهمیت است این است که شبکه ریلی ما از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل شود که دولت آذربایجان نیز به این مهم، علاقه‌مندی و اهتمام ویژه دارد. امیدواریم در چارچوب و زمانبندی مشخصی که اعلام کردیم این پروژه افتتاح شود. این پروژه ۴۸ ماهه است که ۱۰ ماه آن سپری شده است.

- جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاران خارجی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در منطقه شمالی ایران و در استان گیلان حمایت می‌کند و در منطقه آزاد کاسپین از سوی مناطق آزاد، تفاهمات مناسبی انجام و زیرساخت‌ها و هماهنگی‌هایی ایجاد شده است.

راه‌آهن خواف –هرات، احیاگر جاده تاریخی ابریشم

- پروژه راه‌آهن خواف –هرات را باید حلقه‌ای از زنجیره ترانزیتی دانست که از شرق شروع و به قلب اروپا کشیده می‌شود.

- بهره‌برداری از این پروژه و اتصال آن به مرزهای ازبکستان و تاجیکستان را می‌توان نقطه عطفی در همکاری‌های ترانزیتی و احیای جاده تاریخی ابریشم دانست که می‌تواند کالای ترانزیتی را با صرف هزینه مالی و زمانی کمتر به مقصد برساند.

- در این رابطه، می‌توان به راه‌اندازی آزمایشی مسیر جاده‌ای موسوم به KTAI از ایران به قرقیزستان اشاره داشت که اخیراً انجام شد که طبیعتاً با تکمیل خط آهن غرب- شمال افغانستان شاهد ترانزیت مقرون ‌به ‌صرفه‌تری در منطقه خواهیم بود.

- قاعدتاً در چنین فضایی، کشورمان خواهد توانست ضمن افزایش درآمدهای ترانزیتی، جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را ارتقا بخشد.

- این گام، طلیعه‌ای است برای روشن شدن مسیر ترانزیتی شرقی – غربی ایران و در آینده با اتصال آسیای میانه به ایران و خلیج‌فارس و دریای عمان از این طریق پیوندهای ریلی ایران را در آسیای میانه و اتصالات بین‌المللی ایران را از چین تا مدیترانه سبب خواهد شد.

- در ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان، تفاهمنامه سه جانبه بخش ترانزیتی فعال شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.