پس از توافق طرف‌های درگیر در جنوب یمن بر سر تشکیل دولت، عقب‌نشینی نیروهای متحد امارات از عدن در راستای اجرای بخش نظامی توافق ریاض آغاز شد.

عقب‌نشینی متحدان امارات از عدن در راستای اجرای بخش نظامی توافق ریاض

قدس آنلاین: نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/متحدان امارات) از شنبه (دیروز) عقب‌نشینی خود از عدن درجنوب یمن به عنوان پایتخت خودخوانده دولت مستعفی یمن را آغاز کردند.

جمعه (دو روز پیش) نیز این نیروها و نیروهای وابسته به دولت مستعفی در راستای اجرای بخش نظامی توافق ریاض (امضا شده میان طرفین در نوامبر ۲۰۱۹) از خطوط تماس در ابین (جنوب یمن) عقب نشستند.

یک عضو کمیته میانجیگری در این باره به خبرگزاری «آناتولی» گفت، یک تیپ وابسته به شورای انتقالی شنبه از عدن عقب نشست و به جبهه جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان «ضالع» در شمال یمن رفت. این اولین عقب‌نشینی عملی نیروهای مذکور از عدن در راستای اجرای توافق ریاض است.

کمیته میانجیگری در این باره در آگوشت گذشته تشکیل شد و شامل افسران سعودی و شخصیت‌های یمنی است؛ وظیفه آن نیز نظارت بر آتش‌بس میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای اماراتی بر اساس توافق ریاض است.

منبع مذکور ادامه داد، تعداد تیپ‌هایی که از خطوط تماس در ابین نیز عقب‌نشینی کرده‌اند، سه تیپ از هر دو طرف است و این روند ادامه خواهد داشت.

یک منبع وابسته به دولت مستعفی در این باره گفت، تیپ‌های این دولت که از ابین عقب نشسته‌اند به منطقه‌ای نزدیک به «مکیراس-ثره» رفته‌اند.

مکیراس در استان بیضاء و تحت کنترل نیروهای صنعاست و منطقه ثره در ابین در مجاورت آن قرار دارد و تحت کنترل دولت مستعفی است.

پنجشنبه هفته گذشته ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت مستعفی و متحدان امارات با تشکیل دولت جدید طی یک هفته موافقت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.