نماینده کاشمر،کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای از دست رفتن استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو مجموعه و یا تسلط یکی بر دیگری نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای نفی هویت مستقل آنها نیست/ در اهداف باید وحدت ایجاد شود

حجت الاسلام جواد نیک بین در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه صرفا با اختلاط حوزویان و دانشگاهیان با یکدیگر محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه اهداف و ماموریت ها این دو مجموعه وحدت و اتحاد داشته باشند، تصریح کرد: با تدریس چند واحد درسی در دانشگاه ها نظیر اندیشه اسلامی توسط حوزویان و یا بالعکس حضور دانشگاهیان  در مدارس و حوزه های علمیه، این وحدت شکل نمی گیرد بلکه آنچه این وحدت را شکل می دهد اهداف این دو مجموعه است به عبارتی باید اهدافی نظیر تربیت و پرورش انسان های انقلابی و  کارآمد، تعالی موضوع خانواده، تعالی و حاکمیت نظام اسلامی در نقاط مختلف جهان به عنوان محور تعیین و حوزه و دانشگاه در جهت دستیابی به آنها تلاش کنند.

وی ادامه داد: دانشجویی که در حال تحصیل در رشته ای مثل فیزیک است و یا  آن طلبه ای که مشغول طی کردن واحدهای صرف و نحو در حوزه است باید هدف نهایی او از این تحصیل،  سربلندی و پیشرفت جهان اسلام و به احتزاز درآوردن پرچم دین و انقلاب اسلامی در سراسر دنیا باشد.

نماینده کاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی افزود: در چهار دهه اخیر حوزه و دانشگاه در بسیاری از مواقع از یکدیگر دور و دربرخی مواقع اگرچه به یکدیگر بسیار نزدیک نشده اند اما دور هم نشده اند و شبیه دو خط موازی در حال حرکت بوده اند از این رو وحدت این دو مجموعه در چهل سال گذشته بسیار ضعیف بوده است.

وی بیان داشت: ریشه بخش عمده ای از  مشکلاتی موجود در جامعه، شکافی است که  بین این دو نهاد  در برخی مواقع بوجود آمده است زیرا  اگر علم و دین در هم ادغام  و در اصل، وحدت پیدا کنند  بسیاری از مشکلات امروز جامعه  حل خواهند شد؛ زیرا علم بدون دین و معرفت دچار نقص می باشد  و در مقابل دین بدون علم و پیشرفت نیز  محل پیشرفت ندارد. از طرفی در موضوع  وحدت حوزه و دانشگاه باید به این نکته توجه داشت که این وحدت به معنای از دست رفتن استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو مجموعه  و یا تسلط  یکی بر دیگری نیست.

حجت الاسلام نیک بین افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه بر محوریت بیانیه گام دوم انقلاب باید رشد و تعالی جهان اسلام  و معنویات ، تربیت جوانان و انسان های انقلابی و دینی با احساس مسئولیت نسبت به مسائل انقلاب و رشد و آگاهی مردم و دوری از هرگونه اهداف مادی و دنیوی باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان مدیریت در مدرسه علمیه تا چه میزان  وحدت بین این دو مجموعه شکل گرفت، تصریح کرد: زمانیکه مدیریت مدرسه علمیه به من سپرده شد، یکی از اولین اقداماتی که انجام دادم این بود که جمله ای که روی درب مدرسه با محتوای «ورود افراد متفرقه ممنوع» نوشته شده بود را حذف و به جای آن این جمله را که «ورود تمامی افراد به حوزه علمیه بلامانع است» را جایگزین و همچنین از اساتید دانشگاه نیز برای تدریس دروس مورد نیاز حوزویان  نظیر مباحث طبی ، ادبیات فارسی، شیمی و زبان های خارجی دعوت می کردیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی  جلسات متعددی با اساتید دانشگاه در حوزه و همچنین با حوزویان در دانشگاه برگزار می کردیم زیرا اگرچه صرفا اختلاط موجب وحدت بین این دو مجموعه نمی شود اما مقدمه این وحدت ایجاد رابطه صمیمی و پایدار بین افراد فعال در این دو مجموعه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.