حجت الاسلام عباسپور گفت: مطالعات غربی در حوزه آسیب های اجتماعی زیاد انجام شده اما وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی این نظریه‌ها در جامعه ایران پاسخگو نیست و پرداخت به آن از دیدگاه اسلام ضروری است.

مطالعات غربی در حوزه آسیب های اجتماعی پاسخگوی مشکلات جامعه ما نیست

قدس آنلاین: دانشگاه شاهد در نظر دارد سال آینده دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از نگاه اسلامی را برگزار کند که در همین راستا و به منظور اعلام رسمی فراخوان و رونمایی از پوستر همایش، صبح امروز یکشنبه نشستی خبری با حضور حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی، حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور دبیر علمی همایش و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور مسئول دفتر پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی قم و خبرنگاران رسانه های مختلف به صورت حضوری و وبینار در محل پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد در این همایش گفت: به نظر می رسد پژوهش های علوم انسانی اسلامی در سال های گذشته با نوعی مظلومیت روبرو شده است؛ به گونه ای که از یک طرف سرمایه گذاری های دولتی در این زمینه به شدت کاهش یافته است و از طرف دیگر بسترهای لازم برای توجه و بهره گیری از نتایج پژوهش های صورت گرفته در بدنه دولت و دستگاه های متولی امر فراهم نیست و ما شاهد یک شکاف عمیق بین پژوهش ها و ساحت عمل هستیم.

موضوع دیگری که ذکر آن ضروری است فقدان مسأله مندی پژوهش های علوم انسانی است؛ یعنی بخش مهمی از پژوهش های علوم انسانی فاقد یک مسئله حرفه ای جدی و برخاسته از متن جامعه است. من معتقدم علوم انسانی اسلامی منظر دقیقتر و واقع بینانه تری را نسبت به مسئله مندی در پژوهش های علوم انسانی ایران دارد که در جای خود قابل بحث است. به لطف الهی طی چند سال گذشته مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی به مثابه یک جریان پژوهشی رونق قابل توجهی پیدا کرده است.

در گذشته برخی ظرفیت تعالیم اسلامی برای شناسایی و حل آسیب های اجتماعی را مورد تردید قرار می دادند، اما با تلاش های خوبی که اساتید و پژوهشگران در این زمنیه داشته اند، خلاقیت ها روز به روز بیشتر نمود یافت و دانشگاه شاهد مفتخر است که با کمک سازمان امور اجتماعی و از طریق تاسیس پژوهشکده های مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی نقش پیشتازی را در این زمینه به عهده گرفته است.

حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور دبیر علمی همایش در این نشست خبری گفت: دور دوم همایش اسلام و آسیب های اجتماعی شهریور سال آینده در سطح ملی برگزار خواهد شد. در همایش اول ما بیشتر به دنبال گفتمان سازی و توجه جامعه علمی و نخبگانی به ظرفیت های علمی اسلامی و اینکه نشان دهیم اسلام در مواجهه با آسیب های اجتماعی حرف های زیادی برای گفتن دارد، بودیم؛ اما در همایش دوم و آتی سراغ مسائل تخصصی تر خواهیم رفت و همانطور که از عنوان همایش برمی آید باید مقالات ارسالی به موضوع آسیب های اجتماعی نگاه تخصصی و ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام ابراهیمی پور افزود: در ضمن این همایش اهداف همایش قبلی نیز وجود خواهد داشت، اما هدف اول ما در این همایش تولید علم و متن، بازخوانی، استخراج و استنباط دیدگاه علمی اسلام در مورد آسیب های اجتماعی است؛ یعنی منابع علمی با مقالاتی که در این همایش ارائه می شود، منابع منسجم و متقن حول آسیب های اجتماعی هستند که در هفت محور مورد توجه قرار خواهند گرفت. رویکردها در این همایش متنوع هستند، اما آنچه برای ما اولویت دارد آسیب شناسی فعالیت های علمی پیشین و ارائه فرا تحلیل برای استفاده از آنهاست. بنابراین یک نگاه ما نگاه به داشته هاست، اما نگاه اصلی بررسی عوامل متنوع آسیب های اجتماعی یعنی عوامل اقتصادی، سیاسی و رسانه ای خواهد بود و اینکه نهادهای رسمی و مردمی در مواجهه با این آسیب ها چه نقشی دارند، برخورد و مواجهه انتقادی با نظریه ها وتبیین های غربی و بررسی میزان کارآمدی آنها در مواجهه با آسیب های اجتماعی در جوامع اسلامی می تواند موضوع مقالات ارسالی باشد.

دبیر علمی همایش ادامه داد: همچنین بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آسیب ها و راهکارهای مواجهه با آن هم درعرصه تبیین و تدوین و هم در عرصه پیشگیری یکی دیگر از رویکردهایی است که در این همایش مورد توجه خواهد بود. اما در مورد محورهای همایش با بررسی نخبگان و فرمایشات رهبری معظم و نیز دغدغه اندیشمندان کشور به این نتیجه رسیدیم که محورهای بحران کاهش و پیری جمعیت، بحث حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، اعتیاد، طلاق، آسیب های فضای مجازی و پیامدهای ویروس منحوس کرونا محورهای همایش باشد. طرح همایش علمی پژوهشی است، اما از مقالات علمی ترویجی نیز استقبال می کنیم و قواعد و قوانینی که نشریات علمی برای مقالات دارند مدنظر ما در این همایش هم هستند و آخرین فرصت ارسال مقالات آخر دی ماه است.

حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور مسئول دفتر پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی قم نیز در این نشست به توضیح اهمیت همایش آسیب های اجتماعی از نگاه اسلام پرداخت و گفت: دور اول این همایش به همت ریاست محترم داشنگاه شاهد جناب آقای دکتر ثقفی برگزار شد، همایش خوبی بود و پژوهشگران متعدد نظرات و ایده های خودشان را ارائه کردند. دانشگاه شاهد به موازات اجرای همایش، پژوهشکده هایی را برای مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی را در قم و تهران تاسیس کرده است که دفتر قم به لحاظ اینکه اندیشمندان فعال آن در حوزه آسیب های اجتماعی از منظر اسلام، بیشتر است، ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

حجت الاسلام عباسپور افزود: هدف مطالعه اسلامی آسیب های اجتماعی، این است که مطالعات غربی در حوزه آسیب های اجتماعی زیاد انجام شده، اما وقتی دقیق می شویم می بینیم که به دلیل تفاوت های فرهنگی این نظریه ها در جامعه ایران پاسخگو نبوده و آمار آسیب های جامعه ما را کاهش که نداده است، بلکه افزایش نیز داده است. همایش دوم اهمیت بالایی دارد و باید از اندوخته هایی که در همایش اول در زمینه گفتمان سازی بدست آمد به نحو احسن استفاده شود.

دفتر پژوهشکده مطالعات آسیب های اجتماعی قم ادامه داد: در همایش دوم همانطور که محورها معرفی کردند، می توانیم به شکل تخصصی و ویژه به موضوع بپردازیم و مسئولین و برگزار کننده آن نیز متخصصین حوزه هستند تا بتوانند اهداف هفتگانه را با دقت و ریز بینی محقق کنند. خروجی همایش بر روی مجله پژوهشی "اسلام و آسیب های اجتماعی" نمایه خواهد شد و اعلام می کنیم که آماده همکاری با تمام دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و نیز پژوهشگران علاقمند به حوزه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.