شهرکرد- شکستگی خط لوله انتقال نفت مارون در منطقه «سرخون» استان چهار محال و بختیاری ظهر یکشنبه بخش وسیعی از این منطقه را آلوده کرد.

شکستگی خط لوله نفت در «سرخون» روزگار محیط زیست را سیاه کرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین آلودگی نفتی منطقه سرخون باوجوداینکه تاکنون جان میلیون‌ها قطعه ماهی و دام‌های محلی را گرفته و بسیاری از منابع آبی شرب و زمین‌های کشاورزی را از دور استفاده خارج کرده است اما هنوز اقدام عاجلی برای رفع این آلودگی‌ها نشده و مسئولان شرکت نفت ادعا می‌کنند آلودگی‌ها بسیار جزئی است!

ظهر یک شنبه شکستگی لوله نفت و اعزام به موقع خبرنگاران قدس آنلاین به منطقه که با تصویر برداری مستند پایان یافت نشان داد که خروج این مقدار نفت بر خلاف ادعای مسئولان شرکت پخش و فراورده های نفتی نمی تواند آلودگی جزئی باشد!

چشمه ارزشمند و مهم سرخون که درگذشته آب آشامیدنی، کشاورزی و شیلات ساکنان مردم این منطقه را تأمین می‌کرد اکنون به علت آلودگی‌های نفتی قابل‌استفاده حتی برای دام‌ها نیست.

سرخون مرکز بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و اگرچه  بارها سبب شهد تا نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکردشخصا این موضوع را پیگیری کند اما ظاهراً مسئولان در حد پرداخت و دریافت غرامت این موضوع را رفع‌ورجوع می‌کنند!

گفتنی است در اواسط دهه ۶۰ خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی شد و در پی آن نفت به‌آرامی در منابع آب‌وخاک این منطقه نشست کرد.

اکنون پس از گذشت چند دهه از بروز آلودگی نفتی در آب‌وخاک این منطقه و باوجود انجام برخی اقدامات مقطعی، هنوز اقدام مؤثری که منجر به نشت‌یابی و جلوگیری از نشست نفت خام به اراضی این منطقه شود انجام‌نشده است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این موضوع افزون بر ده‌ ها مزرعه پرورش ماهی، ۲۲۰ هکتار زمین باغی و دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سرخون دچار خسارت ناشی از آلودگی نفتی شده که خسارات وارده به فعالان شیلاتی افزون بر میلیاردها تومان برآورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.