اگرهنر را محصول تحولات، تغییرات و رشد فکری بدانیم که تحت تاثیر عوامل اجتماعی بوسیله افراد خلق می شود، لذا پژوهش درباره پیدایش،تاریخ و سیر تغییرات آن بطور قطع می تواند در بهتر و بروز شدن و ماندگاری آثار خلق شده و همچنین برقراری بهتر ارتباط با مخاطب موثر باشد .

پژوهش در هنر برای ماندگاری آثار هنری ضروریست

به گزارش قدس آنلاین  از این روز به مناسبت روز پژوهش به سراغ هنرمندان رشته های مختلف شهرمان می رویم تا درباره نقش و میزان پژوهش در هنر و تاثیر گذاری آن در جلب مخاطب و آثار ماندگار تر برای آیندگان را جویا شویم.

آثاری برای ایجاد انگیزه 
زهره مهانی منش ، متولد ۱۳۳۶ که درسال ۶۳ استخدام کتابخانه مرکزی آستانقدس شده است، می گوید : تذهیب کتاب های خطی و نگارگری را انجام می دادم اما۸ سال قبل وارد فضای نقاشی ایرانی یا نگارگری (مینیاتور) شدم و از محضر اساتید بنامی چون استاد فرشچیان بهره برده ام.
وی می افزاید : به اعتقاد من پژوهش دو نوع است یک نوع برمی گردد به اثر هنری که می خواهیم، ارائه دهیم که باید درباره اش تحقیق و مطالعه کنیم‌تااثرمان به منصه ظهور برسد به خصوص درباره کارهایی که من بیشتر انجام می دهم، کارهای مذهبی بوده است و نیاز به پژوهش دارد.
و ی خاطر نشان می سازد :نوع دوم پژوهش مطالعه و تحقیق برای نوشتن مقاله و کتاب است که به اعتقاد من مطالعه باید از گذشته ها انجام بشود و هنرمند تاریخ هنر را بایدبداند و در طی دوران کاری خودش کم کم بروز شود و حتما باید برای کار هنری مطالعه باشد.
این بانوی نگار گر تصریح می کند :هنرمند هر رشته ای باید درباره سبک ،تکنیک یا موضوع کاری خودش پژوهش کند تااثر ارزنده ای ارائه شود.
وی درباره پژوهش در خصوص نظر سنجی برای جذب مخاطب امروز اظهار می دارد : 
ممکن است مخاطب ما مطالعه ای درباره هنر نداشته باشد و فقط بازدید کننده در نمایشگاه ما باشد اما بازهم‌ما باید اثری را ارائه بدهیم که در حد همه بازدید کنندگان باشد و بتواند آن اثر را درک کند . اگر چه من معتقدم گاهی با ارائه یک اثر هنری خوب می توان، برای مخاطب انگیزه برای ترغیب او به مطالعه بیشتر در آثار بصری باشیم.

خلق آثارماندگار
گلبهار حیاتی متولد ۱۳۴۰ ،مدیر عامل شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرین گلبهار نقاش ، کلاژ و قطاعی (خلق آثار بی نظیر با سر قیچی های خیاط خانه و هرآن چه که دور ریختنی است را به یک اثر هنری تبدیل می کند) .
وی درباره پژوهش در هنر می گوید : بطور قطع موفقیت های یک هنرمندبجز پژوهش امکان پذیرنخواهد نبودو او می تواند از طریق پژوهش خلاقیت ،نوآوری و اشتغالزایی را بوجود آورد.
وی که مدیریت آموزشگاه نقاشی و کلاژ نادر سیار را ۲۰ سالیست بر عهده دارد ،می افزاید : در باور کسی نمی گنجید که تابلونگهبانان شب اثررامبراند با صد هزار قطعه میلی متری از سر قیچی های پارچه های دور ریختنی را بتوان خلق کرد و در مسابقه ای در موزه سلطنتی هلند، کارم درکنار آثار رامبراند در معرض دید علاقمندان قراربگیرد و مقام کسب نماید و بفروش برسد ،پس این نشان ازتاثیر تحقیق و پژوهش در کار هنری دارد.
وی تاکید می کند : به اعتقاد من پژوهش در هنر بسیار مهم است تا جایی که در حال حاضراین رشته به صورت آکادمیک در دانشگاه های کشورتدریس می شود .
این بانوی هنرمند شهرمان با اشاره به آن که پژوهش درهنر مانع اینستایی آن می شود ،بیان می دارد: در غیر آن صورت حرکت رو به جلویی را نخواهیم داشت و درجا می زنیم‌ ،همچنین‌ اثر هنری جدیدی را برای آیندگان نمی توانیم، به یادگار بگذاریم.
او اظهار می دارد: در رشته خودم سال ها به پژوهش پرداختم‌. تمام کشورهایی را که هنرشان به کارمن نزدیک است را مدام پیگیر آثار هنری شان هستم که آیا می توانم این هنری را که دارم با هنر آن ها تلفیقی کار کنم و به هنر خودم ارتقاء بیشتری بدهم . 
وی تصریح می کند: درحال حاضر دردوران کرونا مردم و هنرمندان دردوران رکود هستند اما قبل از کرونا ارشاد،اداره تعاون ،اداره صنایع دستی،آستاتقدس به بحث پژوهش در هنر بسیار اهمیت می دادند و از این رو هنرمندانی که در رشته هنری خودشان درحال تحقیق و پژوهش بودند را بسیار مورد احترام و توجه قرار می داند.
گستردگی هنر
انوشیروان فروغی ،متولد۱۳۳۹
که بیش از چهار دهه در عرصه خوشنویسی حضور جدی دارد ،می گوید: پژوهش به طور قطع بسیار موثر است اما متاسفانه در کارهای هنری بخصوص در هنرهای سنتی مان پژوهش خیلی کم صورت گرفته و اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند.
وی می افزاید: تعدادی از هنرمندان این کاررا انجام داده اندو مفید نیز می باشد اما هنوز هم‌ جای کار داردکه این پژوهش ها انجام شود زیرا دامنه هنر ها بسیار گسترده است .
این پیشکسوت خوشنویسی اذعان می دارد: به اعتقادمن بیشتر به اصل هنر یا همان گوهرش پرداخته شده است ولی در پیرامون این هنرها پژوهش کمتری صورت گرفته است . 
وی درادامه خاطر نشان‌می سازد : به نظر من پژوهش به علایق فردی افرادبرمی گردد. من پس از سال ها چند سالیست به صورت جدی پژوهش را انجام می دهم .پژوهش کار وسیعی است و اگر چه گاهی شاید بنظر برسد هنرمندرا از کار اصلی بازمی دارد اما در کنار کار، هنرمند می تواند به پژوهش نیز بپردازد. 
استاد فروغی اظهار می دار د: به اعتقادمن فردغیر هنرمند هم می تواند در رشته های هنری پژوهش کند اما اگر هنرمند که خودش دستی در هنر دارد به پژوهش بپردازد توفیقش به مراتب بالاتر است تا کسی که غیر هنرمند باشد .
بروز بودن با پژوهش 
ناصر اصغرزاده،متولد ۱۳۴۱ که سال ها در رشته قلمزنی و معماری داخلی مشغول به کار می باشد،نیز می گوید : 
بطور قطع هر هنرمندی باید بروز باشد و برای آن که با مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند باید مطالعات لازم رااز گذشته تا امروز بداند .
وی می افزاید : من همیشه سعی کرده ام در کارم بروز باشم .صنایع دستی و هنر ما بطور قطع برای بروز بودن نیاز به پژوهش دارد . او که از سال ۶۹ از تبریز به مشهد مهاجرت کرده و مجاور است و سال ها در حرم به عنوان قلمزن و گچ بر مشغول بکار بوده است ،بیان می دارد:
متاسفانه پژوهش در مشهد سخت است و گاهی شاهد آن هستیم که بجای استفاده از هنرمند کسانی که بازاری کار می کنند را برای کار در اولویت قرارمی دهند.

آثار ارزشمند
سید حسین گودآسیایی، متولد ۱۳۴۵ مدرس آموزش نقاشی و هنر و مجسمه سازنیز می گوید :باید هنرمند پژوهش داشته باشد لازمه هنر ،پژوهش است . اگر چه هنرمندان همه اهل پژوهش نیستند اما هنرمندانی که آثار قوی تر و به همان نسبت ماندگار تری را خلق می کنند به پژوهش اهمیت می دهند . 
استاد آسیایی می افزاید :برای انجام‌وخلق یک اثر باید مطالعه و شناخت داشت، بعد می توان آن را اجرا کرد در غیر این صورت آثار ارزشمندی نخواهد بود.

تاثیری گذاری با پژوهش 
رویاحسینی ،متولد۱۳۴۶ نویسنده نیز می گوید :هر نویسنده ای بنا به موضوعی که دست به قلم می شود لزوما باید به ابعاد مختلف آن اشراف داشته باشد .‌
وی می افزاید :یک داستان نویس حتی اگر بخواهد یک داستان تخیلی هم بنویسد بازهم این داستان تخیلی باید در بخش هایی با واقعیت پیرامونی سنخیت و مطابقت داشته باشد در غیر این صورت مخاطب نمی تواند، روح داستان را درک کرده و به آن نزدیک شود و تاثیر بگیرد.
این بانوی نویسنده آثار دفاع مقدس اظهار می دارد:به نظر من هر قدر موضوع نوشتاری یک نویسنده بیشتر از حوزه تخیل به حیطه واقعیت سوق پیدا کند ضرورت پژوهش در آن خود را بیشتر نشان می دهد.
نویسندگان دفاع مقدس چون می خواهند یک واقعیت تاریخی را روایت کنند و این روایت تاریخی به نوعی سند و مرجعی برای آیندگان خواهدبود باید به ابعاد مختلف موضوعی که قرار است در اثرشان به آن بپردازند، اشراف دقیقی پیدا کنند . مطالعه اسناد و کتب مرتبط، بهترین کمک برای رساندن نویسنده به کنه واقعیت است . 
وی خاطر نشان می سازد :واقعیتی که نویسنده قرار است با قلمش آن را به نوعی پرورش بدهد که در دل و جان مخاطب بنشیند و در روحش تاثیر بگذارد.
پژوهش های بصری
علیرضا قدمیاری متولد۱۳۵۱ ،کارشناس هنر، مجسمه ساز با گرایش سنگ نیز می گوید :پژوهش نه در هنربلکه در هر رشته ای مارا زودتر به نتیجه می رساند. پژوهش می کنیم تا از تجربیات دیگران استفاده کنیم و کارمان درست پیش برود ،تحقیق نه در هنر بلکه در همه رشته ها باید جایگاهش وسیع تر شود .
وی می افزاید :پژوهش در رشته های مختلف ،چهره متفاوتی دارد. برای مثال پژوهش در رشته فیزیک با فرمول ها و چگونگی آن ها سرکار داریم اما در فلسفه نوشتاری است و در هنرهای تجسمی،پژوهش بیشتر بصری است. برای مثال من هرروز صبح سایت های مختلف هنری رادر رسانه های مختلف نگاه و آن را دنبال می کنم و از آن ها ایده، الهام می گیرم این نیز یک نوع پژوهش است .
این هنرمند شهرمان تصریح می کند: به اعتقاد من حتی رفتن هنرمند به موزه ها ،نمایشگاه ها بخشی از پژوهش اومحسوب می شود. 
پژوهش در هنر حتما بصورت کتبی نیست اما بهتر که ثبت شود.اگر به پژوهش نگاه دانشگاهی و آکادمیک و دست به قلم‌شدن باشد ، بطور قطع نیاز به ثبت داریم اما اگر نگاه مان را به پژوهش وسیع تر کنیم،موضوع متفاوت خواهد شد .
جذب مخاطب با ارائه اطلاعات صحیح
علی حاتمی نژاد متولد ۱۳۵۹،نویسنده و کارگردان تئاتر نیز می گوید : به اعتقادمن پژوهش در هنر دو گونه است .یکی پژوهش در باره عناصر کلیدی هنر است که به صورت کاملا عام می باشد که من به پژوهش در کارم بسیارمعتقدم و قبل از نوشتن نمایشنامه ام حتما به یک سری پژوهش ها نیازدارم از این رو به مطالعه نمایشنامه های مدرن ،اتفاقات جدید و بر وزدر دنیای نمایشنامه نویسی می پردازم تا اطلاعات و تحقیقات لازم را بدست آوردم.
وی توضیح می دهد : به اعتقاد من ذات خود هنر همیشه دارای پژوهش است . علاوه برآن به سراغ هر پدیده ای که می خواهیم، برویم باید تاریخ آن پدیده را بدانیم. یعنی از ابتدای خلق تا کنون درباره آن هنر چه اتفاقی افتاده است .
اینهنرمند هنرهای نمایشی خاطر نشان می سازد : از طرفی در گونه دیگر پژوهش در حرفه من به این گونه است که نمایشنامه ای را که می خواهم درباره برهه ای از تاریخ یادرباره یک فرد یا یک واقعه بنویسم ، نیاز به پژوهش و تحقیق دارم تا اطلاعات درستی به مخاطبم ارائه کنم و در جذب او موفق باشم.
وی تاکید می کند :بطور طبیعی هرچه تحقیق و پژوهشم پربارتر باشد و وقت بیشتری گذاشته شود ازآن طرف خروجی کارنیز قابل اعتناتر و پربارترمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.