۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 731912

پشت پرده وفاداری حزب جمهوری خواه به ترامپ

دکتر علیرضا رضاخواه / کارشناس مسائل اروپا و آمریکا

تداوم بلاتکلیفی نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، فضای سیاسی آمریکا را در آستانه رأی دهی کالج‌های الکترال در روز دوشنبه متشنج ساخته است. براساس قانون اساسی آمریکا انتخابات ریاست جمهوری در این کشور دو مرحله ای است، مرحله نخست با رأی عموم مردم برگزار شد که با پیروزی جو بایدن همراه بود و مرحله اصلی و دوم روز دوشنبه برگزار می‌شود. با این حال ترامپ تمایلی ندارد تا واشنگتن انتقال قدرت مسالمت آمیزی را تجربه کند. اردوکشی خیابانی در کنار فشار حداکثری بر نهادهای سیاسی راهبرد او برای مقابله با پیروزی دموکرات‌ها در فضای پسا انتخابات بوده است که ظاهراً هر دو با شکست مواجه شده است. از منظر آمار حضور هواداران ترامپ در تجمع‌های دو روز گذشته نسبت به روزهای اولیه اعتراضات انتخاباتی کاهش محسوسی داشته است، علاوه بر این عدم همراهی دادگاه عالی که ترامپ آن را سلاح راهبردی خود در تقابل با دموکرات‌ها می‌دید، سبب شده بسیاری از تضعیف توان ترامپ در این رویارویی سیاسی سخن بگویند.

با این همه، آنچه موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان سیاسی شده است همراهی حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ باوجود مسجل شدن شکستش در انتخابات ریاست جمهوری است. «واشنگتن پست» به تازگی در گزارشی به این نکته اشاره کرده که از ۲۴۹ نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، تنها ۲۷ نفر، پیروزی جو بایدن را تأیید کرده‌اند و مابقی، دقیقاً در چارچوب رویکرد ترامپ جهت زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات حرکت می‌کنند.

مقاومت حداکثری جمهوری‌خواهان به‌عنوان یکی از دو بازیگر اصلی صحنه سیاسی آمریکا چگونه قابل تفسیر است؟ برای پاسخ به این پرسش باید دو مؤلفه "فرد گرایی”Individualism و نگاه "هزینه فایده” Cost Benefit Approach  را به‌عنوان دو عنصر اصلی هویت سیاسی آمریکا در نظر گرفت. نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره معتقدند که همراهی با ترامپ به حراست از جایگاه و موقعیت سیاسی‌شان در آینده منجر می‌شود. ترامپ از منظر رشد محبوبیت و میزان رأی آوری در دور دوم انتخابات یکی از موفق‌ترین  رؤسای جمهور تاریخ سیاسی آمریکاست. بیش از ۷۴ میلیون رأی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ یک سرمایه غیرقابل چشمپوشی است. برخلاف آرای جو بایدن که بیشتر آن‌ها رأی در مخالفت با ترامپ محسوب می‌شود، رأی‌های ترامپ را می‌توان تماماً به حساب محبوبیت شخص خودش نوشت. در چنین شرایطی اعضای حزب جمهوری‌خواه که اغلب آن‌ها، سعی دارند تا به هر نحوی که شده به قدرت سیاسی دست پیدا کنند، در این مسیر، عمیقاً می‌ترسند که پایگاه حمایتی ترامپ، بر علیه آن‌ها بسیج شود. کلیت حزب نیز برای تقویت جایگاه خود به ویژه در انتخابات سنای آمریکا به حمایت ترامپ نیازمند است. همچنین بسیج عمومی صورت گرفته توسط ترامپ می‌تواند عامل اصلی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ باشد. مشروعیت زدایی از دولت بایدن، علاوه بر انگیزه بخشی به بدنه حزب جمهوری‌خواه برای پیگیری تغییر در انتخابات‌های محلی و فدرال پیش رو، می‌تواند دولت جدید را نیز در اجرای سیاست‌هایش تضعیف کند. به بیان دیگر باید گفت اگرچه ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورد، اما ترامپیسم به عنوان یک ایدئولوژی «پوپولیستی ملی گرایانه» تا مدت‌ها در فضای سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.