معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک که نهاده مورد نیاز مرغداران در استان تامین می‌شود، قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روز به قیمت هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال برابر مصوبه تنظیم بازار الزامی است.

رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ در خراسان رضوی الزامی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی از مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی بازار مرغ خواست، نشستی با صاحبان واحدهای مرغدار در خراسان رضوی برگزار و تولیدکنندگان را نسبت به مبانی قیمت‌گذاری گوشت مرغ توجیه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اظهار نگرانی برای عرضه خارج از شبکه نهاده دامی در استان ادامه داد: از مرغدار یا دامدار قابل پذیرش نیست که نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کند و به جای مصرف آن برای پرورش دام و طیور، آن را گرانتر از قیمت اصلی اش در بازار بفروشد.

وی گفت: علاوه بر این که موضوع عرضه خارج از شبکه نهاده دامی باید در کارگروه تعزیرات خراسان رضوی بررسی و برای آن راهکاری اتخاذ شود، برخوردهای بازدارنده مانند جلوگیری از جوجه ریزی واحدی که عرضه خارج از شبکه نهاده داشته باشد نیز اثرگذار است.

رسولیان از مدیران تعزیرات حکومتی و سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی خواست گزارش دقیقی از نحوه تامین و عرضه نهاده و برخوردهای نظارتی با آنها تهیه و در نشست بعدی کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ارایه دهند.

تامین ۱۰۰ درصدی نهاده دامی مرغداران از آبان ماه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از مجموع ۶۷۰ هزار تن نهاده دامی که از ابتدای امسال تا ۲۱ آذرماه در خراسان رضوی تامین شده، ۴۳.۹ درصد از نیاز دامی خراسان رضوی را برآورده کرده اما از ابتدای آبان ماه نیاز واحدهای طیور به نهاده دامی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شده است.

مجید جعفری افزود: طی هشت ماهه امسال ۲۵ هزار و ۴۱۱ مورد پایش از  واحدهای پرورش دام و طیور خراسان رضوی که نهاده دامی تحویل می‌گیرند انجام گرفته است که منجر به کشف ۶۸۲ مغایرت با میزان نهاده تحویلی، ۲۷ مورد تاخیر در تحویل بار نهاده، ۲۱۶ مورد عدم تحویل نهاده و ۱۷۱ مورد کسری در بار نهاده دامی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر عرضه عمده گوشت مرغ در کشتارگاه و توزیع آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت در بازار افزود: برخی افراد نهاده‌های دامی تولید داخل کشور را خریداری کرده و در بازار به قیمت به نسبت بالایی عرضه می‌کنند.

محمدرضا اورانی افزود: سازمان جهاد کشاورزی در برخورد با تخلفات اقتصادی در نهاده‌های دامی از هیچ همکاری با پلیس اقتصادی و دستگاه‌های نظارتی فروگذاری نکرده و پرونده‌های متعددی نیز در حوزه تخلفات در این زمینه در شهرستانها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از زمانی که برخورد در خصوص دریافت نهاده و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه آن در خراسان رضوی آغاز شده، آهنگ جوجه ریزی تغییر کرده به طوری که در آذرماه سال گذشته ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد اما این میزان جوجه ریزی در آذرماه امسال تاکنون به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه رسیده است.

اورانی با اشاره به وجود هزار و ۶۵۰ واحد مرغداری در خراسان رضوی افزود: اگر روند کاهشی جوجه ریزی در استان ادامه داشته باشد ۲ ماه دیگر میزان گوشت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ابتدای تشدید نظارتها بر توزیع گوشت مرغ در بازار استان، کشتار مرغ کاهش یافت و به ۱۰۰ هزار قطعه در شبانه روز رسید.

علی غفوری مقدم افزود: بعد از الزام سازمان جهاد کشاورزی به عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب ۲۰۴ هزار ریال، کشتار مرغ افزایش و به ۲۴۵ هزار قطعه در شبانه روز رسید و به همان نسبت قیمت گوشت مرغ در استان کاهش یافت.

لزوم ذخیره سازی هزار تن گوشت مرغ منجمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه این نشست بر تامین و ذخیره سازی هزار تن گوشت مرغ منجمد در استان تاکید کرد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این باره گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۳۱۹ تن سهمیه گوشت منجمد مرغ در استان بوده که از این میزان هزار و ۶۰۰ تن مربوط به ۲  سهمیه اخیر استان بوده و در مجموع ۵۸۴ تن از کل سهمیه استان هنوز جذب نشده است.

سعادت علی نیا افزود: موجودی گوشت منجمد مرغ در خراسان رضوی ۴۰۰ تن است که به زودی ۲۵۰ تن از این کالا از خراسان شمالی به این استان حمل می‌شود و ۲۰۰ تن نیز سهمیه بسیج اصناف است که باید به استان حمل شود، هزار تن گوشت منجمد مرغ دیگر نیز قرار است به این استان اختصاص یابد.

تشدید نظارتها بر نحوه مصرف شکر بخش صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزایش قیمت شکر در استان و اختلاف آن با قیمت میانگین کشوری را غیرمنطقی دانست و گفت: این استان انبار ذخیره شکر کشور است و نباید کمبودی در این کالا وجود داشته باشد.

رسولیان افزود: باید جزئیات سهمیه شکر توزیع شده بین کارخانجات قند، نحوه نظارت بر تولید و فروش آنها بررسی و تعیین شود تا با سختگیری در این خصوص بتوان قیمت شکر در بازار استان را کاهش داد. 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چند ماهی است که شکر سهمیه صنف و صنعت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به هیچ استانی اختصاص نمی‌یابد.

علی غفوری مقدم افزود: آخرین سهمیه شکر خراسان رضوی مربوط به هزار و ۶۰۰ تن شکر بسته بندی شده سهمیه خانوار از ۲۰ هزار تن شکری است که به کل کشور اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی به دلیل برخورداری از واحدهای صنایع غذایی متعدد، قطب مصرف شکر در کشور است اما طی سه ماه اخیر هیچ سهمیه شکری به بخشهای صنفی و صنعتی استان اختصاص نیافته و ساز و کار آن نیز توسط ستاد تنظیم بازار کشور مشخص نشده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بخشی از شکر وارداتی از محل انجمن صنفی کارخانجات قند کشور با هماهنگی وزارت صنعت در بین واحدهای تولیدی در حال توزیع است که این میزان ۵۰ درصد از سهمیه بخش صنف و صنعت استان را تشکیل می‌دهد.

حمیدرضا نوری افزود: باید سهم پنج کارخانه قند خراسان رضوی از شکر خام وارداتی که در اختیار انجمن صنفی کارخانجات قند قرار دارد مشخص و تامین گردد.

روند کاهشی قیمتها در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: وضعیت قیمتها در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن در گروه‌های مختلف کالایی بهبود یافته است به طوری که قیمت هفت قلم کالا در گروه مواد غذایی، چهار قلم کالا در گروه نهاده‌ها و پنج قلم کالا در گروه آهن آلات کاهش یافته است.

رسولیان افزود: در این میان قیمت گوشت گوساله و شکر در خراسان رضوی بیشتر از قیمت میانگین آن در کشور است که باید بررسی بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

وی همچنین واکاوی علل افزایش قیمت گوشت گوساله در خراسان رضوی و مقایسه آن با استانهایی که قیمت پایین تری در این ماده پروتئینی دارند را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باید قیمت گوشت گوساله در استانهای آذربایجان، سمنان، گلستان و تهران بررسی و پس از مقایسه آن با این استان، قیمت منطقی گوشت گوساله احصا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی همچنین نظارت بیشتر بر خروج دام و برخورد قانونی با کامیونهای حامل دام قاچاق در استان را خواستار شد.

رسولیان در خصوص کنترل قیمت برنج پاکستانی در استان خراسان رضوی گفت: قرار است یک سهمیه ۱۵۰ هزار تنی از برنج پاکستانی به این استان اختصاص یابد تا بتوان با توزیع آن، قیمت این کالا را در بازار کنترل کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.