رئیس هیات‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد گفت: بازار مسکن برابر با سایر بازارها رشد نداشته‌است؛ یعنی بازارهای بورس، طلا و ماشین رشد چشمگیری داشته‌اند و حتی در حال حاضر که روند نزولی به خود گرفته‌اند، باز هم رشد بیشتری نسبت به بازار مسکن داشته‌اند، ولی دل‌نگرانی‌های مربوط به آغاز سال ۱۴۰۰ باعث می‌شود تا مردم از نیمه دی ماه ۹۹ به بازار برگردند.

مردم از نیمه دی ماه به بازار مسکن برمی‌گردند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قرایی ، در خصوص افزایش پروانه ساخت در اواخر سال ۹۸، اظهار کرد: در شهر مشهد، در دو ماه پایانی سال ۹۸ به دلیل اینکه قرار بود صدور پروانه‌های ساختمانی رشد چشمگیری داشته ‌باشد، افراد بسیاری مراجعه کردند تا پروانه‌های املاک خود را دریافت کنند و به‌ همین دلیل ما با حجم پروانه‌های صادره در دو ماه پایانی سال ۹۸ و دو ماه ابتدایی سال ۹۹ در شهرداری مشهد مواجه بودیم.

وی افزود: به تبع این افزایش، در سال ۹۹ شاهد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی هستیم، به ‌طوری ‌که در برخی از مناطق، تعداد پروانه‌های صادره به تعداد انگشتان یک دست رسیده‌ است.

هزینه ساخت یک پروژه ساختمانی ۲ تا ۳ برابر شده است

رئیس هیات‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد خاطرنشان کرد: این موضوع و معضل شیوع ویروس کرونا سبب شد تا شهرداری‌ها با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو باشند. از طرفی افزایش هزینه ساخت در سال ۹۹ سبب شد که سازندگان دچار شوک و بهت شوند. در حال حاضر هزینه ساخت یک پروژه ساختمانی به دو تا سه برابر افزایش یافته ‌است.

قرایی در خصوص تاثیر اعمال قوانین جدی بر قیمت مسکن عنوان کرد: بر این اساس بسیاری از سازندگان قیمت واحدهای مسکونی خود را افزایش دادند. بسیاری از قوانین صنعت ساختمان در سال ۹۹ به ‌خصوص در زمینه مالیاتی به صورت جدی اعمال شد و یا صحبت‌هایی در این مورد صورت گرفت و بسیاری از این موارد تصویب شد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده ‌است.

وی ادامه داد: بازار مسکن یک بازار روانی متاثر از تصورات، پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های یک جامعه سرمایه‌گذار است که این بار روانی باعث شده تا بسیاری از افراد قیمت مسکن خود را با یک حاشیه امن اقتصادی در بازار ارائه کنند که این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در شهر مشهد است.

شهر مشهد زمین و ملک مناسب با قیمت مناسب و توجیه ‌شده ندارد

رئیس هیات‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد درخصوص علل افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: واقعیت این است که در حال حاضر شهر مشهد زمین مناسب و ملک مناسب با قیمت مناسب و توجیه ‌شده ندارد و فاصله قیمت زمین تا آپارتمان روز ‌به ‌روز افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل سازندگان در این شهر برای اینکه بتوانند ساخت یک ملک جدید را آغاز کنند، مجبور به افزایش قیمت مسکن خود هستند.

قرایی گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن در رکود و انجماد خاصی‌ بوده و دلیل این موضوع، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های سه‌هفته‌ای است. گاهی پیش آمده که ملکی آماده‌ تحویل شده اما مالک به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده و با اینکه پول در حساب متوفی وجود داشته اما خانواده به آن دسترسی نداشتند و مجبور به سپری‌ شدن مراحل قانونی آن بودند.

وی اضافه کرد: همچنین بازار سرمایه نیز دچار آشفتگی‌هایی است و کسی نمی‌داند که واقعا بازار هدف برای سرمایه‌ها کجاست؟ این موضوعات و همچنین انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن باعث شد تا بسیاری از افراد به صورت موقتی دست از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بردارند، بنابراین بازار دچار انجماد شده ‌است.

رئیس هیات‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد در خصوص تاخیر ساخت برخی از پروانه‌های صادره بیان کرد: ما پروانه‌های صادر شده و املاک زیادی داریم که هنوز شروع به ‌کار نکرده‌اند. دلایل شروع نکردن فعالیت این است که یا شرایط را ثابت ندیدند و می‌خواهند تا به شرایط ثابتی برسند تا متوجه شوند که هزینه ساخت یک ساختمان به چه صورت خواهد بود و یا پروژه فعال داشته‌اند.

قرایی افزود: بر این اساس بسیاری از افراد هنوز واحدهای خود را در این بازار نفروخته‌اند و ملک‌های خود را به بازار ارائه نکرده‌اند، در نتیجه با توجه به اینکه اقتصاددانان برای نیمه دوم سال ۹۹، ۵۰ درصد تورم جدا از تورم سالیانه پیش‌بینی کرده‌اند و هنوز سه ماه پایانی سال ۹۹ را در پیش داریم، با رشد هزینه‌های ساخت و عوارض پروانه‌های ساختمانی که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا خواهد کرد و عوارض مشابه، سازندگان قیمت‌هایی اعلام خواهند کرد که حاشیه اقتصادی و امنیت فکری برایشان ایجاد کند.

بازار مسکن به اندازه سایر بازارها رشد نداشته است

وی در خصوص عدم رشد و افزایش قیمت بازار مسکن همگام با سایر بازارها عنوان کرد: بازار مسکن برابر با سایر بازارها رشد نداشته، یعنی بازارهای بورس، طلا و ماشین رشد چشمگیری داشته‌اند و حتی در حال حاضر که روند نزولی به خود گرفته‌اند، باز هم رشد بیشتری نسبت به بازار مسکن داشته‌اند، در نتیجه بازار مسکن پتانسیل رشد خود را دارد.

رئیس هیات‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد خاطرنشان کرد: همیشه ماه‌های مهر، آبان و آذر، ماه‌های خلوتی برای بازار مسکن بوده، به ‌دلیل اینکه مدارس بازگشایی می‌شود و مردم تمایلی به جابجایی ندارند، امسال نیز کرونا و تعطیلی سه ماهه مزید بر علت این رکود شده‌ و مردم نگران از وضعیت اقتصادی خود، سعی می‌کردند که جابه‌جا نشوند و سرمایه خود را حفظ کنند.

قرایی ادامه داد: بازار مسکن اینگونه نخواهد ماند و دل‌نگرانی‌های مربوط به آغاز سال ۱۴۰۰ باعث می‌شود تا مردم از نیمه دی ماه ۹۹ به بازار برگردند.

وی در خصوص تاثیر عوامل سیاسی و بازار ارز بر بازار مسکن تصریح ‌کرد: امیدواریم که وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت دلار و روابط سیاسی در ثبات باقی بماند تا ما با رشد بسیار ملایم قیمت مسکن روبه‌رو باشیم. واقعیت این است که هرگونه تحرک سیاسی، رشد در بازار دلار و سرمایه‌های جانبی باعث می‌شود که بازار مسکن تحت تاثیر قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.