در حالی ۷۵ دانش‌آموز روستاهای بخش مرکزی طبس با مشکلات قطع و وصلی اینترنت مواجه‌اند که برای یافتن اینترنت مجبورند کیلومترها از روستا دور شوند و خواستار رفع مشکلات و رسیدگی از سوی مسئولان هستند.

تحصیل همراه با اعمال شاقه!

به گزارش خبرنگار قدس از بیرجند، حکایت «ز گهواره تا گور دانش بجوی» یکی از ضرب المثل‌های شیرین ما ایرانیان است که بر تحصیل و فراگیری علم تأکید دارد.

از همان دوران کودکی که پا به مدرسه گذاشتیم مهم‌ترین موضوع انشا برای دانش‌آموزان موضوع «علم بهتر است یا ثروت» بوده است. موضوعی که همه تأکیدش بر فراگیری علم و دانش بود اما در این روزهای کرونایی که تحصیل در فضای مجازی رقم خورده است برای فراگیری علم باید تلاش زیادی انجام دهیم به ویژه اگر در نقطه‌ای از استان خراسان جنوبی قرار داشته باشیم که از وجود زیرساخت‌ها محروم باشد.

پرده اول؛ روستای جمز

گزارش حکایت دانش‌آموزان روستای جمز در سه کیلومتری شهرستان طبس است. حال چگونه در فاصله سه کیلومتری تا شهرستان طبس، دانش‌آموزان و دانشجویان باید با مشکلات اینترنت دست و پنجه نرم کنند؟

یکی از دانشجویانی که در این روستا ساکن است در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: در روستای جمز مشکلات قطع و وصلی اینترنت به وفور دیده می‌شود و بسته‌های اینترنتی هم پاسخگو نیست و در کلاس آنلاین غیبت خوردم و نتوانستم از موارد مطرح شده استاد در کلاس درس استفاده کنم.

یکی از دانش‌آموزان این روستا نیز معتقد است که ضعیف بودن اینترنت سبب شده تا از بسیاری از کلاس‌های شبکه شاد جا بمانم و با وجودی که وای‌فای داریم اما اینترنت بسیار ضعیف است و آنتن‌دهی خوب نیست و نمی‌توانیم از طریق اینترنت گوشی نیز از کلاس‌های مجازی استفاده کنیم.

حال و روز دانش‌آموزان روستای کردآباد که در مجاورت این روستا قرار دارد نیز بهتر از وضعیت دانش‌آموزان روستای جمز نیست. روستای کردآباد ۳۴ دانش‌آموز دارد و در اینجا نیز مشکلات اینترنت پا برجاست و خانواده‌ها نگران جان فرزندان خود هستند؛ چرا که برای وصل شدن به اینترنت باید به نزدیک جاده اصلی رفته تا به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

پدر یکی از دانش‌آموزان در روستای کردآباد با گلایه از اینکه مسئولان باید در این اوضاع و احوال بیشتر به فکر مشکلات دانش‌آموزان باشند، گفت: هر روز که فرزندم در فضای مجازی کلاس دارد باید به همراه او به نزدیک جاده اصلی بروم تا او در کلاس درس مجازی حاضر شود و این مشکل و نگرانی همه والدین این روستاست که فرزند محصل دارند.

روستای دهشور نیز حکایتش مانند دو روستای قبلی است با این تفاوت که مشکل اینترنت در این روستا حادتر است و دانش‌آموزان باید برای دسترسی به اینترنت مسیر بیشتری را طی کنند.

بخشدار مرکزی طبس با اشاره به مشکلات مطرح شده در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: در حال حاضر ۷۵ دانش‌آموز شهرستان طبس در بخش مرکزی این شهرستان با مشکل جدی اینترنت مواجه هستند که با پیگیری انجام شده اعلام شده تقویت سرعت اینترنت در دست اقدام است. توکلی افزود: مشکل ضعیف بودن آنتن‌دهی موبایل برطرف شده و تنها موضوع اینترنت باقی مانده که نیاز به تقویت دارد. ما هم شرمنده اهالی روستا هستیم و هرچند مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام شده و مسئولان وعده دادند که در صورت تأمین اعتبار و تجهیزات امکان رفع مشکل این روستاها وجود دارد.

پاسخ مسئولان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان در روستاهای بخش مرکزی طبس گفت: با هدف توسعه ارتباطات و اتصال روستاها به شبکه ملی ارتباطات از سال گذشته پایش‌ها با برنامه‌های خوبی در راستای اتصال به شبکه ملی و به اپراتورها ابلاغ شده که در حال حاضر ۱۵۵ سایت تأمین‌کننده اینترنت پرسرعت روستایی در استان در دست اقدام داریم.

مصطفی بهی با بیان اینکه سایت‌های در دست اقدام با هدف توسعه ارتباطات و رفع مشکلات اینترنتی در روستاهاست، افزود: بخشی از این سایت‌ها به منظور ارتقای نسل از دو به چهار و بخشی دیگر در راستای ساخت سایت‌های جدید است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود تا پایان سال بخشی از مشکلات اینترنت روستایی در روستاهای بالای

۲۰ خانوار برطرف شود و از ابتدای دولت تاکنون ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اینترنت آن‌ها در دست اقدام است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: ۷۰ درصد عملیات عمرانی اجرای سایت‌ها در استان انجام شده و تلاش شده تا در شرایط کرونایی که نیاز به اینترنت بیشتر احساس می‌شود مشکلات تا حدی برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.