سخنگوی شورای نگهبان گفت: به دلیل اینکه اخذ رای یک کار مهم و حیاتی در سلامت انتخابات هست اگر بخواهد به صورت پستی یا اخذ رای الکترونیک از راه دور و یا شیوه‌های مختلف دیگر انجام شود باید این اقدام تبدیل به قانون در مجلس شود.

نظر شورای نگهبان درباره رای‌گیری پستی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

قدس آنلاین: موضوع «الکترونیکی شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» با توجه به شیوع بزرگ کرونا در کشور بسیار داغ شده است. برخی اعتقاد دارند باید انتخابات به سمت الکترونیکی شدن پیش برود تا میزان مشارکت در سال آینده افزایش پیدا کند.

البته جلسات متعددی از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی شدن انتخابات در حال برگزاری است و بارها شورای نگهبان و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا اعلام کرده‌اند در صورت رعایت مسائل امنیت انتخابات و مشارکت مشکلی در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارند.

عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان  درباره سازوکارهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰، اظهار کرد: در رابطه با الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ باید بگویم که ایجاد این ساز و کار بر عهده وزارت کشور است و بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم یعنی هنوز مشخص نیست که آیا امکانات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات با امکانات الکترونیکی مهیا هست یا نه؟.

زیرساخت های الکترونیکی شدن انتخابات باید فراهم شود
وی ادامه داد: شورای نگهبان سالیان متمادی به دنبال الکترونیکی کردن انتخابات‌ها در کشور بوده و هست و حتی تمام سعی و تلاشش را انجام داده است تا به وزارت کشور کمک کند که انتخابات‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است و مشکل از سخت گیری‌های شورای نگهبان است یا وزارت کشور دولت‌های مختلف نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؟ گفت: وزارت کشور دولت‌های مختلف تمامی سعی و تلاش شان را انجام داده‌اند تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، اما باید اشاره کرد که زیرساخت‌های اساسی این کار باید در کشور ایجاد شود و طبیعتاً شورای نگهبان کمک‌هایی را به وزارت کشور خواهد کرد.
کدخدایی با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات و اخذ رای با شیوه‌های مختلف، تصریح کرد: اگر پیشنهادهایی برای نحوه برگزاری انتخابات و اخذ رای وجود داشته باشد باید از طریق وزارت کشور این پیشنهادها به شورای نگهبان ارائه شود و بعد از ارائه از سوی وزارت کشور شورای نگهبان می‌تواند اعلام نظر کند که آیا این شیوه امکان پذیر هست یا نه.
وی افزود:، اما نحوه اخذ رای نیازمند قانون هست یعنی اگر قرار باشد اقدامی صورت بگیرد باید قانون انتخابات اصلاح یا جدیدی وضع شود یعنی اگر وزارت کشور و دولت پیشنهادهایی برای چگونگی اخذ رای داشته باشند باید این پیشنهادات در قالب لایحه یا طرح در مجلس ارائه شود تا به قانون تبدیل شود.

سلامت مردم همچون سلامت انتخابات برای شورای نگهبان مهم است
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: به دلیل اینکه اخذ رای یک کار مهم و حیاتی در سلامت انتخابات هست اگر بخواهد به صورت پستی یا اخذ رای الکترونیک از راه دور و یا شیوه‌های مختلف دیگر انجام شود باید این اقدام تبدیل به قانون در مجلس شود.
کدخدایی گفت: اگر چنین پیشنهادهایی ارائه و تبدیل به قانون شود شورای نگهبان قطعاً استقبال خواهد کرد، زیرا شورای نگهبان به دنبال آن است که سلامت مردم همچون سلامت انتخابات تضمین شود و این امر برای شورای مهم و ضروری است یعنی هرگونه راهی که برای مردم سهل‌تر و آسان‌تر باشد شورای نگهبان استقبال خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در این صورت تمامی این اتفاقات نیازمند قانون مصوب از مجلس شورای اسلامی است یعنی اگر نیازی به اصلاح قانون یا وضع قانون جدید هست باید به صورت طرح یا لایحه در مجلس مطرح شود تا به ورطه اجرا دربیاید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.