وجه حاصل از فروش سهام عدالت همچنان با تاخیرهای طولانی به حساب افراد واریز می شود .

 بررسی تعلل بانک ها در واریز وجه سهام عدالت در کمیسیون اصل ۹۰

به گزارش قدس آنلاین ، اگرچه موضوع آزاد سازی و فروش سهام عدالت از ابتدای سال جاری بارقه ای از امید را در وجود سهامداران بویژه اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه ایجاد کرد اما تعلل بانک ها به بهانه های مختلف برای واریز وجه حاصل از فروش ۳۰یا ۶۰درصد از این  سهام به حساب افراد حلاوت این شیرینی را به کام سهامداران تلخ کرد.

نکته جالب و تامل برانگیز در زمینه فروش سهام عدالت ، قرارداد یک طرفه بانک‌ها با دارندگان سهام عدالت است که بر اساس آن دارندگان سهام هیچ اطلاعی از میزان سهام فروخته شده، زمان و قیمت فروش ندارند و تنها پس از امضا این قرار داد باید در انتظار دریافت پیامک واریز وجه از سوی بانک باشند.

* نوشدارو پس از مرگ سهراب

یکی از سهامداران عدالت در این باره به قدس آنلاین گفت: علی رغم گذشت یک ماه از ثبت درخواست فروش ۶۰درصد از سهام عدالت در یک بانک دولتی، اما هنوز وجه آن به حسابم واریز نشده است.

وی ادامه داد: مبنای آزاد سازی سهام عدالت این بود که اقشار آسیب پذیر و نیازمند در کمترین زمان ممکن از منابع حاصل از فروش این سهام بهره مند شده تا بتواند  گرهی از مشکلات آنها را باز کند نه اینکه مدت ها در انتظار دریافت آن باشند از طرفی افراد اگر نیاز مالی نداشتند اقدام به فروش سهام خود که ارزش آن در حال افزایش است  نمی کردند.

  یکی از دیگر سهامداران عدالت خراسان رضوی نیز معتقد است  تاخیر بانک‌ها در فروش و واریز مبالغ حاصل از فروش سهام عدالت ، دقیقا مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی افزود: از طرفی بازار بورس قابل پیش بینی نیست از این رو در شرایطی که بورس در شرایط صعودی قرار داشت اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت کردم اما درست زمانی که بازار در حالت نزولی بود بانک اقدام به فروش سهام و واریز وجه آن پس از ۴۵ روز کرد.

*طرح در کمیسیون اصل ۹۰

عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس نیز درباره این موضوع به قدس آنلاین گفت: طبق شواهد و اطلاعات میدانی واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب افراد بسیار کند و طولانی می باشد.

علی آذری در ادامه افزود: باید این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود بین دولت، بانک ها و کارگزاری ها، مقصر واقعی کدام است و یا به عبارتی نقش هر کدام از آنها در این کوتاهی چقدر است.

نماینده قوچان تصریح کرد: دولت قبل از آزادسازی باید خط مشی و فرآیند صحیحی برای فروش سهام عدالت برنامه ریزی می کرد تا مردم با کمترین مشکل، ۳۰یا ۶۰درصد سهام خود را فروخته و به پول آن می رسیدند .

آذری ادامه داد: از طرفی بانک ها در شرایط فعلی چگونه است که وقتی یک مشتری قسط معوقه دارد بدون در نظر گرفتن شرایط کرونایی و حتی تحریم ها ، با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال دریافت مطالبات خود هستند اما در مقابل برای واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت وقت گذرانی می کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک نوع ناهماهنگی معنا دار بین مجموعه های دخیل در این موضوع وجود دارد، از این رو لزوم مطرح شدن این ماجرا در کمیسیون اصل ۹۰احساس می شود تا هدف وقوع این گونه اتفاقات که مردم را نسبت به سهام عدالت دلسرد و نا امید کرده است مشخص شود.

*مسائل به حداقل رسیده است

اما مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی معتقد است مسائل در زمینه واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حداقل رسیده است.

حسین امیررحیمی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: ۴میلیون سهامدار عدالت درخراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و سیصد هزار نفر روش مستقیم و مابقی روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند که در مدیریت با روش مستقیم افراد می توانستند در دو مرحله تا سقف ۶۰ درصد از سهام خود را از روش های مختلف نظیر بانک و  کارگزاری به فروش رسانده و وجه آن را در صورت داشتن شرایط اعلام شده دریافت کنند که افرادی که دارای کد بورسی و همچنین شماره تلفن همراه ثبت شده به نام خودشان در سامانه سهام عدالت بودند این وجه را در مدت یک هفته دریافت کردند.

وی  ادامه داد: از طرفی ممکن است به دلیل اینکه برخی سهام ها در بازه زمانی ارائه سفارش از سوی فروشنده خریدار نداشته و یا اینکه افراد ضوابطی نظیر فروش ۳۰ یا ۶۰ درصد از هر سهم ، نه از مجموع سهام را رعایت نکردند موفق به فروش سهام خود نشدند و یا وجه حاصل از فروش سهام خود را با تاخیر در یافت کردند.

امیر رحیمی بیان داشت: آمار دقیقی از اینکه چند سهامدار عدالت استان سهام های خود را به فروش رسانده اند در حال حاضر وجود ندارد زیرا ممکن است برخی سهامداران عدالت استان سهام خود را در خارج از استان و یا سهامدارانی از سایر استان ها سهام خود را در خراسان رضوی به فروش رسانده باشند.

وی ادامه داد: همچنین یک نوع ناهماهنگی بین سامانه سجام و بعضی از بانک ها در زمینه فروش سهام عدالت ، نبود تقاضا برای خرید سهام، بسته بودن نماد یا عدم مطابقت بین شماره تلفن همراه  ثبت شده در سامانه سهام عدالت با مشخصات سهامدار منجر به تاخیر در فروش سهام  و واریز وجه به حساب افراد کرده است که   با آزاد سازی کامل سهام عدالت در ۲۲ بهمن ماه این گونه مسائل نیز  به حداقل خواهد رسید و افراد قادر خواهند بود این سهام را در پرتفوی خود مشاهده و درهر زمانی که تمایل داشته باشند اقدام به فروش و دریافت وجه آن کنند.

امیر رحیمی افزود: از طرفی اگر افراد دارای کد بورسی باشند از طریق استعلام از درگاه یکپارچه ذی نفعان می توانند زمان فروش سهام خود را اطلاع پیدا کنند تا به این نتیجه دست پیدا کنند که آیا بانک درواریز وجه انها تعلل کرده است یا نه اینکه سهام انها هنوز به فروش نرسیده است. همچنین افراد باید روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند در غیر این صورت این شرکت های استانی هستند که مدیریت سهام انها را انجام می دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام تو رو به همون امام رضا شما پی گیری کنید ما سه ماه فروختیم حرومش کردن چرا اینقدر اذیت می کنن ما شهریور ومهرماه ثبت سفارش کردیم بانک کشاورزی خیر نبینه فقط واسه به جیب زدن پول مردم زرنگن اگه محتاج نبودیم نمی فروختیم از خدا بی خبرا بفروشید قدس آنلاین تو رو به امام رضا شما پی گیری کنید
  • حسین پذیرش ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    سلام من الان ۶ماهه سهام ۶۰درصدی خودمو فروختم ولی هنوز هزارتومان به حساب من واریز نشده من سه تا فرزند دارم شغلم ازاد است تورو خدا رسیدگی کنید من هر چی میگم کسی رسیدگی نمیکنه چکار باید بکنم