معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به منظور ارائه گزارشی از طرح «زیارت نیابتی» با آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد و همچنین حضرات آیات مهدی مروارید، سید مرتضی سیدان و مصطفی اشرفی شاهرودی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

زیارت نیابتی؛ پلی میان دلدادگان و امام رئوف(ع)

به گزارش قدس آنلاین، یکی از اهداف آستان قدس رضوی بالا بردن کیفیت زیارت و تسهیل آن برای زائران است، خواه این زائر در حرم حاضر باشد خواه از مسیری دور دلش را روانه این بارگاه کرده باشد، در هر صورت خادمان زائران امام مهربانی ها، میزبان او خواهند بود.

از همین رو طرح بین المللی«زیارت به نیابت» برنامه ریزی شد تا امکان زیارت از بعید برای عاشقان امام رضا(ع) لذتی دوچندان داشته باشد و خادمان به نیابت از دلدادگان علی بن موسی الرضا(ع) با نام خود افراد این امام رئوف را زیارت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در هفته گذشته نتایج اولیه این طرح را در جلساتی جداگانه به محضر علمای بزرگ شهر مشهد برد تا نظرات ایشان را جویا شود.

«زیارت نیابتی»، قلب و روح انسان را به سوی امام معصوم جذب می‌کند

آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زیارت حضرت امام رضا(ع) با برقراری ارتباط روحی زائر با این امام رئوف تحقق می‌یابد، اظهار کرد: ارتباط روحی محدود به مکان نیست از همین رو در لحظه‌ اعلام زیارت نیابتی به شخص دلداده اهل‌بیت(ع)، ارتباط روحی فرد با امام معصوم برقرار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برقراری ارتباط روحی زائر با امام معصوم(ع) هم در زیارت حضوری و هم زیارت غیر حضوری اصل است، گفت: زیارت با برقراری ارتباط روحی زائر با امام معصوم(ع) محقق می‌شود از همین رو اگر این ارتباط روحی تحقق یابد بدون شک احساس تشرف حضوری به حرم مطهر با احساس زیارت امام رضا(ع) از راه دور یکی است.

امام جمعه مشهد مقدس با تاکید بر اینکه امام موسی بن جعفر(ع) در روایتی می‌فرمایند: «خدا رحمت کند شخصی را که عشق و محبت مردم را به سوی اهل‌بیت(ع) می‌کشاند»؛ گفت: در اصل امام موسی بن جعفر(ع) در این روایت برای افرادی که مردم را به سوی امامت و ولایت جذب می‌کنند، دعا فرموده است.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت، امکانات و پتانسیل خود باید در سطح ملی و بین المللی دلها و قلوب مردم را متوجه امام رضا(ع) کند چراکه طبق روایت مذکور امام کاظم(ع) به خادمان فرزند خویش این دستور را صادر کرده است و همین طرح «زیارت نیابتی» شرایط این ارتباط و جاذبه را فراهم می‌کند.

زیارت نیابتی یکی از مصادیق احسان بر مومن است

آیت‌الله مهدی مروارید نیز در دیدار با معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام بر احسان کردن مومن به دیگران تاکید دارد، گفت: زیارت نیابتی یکی از مصادیق احسان بر مومن است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی، افراد بسیاری مشتاق زیارت بارگاه ملائک پاسبان حضرت امام رضا(ع) هستند اما به دلیل محدودیت‌های اعمال شده امکان زیارت حضوری فراهم نیست از همین رو اجرای طرح «زیارت نیابتی» توسط خدام می‌تواند این خلع را پوشش داده و علاوه بر آن ثواب کامل زیارت هم نصیب‌ خدام حضرت شود.

زیارت نیابتی فرصتی برای جاماندگان

همچنین آیت‌الله سید جعفر سیدان نیز در دیدار با معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از این ویروس برای حرم مطهر رضوی، طرح «زیارت نیابتی» را یک فرصت ناب برای دلدادگان و عاشقان امام رضا(ع) دانست که پیش از محدودیت‌های ویروس کرونا نیز به دلیل شرایط اقتصادی توفیق زیارت مضجع منور رضوی نصیب‌شان نشده بود.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه دلدادگان به اهل‌بیت(ع) از نقاط مختلف داخل و خارج کشور از طریق طرح «زیارت نیابتی» امام معصوم و معلم مکتب، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را از راه دور زیارت و با ایشان تجدید پیمان می‌کنند، افزود: طرح «زیارت نیابتی» در دوران شیوع کرونا برنامه‌ای ارزنده، مفید و تاثیرگذار در شئون افراد است.

وی ادامه داد: همه ائمه معصومین(ع) به خصوص حضرت امام رضا(ع) وسیله خشنودی هستند از همین رو امیدوارم با عنایت امام رئوف اجرای این طرح ادامه یابد تا ارتباط قلبی دلدادگان به اهل‌بیت(ع) در دوران کرونا با این امام معصوم حفظ و بیشتر شود تا انشاءالله با توسل به حضرت امام رضا(ع)  شَر این بلای فراگیر از سطح جهان دفع شود.

ایده‌‍‌ای نو و طرحی مبتکرانه

آیت‌الله اشرفی شاهرودی نیز پس از استماع گزارش معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح «زیارت نیابتی» از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی حقیقتا ایده‌‍‌ای نو و طرحی مبتکرانه و فرصتی بی‌نظیر برای دلدادگان به اهل‌بیت(ع) جهت زیارت امام رضا(ع) از راه دور است، اظهار کرد: بدون شک سایر آستان‌های مقدس در داخل و خارج از کشور از این طرح خلاقانه و مبتکران آستان قدس رضوی الگوگیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تدابیری بیاندیشند که مردم برای طرح «زیارت نیابتی» ارزش و اهمیت قائل شوند و با گذشت زمان ارزش این طرح نزد مردم محفوظ بماند، گفت: بنده این ابتکار را خدمت مسئولان فرهنگی آستان قدس رضوی تبریک می‌گویم.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد نیز در این جلسات با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان و ایجاد محدودیت‌های ناشی از شیوع این ویروس برای حرم مطهر، با تاکید تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر کم‌رنگ نشدن ویژه برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در حرم مطهر، برنامه ریزی گسترده‌ای در این راستا از سوی معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه طبق گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان ادامه دارد و به زودی رفع نمی‌شود، ادامه داد: آستان قدس رضوی در راستای حفظ ارتباط ارادتمندان و دلدادگان به اهل‌بیت(ع) خصوصا امام رضا(ع) تسلیم شرایط کنونی جامعه نشده است و از همین جهت طرح «زیارت نیابتی» را با هدف زیارت از راه دور طراحی و اجرا کرد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با عنوان اینکه در قالب طرح «زیارت نیابتی» عاشقان اهل‌بیت(ع) در داخل و خارج از کشور با ثبت نام در این طرح، در خواست زیارت نیابتی می‌دهند و پس از معین شدن تاریخ زیارت، خدام حضرت رضا(ع) به نیابت از آن شخص زیارت امین الله را پشت پنجره فولاد با ذکر نام شخص قرائت می‌کنند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته است و انجام روزانه بیش از ۱۰۰۰ زیارت نیابتی گواه این ادعا است بنابراین امیدوارم در این شرایط کرونایی بتوانیم پل ارتباطی میان عاشقان اهل‌بیت(ع) و امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشیم و با توسل مردم به این امام معصوم هر چه زودتر این بیماری منحوس ریشه کن شود.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.