رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد گفت: اگر قرار باشد امسال نیز مانند گذشته سنت شب یلدا را اجرا کنیم ممکن است در سال بعد پدر بزرگ یا مادر بزرگی که میزبان ما هستند، دیگر نباشند.

یلدای امسال هم تهدید است هم فرصت/احتمال پیک چهارم از نیمه دی ماه

به گزارش قدس آنلاین، علی‌رضا صداقت اظهار کرد: تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی و نارنجی به زرد شرایط موجود را بر اساس چند فرمول نشان می‌دهد و به معنای آن نیست که رفتارهای پر خطر از سر گرفته شود. در گذشته هم شرایط قرمز و نارنجی وجود داشت اما محدودیت‌زا نبود؛ یعنی  چندماه پیش نیز شهرها بر اساس بروز بیماری به قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شدند، اما در مدت اخیر با توجه به سیاست‌های محدودکننده تصمیم گرفته شد بر اساس رنگ شهرها، محدودیت‌هایی را برای شهرها  قائل شوند.

رفتار مردم نباید براساس رنگ شهرها باشد

وی افزود:  این روزها با توجه به اینکه رنگ‌ها منجر به محدودیت‌های اجتماعی و معیشتی شده است، اهمیت پیدا کرده‌اند ولی رفتارهای ما در خصوص رعایت پروتکل‌ها نباید تفاوتی پیدا کند. بنابر ضرورت اجتماعی با توجه به بهتر شدن شرایط ممکن است بعضی از بنگاه‌های اجتماعی به کار خود ادامه دهند، ولی مردم باید توجه کنند که رفتارهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، شرکت نکردن در مهمانی‌ها و حضور نداشتن در محل‌های پر جمعیت را تا زمانی که پاندمی پا برجا است و زنجیره انتقال از بین نرفته رعایت کنند. از طرفی مشاغلی که بنا به بهتر شدن وضعیت و تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی و یا از نارنجی به زرد فعال می‌شوند هم مکلف به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد خاطرنشان کرد: فارغ از رنگ‌ها باید تمام شرایط را چه فردی و چه اجتماعی رعایت کنیم. اگر اعمال محدودیت‌ها باعث شده است تا شرایط نارنجی شود، دلیل نمی‌شود تا در شب یلدا و حول‌وحوش شب یلدا  نیز وضعیت نارنجی باقی بماند. امسال با توجه به بیماری کرونا شب یلدا هم تهدید است هم فرصت. اگر قرار باشد امسال نیز مانند گذشته این سنت را اجرا کنیم ممکن است در سال بعد پدر بزرگ یا مادر بزرگی که میزبان ما هستند دیگر نباشند. فرهنگ‌سازی در این زمینه موثر است. فرهنگ‌سازی زود بازده است و از مردم بخواهیم که محدودیت‌ها را رعایت کنند.

تهدید یلدا را به فرصت تبدیل کنیم

صداقت بیان کرد: از طرفی شب یلدا می‌تواند فرصتی برای مردم باشد؛ یعنی اینکه ما بتوانیم تجربه جدیدی از دور هم‌نشینی مجازی داشته باشیم. عدم حضور در مهمانی‌ها در بسیاری از مراسم‌ها چیزی نیست که تنها در ایران از مردم خواسته شود. سیاست‌گذاران در بسیاری از کشورها  برای سال نوی میلادی از مردم خواسته‌اند تا در مهمانی‌ها حضور پیدا نکنند. باید شعار امسال ما این باشد یلدا تهدید و  فرصت است و ما می‌توانیم یک تهدید را  به فرصت بدل کنیم. امروزه با استفاده از فضای مجازی با افراد زیادی در فواصل دور ارتباط برقرار می‌کنیم. چرا از این فرهنگ در شب یلدا استفاده نشود؟

وی افزود: باید بدانید تمام موارد ابتلا به کرونایی که از طریق مهمانی‌های خانوادگی منتقل شده بسیار کشنده بوده است. با توجه به سرد بودن هوا و تهویه کم در این شب‌ها چطور می‌توانیم تهویه برقرار کنیم و شرایط بهداشتی را رعایت کنیم؟

ایران تنها کشوری است که  کرونا در آن همیشه در اوج بوده است

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد در مورد رسیدن فصل  زمستان و شیوع آنفلوآنزا و تاثیر آن بر بیماری کرونا عنوان کرد: درحال حاضر در تمام دنیا منتظر پیک سوم هستند. بر اساس الگوریتم‌ها  مشخص شده است که ایران تنها کشور در دنیا است که پیک نداشته و میزان ابتلا هیچ‌گاه به  صفر نرسیده  است و همیشه در اوج هستیم. نمودارها نشان می‌دهد در سایر دنیا مانند کشورهای فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در اروپای غربی زمانی که پیک اول تمام شد میزان ورود بیماری نزدیک به صفر رسید و پیکی که در ایران ایجاد شد در سایر دنیا مشاهده نشد. اگر فرض کنیم که در کشور سه پیک داشته‌ایم، در حال حاضر در حال عبور از پیک سوم هستیم و منحنی‌ها با توجه به محدودیت‌ها و رعایت مردم نزولی شده‌اند اما  باید منتظر پیک چهارم در اواسط دی ماه با توجه به اوج شیوع بیماری آنفلوآنزا باشیم. با توجه به اینکه امسال هواشناسی زمستانی بسیار سرد را پیش‌بینی کرده است، این موضوع می‌تواند بسترسازی برای بیماری کرونا باشد.

وی یادآور شد: ایجاد پیک چند عامل دارد که مهمترین آن رفتارهای اجتماعی مردم در جامعه است اگر موارد بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در مکان‌های پر جمعیت و شستن دست‌ها و ... رعایت شود،   شاید پیک چهارم ایجاد نشده یا با مشکلات کمتری همراه باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.