در فصول سرد سال که کارهای ساختمانی کمتر می‌شود، زندگی کارگران ساختمانی روزمزد به سختی می‌گذرد، به‌ویژه در روزهای کرونایی که به گفته خود آن‌ها حجم ساخت و سازها به شدت کاهش یافته است.

کارگران ساختمانی حمایت می‌خواهند  نه ترحم

رهبر معظم انقلاب به‌تازگی در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور ایشان  برگزار شد در واکنش به خبرهایی که در این جلسه در خصوص اضافه‌کمک اقتصادی به مردم نقل می‌شود، فرمودند: «آن‌هایی که اصلاً کارمند نیستند چه؟ آن‌هایی که زیر پوشش بیمه‌ای نیستند چه؟ این‌ها هم خیلی زیادند».

بخش قابل توجهی از مخاطبان رهبر انقلاب را کارگران روزمزد ساختمانی تشکیل می‌دهند. شمار قابل ملاحظه‌ای اختصاص بسته‌های معیشتی و کمک‌های نقدی و غیرنقدی در شرایط حاضر و همچنین مشخص شدن شرایط و نحوه استفاده از بیمه بیکاری برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دغدغه‌های کارگران

«الان با این اوضاع کرونا چهار روز کار هست، ۱۰ روز نیست و مجبوریم با یک لقمه نان بسازیم. بسته‌های معیشتی هم که معلوم نیست چطور و بین چه کسانی پخش می‌شود. یک بار بینمان بن پخش کردند و آمدند درِ خانه و بسته مواد غذایی تحویل دادند از آن به بعد دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد».

این‌ها را یکی از کارگران ساختمانی که سن و سالی از او گذشته و دور میدان به انتظار کارفرما ایستاده می‌گوید.

کارگر دیگری با تأکید بر بیمه نبودن تعداد زیادی از کارگران ساختمانی از نبود بیمه بیکاری گله می‌کند: «خیلی از کارگرانی که اینجا ایستاده‌اند توانایی پرداخت بیمه را ندارند آن‌هایی هم که خودشان را بیمه کرده‌اند شاید فقط برای بعد از بازنشستگی‌شان به درد بخورد الان که بیکار هستند هیچ کمکی به حالشان ندارد».

کارگر دیگری از عقب جمعیت جلو می‌آید و می‌گوید: شهرداری واحد سدمعبر می‌فرستد و می‌گوید استانبولی (وسیله کار) را روی زمین نگذار، روی ماشینت بگذار، ماشین من هم روی این زمین است دیگر، من هم جزو این زمین و از این آب و خاک هستم. چرا مسئولان توجهی به ما ندارند».

کارگری هم از نداشتن تبلت و گوشی برای فرزندانش می‌گوید: «من یک گوشی دارم با سه بچه محصل، این گوشی به کدام یک می‌رسد تا درس بخواند؟»

کارگر دیگری در میان صحبت او می‌گوید: «پول اینترنتش ماهی ۷۰ – ۶۰ تومان می‌شود می‌گویند شاد رایگان است؛ ولی نیست؛ چون سرعتش پایینه. معلم توی شاد درس نمی‌ده، بچه باید بره تلگرام و واتساپ، از توی تلویزیون هم که بچه چیزی نمی‌فهمه. یکی از همین کارگرایی که اینجا واستاده چون پول نداره گوشی بخره بچه‌اش رو کلاس اول نفرستاده».

دیگری می‌گوید: «خدا خیر بده آستان قدس رو؛ بسته‌هایی پخش کرد اما همین شهرداری معلوم نیس کارش چیه، حتی نتونست درست بسته‌های آستان قدس رو پخش کنه».

یکی دیگر از کارگران می‌گوید: «مسئولان یه کم به حرف آقا گوش بدن و عمل کنن مملکت گلستان میشه».

بیمه بیکاری؛ اصلی‌ترین مشکل کارگران ساختمانی

دبیرکل عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تأیید انتظارات و دغدغه‌های کارگران در گفت‌وگو با ما می‌گوید: قانون خاصی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد. همچنین صندوقی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

تأمین منابع این صندوق از محل دریافت هزینه‌های پروانه‌های ساختمانی صورت می‌گیرد اما ساختار این صندوق به شکلی است که بیمه بیکاری در آن دیده نشده و این موضوع اصلی‌ترین مشکل کارگران ساختمانی است که زندگی آن‌ها را دچار چالش می‌کند.

هادی ابوی ادامه می‌دهد: باوجود تمام تلاش‌ها برای آنکه کارگران ساختمانی زیرپوشش بیمه بیکاری قرار گیرند اما متأسفانه به دلیل آنکه از لحاظ قانونی این موضوع در این صندوق لحاظ نشده تا کنون به نتیجه خاصی نرسیده است.

وی می‌گوید: در گذشته بخشنامه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه اگر کارگران ساختمانی به هر دلیل نتوانند به مدت یک‌سال حق بیمه را پرداخت کنند تحت هر شرایطی یک سال فرصت داشته باشند این موضوع را پیگیری کنند و بدون نیاز به اینکه دوباره مراحل و سیر تأییدات لازم را طی کنند بیمه کارگر برقرار شود. اما متأسفانه این مهلت به‌تازگی به سه ماه کاهش یافته است.

جای سؤال دارد چرا مسئولان در این شرایط کرونا که بیشتر کارگران بیکار هستند به جای آنکه به فکر کارگران ساختمانی باشند قوانین و دستوراتی صادر می‌کنند تا حمایت‌های حداقلی گذشته نیز از بین برود.

بیکاران منتظر حمایت‌اند نه ترحم

درد دل‌ها و مشکلات کارگران را که با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در میان می‌گذاریم، علی بابایی کارنامی به اقداماتی که برای حمایت از این گروه از افراد صورت گرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به جلسه رهبری و فرمایشات ایشان مبنی بر ضرورت توجه بیشتر به افرادی که کارمند نیستند در این شرایط کرونایی، کمیسیون اجتماعی به سرعت جلساتی برقرار کرد.

او ادامه می‌دهد: همچنین هیئت رئیسه فراکسیون کارگری با مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه‌هایی برگزار کردند که در آن به نامه آقای رئیس جمهور مبنی بر تهیه لایحه‌ای برای ایجاد صندوق بیمه بیکاری اشاره شد. قرار است این صندوق با تأمین منابع مالی، حمایت‌های لازم را برای آن دسته از افرادی که از کرونا خسارت دیده‌اند و یا در آینده می‌بینند انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در قالب صندوق بیمه بیکاری ملی باید بتوانیم به گروه‌های هدف که به هر دلیلی بیمه نمی‌شوند و یا بیمه نشده‌اند خدمات لازم را ارائه دهیم، می‌افزاید: در حقیقت این صندوق مکلف است سالانه، بودجه‌های لازم برای حوادث غیرمترقبه را پیش‌بینی کند تا  اگر همانند کرونا در کشور اتفاق مشابهی پیش آمد، شاهد نباشیم افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند و درآمدی ندارند منتظر باشند دولت ترحمی به این افراد کند. باید بدانیم این گروه منتظر ترحم نیستند منتظر حمایت هستند.

ما هنوز امیدواریم

حالا باید دید مسئولان با قوت و قدرت درصدد حل مشکلات مردم و به‌خصوص قشر زحمتکش کارگر هستند یا نه. اکنون حال و روز کارگران چندان مساعد نیست اما طبق گفته خودشان امید در دلشان هنوز زنده است و چشم دوخته‌اند به دست‌های گره گشای مسئولانی که با روحیه انقلابی، مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.