یک برنده جایزه صلح نوبل مدیر سال سازمان بهداشت جهانی را متهم به کمک به نسل کشی در اتیوپی کرد.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به دست داشتن در نسل کشی اتیوپی متهم شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه دیلی میل، دیوید استینمن، اقتصاددان آمریکایی، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس ۵۵ ساله سازمان بهداشت جهانی را متهم کرد که در جریان اقدامات نیروهای امنیتی اتیوپی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تصمیم‌گیرنده نهایی بود.

او تدروس را متهم کرد به اینکه یکی از سه مقام مسئول سرویس‌های امنیتی اتیوپی در طی آن دوره بود؛ دوره ای که طی آن "کشتار و شکنجه" اتیوپیایی‌ها رخ داد.

تدروس تا سال ۲۰۱۶ که حزبش تحت عنوان حزب جبهه آزادیبخش مردم تیگرای در قدرت بود وزیر امور خارجه اتیوپی بود.

او که در تیگرای بزرگ شده، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ به عنوان وزیر بهداشت اتیوپی خدمت کرد و بعدا در سال ۲۰۱۷ به مدیر کلی سازمان بهداشت جهانی انتخاب و تبدیل به اولین آفریقایی شد که به این سمت می‌رسد.

استینمن که برای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ نامزد شد، با ثبت شکایتی خواستار پیگرد قضایی تدروس از بابت نسل کشی در دیوان کیفری بین المللی در لاهه شد.

او ادعا کرد، تدرس "یک تصمیم گیر اساسی در ارتباط با اقدامات نیروهای امنیتی بود که شامل کشتار، بازداشت خوسرانه و شکنجه اتیوپیایی‌ها می شدند".

او مدعی شد، زمانی که تدروس "برای مدت چهار سال به طور مشترک دولت اتیوپی را رهبری کرد" حکومت این کشور درگیر "جرائم گسترده و سیستماتیک علیه بشریت از سوی زیردستانش" بود.

استینمن یک مشاور خارجی جنبش دموکراسی اتیوپی برای مدت ۲۷ سال تا زمان پیروزی سال ۲۰۱۸ آن بود.

استینمن که کارشناس مشاوره دهنده سابق شورای امنیت ملی آمریکا بوده تدروس را متهم کرد به اینکه در "ارعاب کاندیداهای مخالف دولت و حامیانشان از جمله با دستگیری خودسرانه و بازداشتهای طولانی مدت قبل از محاکمه" دست داشته است.

این شکایت تنها در صورتی ازسوی دادگاه لاهه پیگیری خواهد شد که توسط دادستانها تصویب شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد برای نخستین بار خواهد بود که یک مقام ارشد سازمان ملل مورد پیگرد قرار می گیرد.

تدروس در بیانیه‌ای ارتکاب هرگونه اتهام و خطا از جانب خود را رد کرد.

او در بیانیه‌ای در ماه گذشته میلادی درباره وضعیت فعلی در تیگرای گفت: گزارشهایی مطرح شده مبنی بر اینکه من در این وضعیت جانبداری می‌کنم. این درست نیست و من میخواهم بگویم که من تنها در یک جانب هستم و آن جانب صلح است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.