مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: اولین اتوبوس برقی طرح پژوهشی شهرداری مشهد سال اینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 فعالیت اولین اتوبوس برقی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۰/اضافه شدن ۷خط جدید در مناطق کم برخوردار شهر مشهد

سعید حسینقلی زاده مقدم در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اولین اتوبوس برقی طرح پژوهشی شهرداری مشهد اردیبهشت سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: شهرداری مشهد در راستای حمل و نقل پاک  با شرکت مپنا برای تولید یک اتوبوس برقی  قرار داد پژوهشی به ارزش ۲میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان را به امضارسانده است  که طی بازدیدهایی که اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد از این پروژه داشته اند  ساخت آن تاکنون ۴۰درصد پیشرفت به همراه داشته  و ایستگاه شارژ آن نیز در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد همچنین تصریح کرد: بر مبنای مصوبه شورای شهر و شهرداری مشهد قرار بوده است دولت از سال ۱۳۹۰تاکنون ۶۴۹میلیارد تومان در قالب خرید اتوبوس جدید، یارانه سفر و سایر هزینه ها به سازمان اتوبوسرانی مشهد پرداخت کند اما طی این ۹ سال  تنها ۱۱۱میلیارد تومان آن محقق شده است.
وی ادامه داد:  از طرفی پرداختی دولت  به اتوبوسرانی مشهد در سال های اخیر نیز بسیار کاهش پیدا کرده و  مبلغی نیز که به عنوان یارانه بلیت اتوبوس به این سازمان پرداخت کرده است  در حدود ۴۰میلیارد تومان بوده است این در حالی است که یک سوم هزینه هر سفر باید توسط دولت ، یک سوم توسط مسافر و یک سوم نیز توسط شهرداری پرداخت شود که به دلیل عدم پرداخت سهم دولت و همچنین دریافت هزینه کمتر از مسافر در مقایسه با سهم پیش بینی شده ، بار تامین هزینه های اتوبوسرانی بر دوش شهرداری افتاده است.  
حسینقلی زاده مقدم با بیان اینکه در حال حاضر هزینه یک سفر با اتوبوس بین ۳۵۰۰تا ۴۰۰۰تومان است، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا هزینه های سازمان اتوبوسرانی افزایش و در مقابل به خاطر استفاده کمتر شهروندان و زائران درآمدهای این سازمان نیز کاهش یافته است .
وی  با اشاره به اینکه سقف عمر یک اتوبوس برای فعالیت در سطح شهر  ۱۰سال می باشد،  بیان داشت: در حال حاضر ۱۸۰۰اتوبوس و مینی بوس در شهر مقدس مشهد به شهروندان و زائران خدمت رسانی می کنند که ۵۰درصد آنها دارای میانگین عمر بالای ۹سال هستند این در حالی است که میانگین عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی مشهد بین ۸.۵تا ۹ سال است  و در حال حاضر  در بخش سازمانی حداقل ۳۰۰ اتوبوس و در بخش خصوصی حداقل نیز ۳۵۰ اتوبوس  با میانگین عمری بالای ۱۰سال در شهر مشهد وجود دارد که باید از چرخه خارج شوند .
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد:  ۵۰درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد توسط شهرداری و ۵۰درصد نیز متعلق به بخش خصوصی است و ۱۳۰۰نفر در بخش سازمانی و ۲۰۰۰نفر نیز در بخش خصوصی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین زمان انتظار در ایستگاه های اتوبوس در شهر مقدس مشهد بین ۵تا ۶دقیقه و سرفاصله بین خطوط نیز ۹دقیقه است که این موضوع بصورت میانگین در خطوط BRT و تندرو، ۳ دقیقه می باشد، افزود: اگرچه هنوز مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد برای قیمت ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰موضوعی را مطرح نکرده اند اما به نظر من این افزایش باید سالانه با یک شیب ملایم و حداقلی انجام شود تا از فشار افزایش یک باره به مردم بعد از چند سال کاسته شود .
 حسینقلی زاده مقدم  ادامه داد: برای ارتقاء خدمات اتوبوسرانی در مناطق کم برخوردار شهر مشهد نیز برنامه ویژه ای در نظر گرفته شده است و ۷ خط جدید بتدریج تا پایان سال فعالیت خود را در این مناطق آغاز خواهند کرد که به جهت کم بودن عرض معابر و عدم پاسخگویی  در اغلب این خطوط از مینی بوس استفاده خواهد شد.
وی در مورد کاهش ترافیک خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: برای تحقق این موضوع باید معابر این مناطق نیز ظرفیت لازم برای تردد را داشته باشند  از این رو ابتدا باید اصلاح معابر در این محورها  انجام شود تا زمینه افزایش خطوط اتوبوسرانی و تردد انها فراهم شود.
وی در مورد رایگان شدن حمل و نقل عمومی در این محورها نیز گفت: اگرچه تاکنون این موضوع مطرح نشده است اما برای اجرایی شدن آن ابتدا باید منابع مالی لازم آن نیز مورد بررسی قرار بگیرد .
حسینقلی زاده مقدم  تصریح کرد: در برنامه بلندمدت باید سالانه ۲۰۰اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد افزود شود ولی به دلیل اینکه تولید اتوبوس در کشور به سختی انجام می شود هیچ کلانشهری از جمله مشهد موفق نشده است به برنامه خود در این زمینه عمل کند  و اخیرا در هفته حمل و نقل عمومی موفق شدیم  ۱۰۰مینی بوس در بخش سازمانی ، ۷۰مینی بوس در بخش خصوصی  اضافه و ۳۰اتوبوس جدید نیز در سال   ۱۴۰۰به ناوگان اضافه خواهند شد.
وی افزود:  تاکنون ۱۳۰اتوبوس فرسوده را نیز بازسازی و مجددا به چرخه حمل و نقل باز گردانده ایم و با یک خودرو ساز داخلی نیز قرار دادی را در حال انعقاد داریم که ۲۰۰اتوبوس جدید را به شهر مشهد طی ۶ماه آینده تحویل دهد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.