اهواز- بارش‌های اخیر خوزستان در ماه جاری بخش زیادی از زندگی مردم را در خود غرق کرد و حتی پای رئیس سازمان بازرسی کل کشور را برای پیگیری حقوق ازدست‌رفته مردم به این منطقه کشید.

«سیل رفت»مشکلات بازسازی درراه است؛ نوسازی یک هزار خانه خسارت دیده در دستور کار

قدس آنلاین-گروه استان ها:قصد نداریم در این گزارش نبش قبر کرده و باز پای مسئولان را برای اینکه شهرداری مقصر بود یا شرکت آبفا به میان بیاوریم اما حالا که سیل رفته است سیل دیگری به نام مشکلات پیش روی مردم برای دریافت تسهیلات به‌منظور بازسازی خانه‌ها درراه است که باید قبل از ایجاد هرگونه نارضایتی نقشه راهی برای آن ترسیم کرد.

نمی‌دانم چرا بی‌اختیار واژه سیل را به کار می‌برم البته مردم هم همین نظر رادارند و با هر که صحبت می‌کنی سخن از سیل دارد اما به نظر می‌رسد استاندار خوزستان این واژه چندان به مذاقش خوش نیامده  و لذا در همین راستا اعلام کرده است:«علاقه‌مندی برای عنوان وقوع سیل در خوزستان زیاد بود و مرتب تکرار می‌کردند که در خوزستان سیل رخ‌داده است؛ درحالی‌که در خوزستان سیل رخ نداد »

 دغدغه‌های مردم

جاسم هندیجانی یکی از ساکنان بندر ماهشهر به ما می‌گوید: اگر دولت تصمیم داشته باشد که برای تعمیر خانه و یا خرید لوازم‌خانگی تسهیلات به ما پرداخت کند باید گفت که بیشتر از این مردم توان مالی پرداخت اقساط آن‌هم در این شرایط را ندارند.

وی که یخچال منزلش را در جریان این آب‌گرفتگی ازدست‌داده است اظهار می‌کند: حداقل قیمت برای خرید یک یخچال ایرانی ۲۰ میلیون تومان است.

 وی بابیان اینکه منزل ساکن در آن متعلق به ورثه است و هنوز انحصار و وراث نشده است بیان می‌کند: امیدوارم دولت برای پرداخت خسارت این موضوعات را در نظر بگیرد و از ما نخواهد که مرحوم را برای دریافت تسهیلات نقش قبرکنیم.

اعطای تسهیلات

استاندار خوزستان بابیان اینکه دولت موظف و متعهد به تأمین خسارت شده است در این رابطه می‌گوید: در پی آب‌گرفتگی، منازل تخریبی نداشتیم اما با توجه به شرایط به وجود آمده و قرار داشتن برخی منازل در سکونتگاه‌های غیررسمی، دولت را قانع کردیم تا این منازل نوسازی شوند و لذا دولت هم پذیرفته که تا سقف یک هزار منزل مسکونی، نوسازی شوند.

غلامرضا شریعتی در خصوص مبلغ تسهیلات در نظر گرفته‌شده اظهار می‌کند: در این راستا برای نوسازی منازل، درمجموع ۵۵ میلیون تومان شامل ۲۰ میلیون تومان برای ساخت، ۲۰ میلیون تومان در مدت‌زمان احداث و ۱۵ میلیون تومان برای تأمین لوازم معیشتی به‌صورت تسهیلات بلاعوض و ۱۶۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود.

وی اظهار می‌کند: ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ با دوره بازگشت هفت‌ساله و مابقی ۱۵ ساله است.

استاندار اذعان می‌کند: خانوارهایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، ۳۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام نیز دریافت می‌کنند.

استاندار خوزستان ادامه می‌دهد: برای منازل تعمیری نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض، ۳۰ میلیون تومان وام با دوره برگشت ۱۵ ساله و برای تأمین لوازم معیشتی نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان با دوره بازگشت هفت‌ساله پرداخت خواهد شد. بنیاد مستضعفان نیز تأمین سیمان موردنیاز این منازل را پذیرفته است.

وی بابیان اینکه مراحل ارزیابی و پرداخت خسارت، سریع انجام خواهد شد می‌افزاید: همان‌طور که در سیل، زلزله و آب‌گرفتگی سال گذشته کنار مردم بودیم، اکنون هم کنار مردم ایستاده‌ایم.

مشکلات پیش رو

گرچه اعطای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض قطعی است اما ظاهراً مشکلاتی هم بر سر راه اعطای آن وجود دارد زیرا مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در این رابطه می‌گوید:  در برخی مناطق مانند ماهشهر تسهیلات باید به افراد دارای سند مالکیت و همچنین پس از صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری، پرداخت شود اما برخی از مناطق بندر امام خمینی در تملک پتروشیمی و بخشی در تملک راه و شهرسازی است که باید راهکار قانونی در این زمینه داشته باشیم تا روند کار، کند نشود.

مسعود انصاریان می‌گوید: به‌طور مثال برخی منازلی که نیاز به احداث مجدد دارند، در حریم راه قرار دارند و ساخت‌وساز غیرمجاز کرده‌اند و مالک نیستند که باید مسئله مالکیت حل شود.

وی با اشاره به تجهیز گروه‌های ارزیاب به‌منظور برآورد خسارت بیان می‌کند: در حال حاضر ۵۰ ارزیاب در حال ارزیابی هستند که ۳۷ نفر از این افراد از استان‌های ایلام و لرستان به خوزستان آمده‌اند.

وی بابیان اینکه ارزیابی خسارت در اهواز، کارون و هندیجان نیز در حال انجام است خاطرنشان می‌کند: قبل از تعیین و ابلاغ بانک‌های عامل توسط بانک مرکزی برای پرداخت خسارات، کار ارزیابی به اتمام می‌رسد و تشکیل پرونده‌ها آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: در برآورد خسارات وارد آمده در پی آب‌گرفتگی اخیر، تاکنون ۲۵۵ واحد احداثی، ۶۸۴ واحد تعمیری و یک هزار و ۷۲۱ مورد معیشتی شناسایی‌شده‌اند که این موارد در حال افزایش هستند زیرا همچنان ارزیابی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.