علیرضا رییس دانا درباره آینده پیش روی صنعت نشر و کتاب و آمیخته شدن آن با فضای مجازی و بهره گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن گفت: قطعاً باید اینطور باشد. ما باید به آن سمت حرکت کنیم. برگزاری مجازی نمایشگاه امسال و با توجه به شرایط پیش آمده می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای ورود به فضای مجازی و ادامه این شیوه در سال‌های بعدی باشد.

برپایی نمایشگاه مجازی کتاب مقدمه‌ای بر تداوم آن در سال‌های آینده است/ به مردم توصیه می‌کنم از دستفروشان کتاب نخرند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، علیرضا رییس دانا از مدیران باسابقه نشر و مدیر مؤسسهٔ انتشارات نگاه با اشاره به شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی و ویژگی‌های این تجربه جدید در کنار فاصله گرفتن از فضای سنتی برپایی نمایشگاه گفت: واقعیت این است که نمایشگاه کتاب معنی خاص خودش را دارد، در رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه فرانکفورت یا پکن و ... می بینیم که اساساً تعریف نمایشگاه با آنچه ما شاهد آن بودیم قدری متفاوت است. در این نمایشگاه‌ها کتاب نمایش داده می‌شود و بین کشورها، ناشران و نویسندگان تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد اما در تهران و استانبول درست عکس این سیاست عمل می‌شود و صرفاً فروش کتاب اتفاق می‌افتد و به تعبیری می‌توان گفت با یک فروشگاه بزرگ کتاب مواجه‌ایم.

ناچاریم خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم

وی در ادامه افزود: اما بازگردیم به فضای مجازی! مردم این روزها کتاب می‌خرند اما هنوز به فضای مجازی عادت نکرده‌اند که کتاب را از این کانال تهیه کنند و پست به آنها تحویل بدهد. اما امسال با این وضعیتی که کرونا پیش آورده ناچاریم که خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم و هرچه تلاش هم در راستای برپایی نمایشگاه در اردیبهشت ماه صورت گرفت اما شرایط این اجازه را نداد.

رییس دانا یادآور شد: بودجه‌ای برای نمایشگاه اختصاص داده شده و مسئولان مربوطه می‌خواهند آن را برگزار کنند، اما پیش‌تر من و بسیاری از ناشران دیگر پیشنهاد داده بودیم به فراخور فعالیت‌های ناشران در سال ۹۸ و تعداد کتاب‌هایی که چاپ شده، مبلغی به آنها اختصاص داده شود و همچنین از ناشران کتاب بخرند. این یک راه حلی بود که مطرح شد اما گویا مورد قبول واقع نشد و تصمیم بر آن است که نمایشگاه را در فضای مجازی برگزار کنند.

نمایشگاه کتاب تهران در خاورمیانه بی‌نظیر بود

این مدیر باسابقه نشر ادامه داد: با این حال نمی‌دانم که آیا این شکل و شیوه برگزاری در فضای مجازی بازخورد خوبی خواهد داشت یا خیر. اما آن نمایشگاه عظیمی که در خاورمیانه بی‌نظیر بوده نمایشگاه کتاب تهران است و فکر نمی‌کنم در فضای مجازی بازخورد ده درصدی هم داشته باشد که باز هم در این صورت باید راضی باشیم.

وی درباره حضور در نمایشگاه گفت: امسال حتماً در نمایشگاه مجازی  شرکت می‌کنیم و با توجه به اینکه جزو ناشران پرکتاب و پرتیراژ هستیم و در همین شرایط هم سعی‌مان بر آن است که آرام آرام به حرکتمان ادامه دهیم.

آینده پیش روی نمایشگاه کتاب در فضای مجازی

این ناشر پیشکسوت درباره آینده پیش روی صنعت نشر و کتاب و آمیخته شدن آن با فضای مجازی و بهره گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن گفت: قطعاً باید اینطور باشد. ما باید به آن سمت حرکت کنیم. برگزاری مجازی نمایشگاه امسال و با توجه به شرایط پیش آمده می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای ورود به فضای مجازی و ادامه دادن این شیوه در سال‌های بعدی باشد.

به گفته رییس دانا، البته هنوز نمی‌دانیم پس از کرونا چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد و می‌توانیم همچنان تجمعاتی که پیش از این داشتیم را داشته باشیم یا خیر. نمایشگاه تهران طی این سال‌ها بسیار بازخورد خوبی داشته و صحبت از ۶ ـ ۷ میلیون بازدیدکننده در طول ایام برپایی نمایشگاه است که به نظرم دیگر این اتفاق کمتر قابل تکرار است.

حضور در نمایشگاه با بیش از ۲۰ عنوان کتاب چاپ اول

وی در خصوص کتاب‌های جدید انتشارات نگاه و رونمایی از آنها در نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: ما به طور متوسط روزی یک یا دو عنوان کتاب منتشر می‌کنیم، همچنین تا یک ماه آینده ۲۰ عنوان کتاب چاپ اولی داریم که پیش از این توسط هیچ ناشری به چاپ نرسیده است. علاوه بر این در حوزه اندیشه و خرد ۵ ،۶ عنوان کتاب منتشر کردیم و نزدیک به ده عنوان کتاب دیگر در همین زمینه در آستانه انتشار است، همچنین در حوزه روانکاوی مطالعات روانشناسی ده جلد کتاب چاپ شده است و تا پیش از عید نوروز هم ده عنوان دیگر هم به این بخش افزوده خواهد شد و در برنامه ریزی های پیش روی ما این است که کتاب‌های چاپ اول زیادی در آینده نزدیک به چاپ برسد.

وی درباره تسهیلاتی که برای مخاطبان در ایام نمایشگاه در نظر گرفته‌اند، گفت: در این باره تابع جمع هستیم و باید ببینیم که اتحادیه چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد اما قاعدتاً در این فضا و شرایط کرونایی حتماً تخفیف قائل می‌شویم. ما همیشه در ایام برپایی نمایشگاه کتاب ۱۵ الی ۲۰ درصد تخفیف داشتیم اما در حال حاضر هم باید این تخفیف‌ها لحاظ شود.

مردم فریب نخورند

رییس دانایی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شیوه چاپ و ترجمه برخی کتاب‌های نام آشنا و هجوم آنها به بازار گفت: به طور مثال ما کتابی تحت عنوان «شازده کوچولو» با ترجمه احمد شاملو چاپ کردیم که قیمتش ۱۸ هزار تومان است و همین کتاب را یک ناشر دیگر با ترجمه رونویسی شده و قلابی چاپ کرده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در سایت‌های فروش آنلاین قرار داده که قیمت آن را با تخفیف ۵۰ درصدی لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها در یک ماه ۳۰۰ جلد کتاب ما را می‌خرند اما از آن کتاب ۳هزار جلد فروخته می‌شود زیرا فکر می‌کنند آن ۵۰ درصد تخفیف داشته است اما غافل از این که همین کتابی را که ترجمه شاملو است؛ با تخفیف ۲۰ درصدی ۱۶ هزارتومان می‌توان خرید اما آن کتاب با ترجمه بد را ۲۰ هزار تومان می‌خرند. کنار خیابان هم همینطور است و هر روز شاهد دستفروشانی هستیم که کتاب‌هایی را در خیابان می‌فروشند که نه منبع مشخصی دارند و نه ترجمه خوبی! مردم نباید این کتاب‌ها را بخرند و باید بدانند عنوان ۵۰ درصد تخفیف فقط برای فریب دادن آنهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.