موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با شناخت چالش های پیش روی سلامت جامعه در نتیجه مصرف بی رویه سموم در تولیدات کشاورزی و آلاینده های شیمیایی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری از محلول ضد عفونی و حذف کننده باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی رو نمایی کرد.

رونمایی از دو محصول جدید موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای مبارزه با کرونا

به گزارش  قدس آنلاین ، این شوینده میوه و سبزی که بر پایه مواد طبیعی فرموله شده است ضمن حذف بیش از 90 درصد باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی قابلیت ضدعفونی میوه و سبزی را در برابر میکروب، ویروس، مخمر و کپک ها دارد.
«دکتر ابراهیم فولادی» مجری این طرح پژوهشی گفت: بر خلاف محلول های شوینده موجود در بازار، در تولید این ترکیب هیچگونه رنگ مصنوعی، سفید کننده، صابون، الکل یا مواد نگهدارنده استفاده نشده و به گونه ای فرموله شده است که هیچ تاثیری در طعم و بوی میوه و سبزی ایجاد نمی کند.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بر اساس تحقیقات و مشاهدات انجام شده با استفاده از این محلول برای شستشوی میوه و سبزی، ضمن حفظ آنتی اکسیدان و مواد طبیعی موجب تازه مانی این محصولات به مدت طولانی تر می شود.
وی در مورد اهمیت نتایج به دست آمده در اجرای این طرح پژوهشی گفت: سطح سبزیجات و میوه های تازه می تواند به  آفت کش ها، کودها، مواد نگهدارنده و میکروارگانیسم ها و سایر آلاینده های محیطی آلوده شود که با شستشوی معمولی حذف نمی شود. 
مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه متولیان ایمنی و کنترل کیفیت محصولات کشاورزی در سطح دنیا استفاده از شوینده های طبیعی را پیشنهاد می نمایند گفت: این روش علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی بر اساس استاندارد های جهانی می تواند نقش بسزایی در سلامت جامعه داشته باشد. 
فولادی با بیان اینکه شوینده ها و ضدعفونی کننده های طبیعی با توانایی حذف میکرواورگانیسم ها در شرایط شیوع بیماری های واگیردار از اهمیت بالایی در کنترل این بیماری ها برخوردارند افزود: یکی از ماموریت های موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی پایش و کنترل کیفیت مواد غذایی و شناسایی آلاینده های محصولات خام کشاورزی برای اممانعت از انتقال آلودگی از مزرعه به سفره است.
وی گفت: بر این اساس در این پژوهش تولید یک شوینده خوراکی و طبیعی در دستور کار قرار گرفت که پس از انجام تحقیقات و بررسی های علمی، آزمایش های شیمیایی و میکروبی و با در نظر گرفتن معایب شوینده های موجود در بازار، این محصول ویژه، برای حفاظت از سلامت جامعه و ایمنی محصولات کشاورزی، تولید و برای مصرف خانوار به بازار معرفی شده است.

الکل با فناوری تولید از پسماند کارخانجات صنایع غذایی رو نمایی شد
همچنین همزمان با هفته پژوهش و فناوری توسط موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از الکل با فناوری تولید از پسماند کارخانجات صنایع غذایی رو نمایی شد.
«دکتر ابوالفضل پهلوانلو»، معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: دانش فنی تولید الکل طبی، با خلوص بالا از پسماند کارخانجات صنایع غذایی در حال حاضر در این مرکز پژوهشی موجود است که با توجه به ویژگی های مواد اولیه به کار رفته در تولید آن از ارزش افزوده بسیار بالا برای تولید در مقیاس صنعتی برخوردار است.
مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی های نوین همواره در تولید محصولات مختلف مزیت رقابتی ایجاد نموده است ادامه داد: اتانول نیز از این قاعده مستثنی نیست و بر این اساس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بهره گیری از تکنولوژیهای نوین به دانش فنی تولید اتانول با قیمت بسیار پایین تر از قیمت تولید کارخانه های در حال فعالیت در ایران دست یافته است.
پهلوانلو افزود: در این فرآیند با بهینه سازی خط کامل تولید شامل فرمولاسیون و نوع ماده اولیه (پسماند کارخانجات صنایع غذایی)، باز طراحی راکتورهای تخمیر، بهینه سازی سیستم تخمیر و هوشمند سازی برج تقطیر سیستم تولید الکل بازآفرینی شد. 
وی با بیان اینکه پساب ناشی از تولید الکل به این روش جهت استفاده در غذای دام کاربرد دارد گفت: این مجموعه آمادگی کامل دارد کلیه دستاوردها در خصوص استقرار کامل خط تولید و همچنین فرآیندهای کنترل کیفیت محصول نهایی را به واحدهای تولیدی کشور واگذار نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.