رئیس جمهور گفت: در هفته‌های گذشته مردم با تلاش و کوشش و اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که همه منحنی‌های موج سوم کرونا را در برابر هماهنگی و کادر درمان به کرنش وادار کردند.

 روحانی: منحنی‌های موج سوم کرونا کاهشی شده است/ به ما می‌گویند از آمدن بایدن ذوق‌زده هستید

قدس آنلاین؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: ۱۰ ماه از زحمات کادر درمانی گذشته و تلاش آن‌ها را پاس می‌داریم و مردم ما پاسخ بسیار روشن و صریحی در عمل به کادر درمان دادند؛ البته به غیر از اینکه با زبان که همیشه تجلیل می‌کنند و قدردان هستند، در هفته‌های گذشته مردم با تلاش و کوشش و اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که همه منحنی‌های موج سوم را در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کادر درمان به کرنش وادار کردند.

وی افزود: ما در روز شنبه شاهد این بودیم که همه‌ی منحنی‌هایی که وضع بیماری را نشان می‌دهد در استان‌ها سر به زیر شده بودند و مسیر کاهشی را آغاز کرده بودند و از ۱۶۰ مرکز و شهرستان با وضعیت قرمز در کشور، فقط ۱۲ شهرستان باقی‌مانده بود و ان شالله این هم تمام می‌شود و مردم این کار را در موج سوم کرونا در کنار کادر درمانی انجام دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم مردم کاری کنند که در فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای از این بیماری نباشیم، خاطر نشان کرد: برای اینکه در داخل واکسن این بیماری تولید شود تلاش و کوشش می‌کنیم و واکسنی که در دنیا هست ولو اینکه هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته ولی همین واکسن‌های نیمه‌کاره را دنبال می‌کنیم که خریداری کرده و به موقع وارد کشور کنیم و مردم بتوانند در ماه‌های آینده و یا اگر طولانی شد، در ماه‌های ابتدایی سال جدید شرایط بهتری برای فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود داشته باشند.

رئیس‌جمهور،  با بیان اینکه شرایط امروز با زمانی که برای برجام مذاکره کردیم فرق می‌کند، گفت: آن روز، شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما بود. امروز آن شمشیر شکسته شده و به دنبال کارش رفته است. آن روز که مذاکره می‌کردیم شمشمیر دومی به PMD بالای سر ما بود، امّا الان آن شمشیر شکسته شده و از بین رفته است.

روحانی افزود: آن روز در افکار عمومی دنیا به غلط شایعه کرده بودند که ایران اگر تعهدی بکند به تعهد خود عمل نمی‌کند. در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا هستیم. سخت مذاکره می‌کنیم، با وسواس مذاکره می‌کنیم امّا اگر تصمیم گرفتیم و امضاء‌کردیم به امضا و عهد خودمان وفادار خواهیم ماند. در مذاکره با پنج بعلاوه یک، هفت کشور بودیم. شما ایران را با بقیه کشورهای عضو برجام مقایسه کنید، آمریکا که هیچ، بقیه هم نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خودشان عمل کنند. آن کسی که به توافق خود درست عمل کرد ایران بود.

وی با بیان اینکه در مذاکرات ۲۰۱۵ پنج بعلاوه یک،  روبروی ما بود امّا امروز آمریکا تنهاست،‌گفت: همه کشورها جز چند کشور کوچک با خروج از برجام مخالف هستند و به آمریکا توصیه می‌کنند که به برجام برگردد. بله، امروز شرایط فرق می‌کند. در داخل هم شرایط متفاوت است. آن روز میلیون‌ها دلار باید پول می‌دادیم تا بنزین وارد کنیم، امّا امروز بنزین صادر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن روز که مذاکره می‌کردیم گازوییل وارد می‌کردیم امّا امروز صادر می‌کنیم. آن روز در زمستان ناچار به وارد کردن گاز بودیم اما امروز در زمستان هم گاز صادر می‌کنیم. آن روز در بسیاری از محصولات از جمله گندم، محتاج خرید از خارج بودیم، امّا امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه در بسیاری از محصولات یا در خودکفایی قرار داریم یا در مرز خودکفایی، گفت: شرایط امروز با آن روز بسیار متفاوت است و قابل قیاس نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: با اینکه ملّت ایران روی پای خودش ایستاده است، در عین حال اگر پنج بعلاوه یک به کل تعهدات برگشت، ما هم در همان ساعت به کل تعهدات برمی‌گردیم و به مردم اعلام می‌کنیم که اگر امروز فشاری هست از جانب استکباری است که در این دوره که چند هفته دیگر هم متأسفانه از آن باقی مانده، وارد شده است. یاغی ترین رئیس‌جمهور و قانون شکن ترین آدم رئیس‌جمهور آمریکا شد که الان در روزهای پایانی آن قرار داریم.

روحانی ادامه داد: برخی می‌گویند شما خیلی از آمدن بایدن ذوق زده هستید؛ نه ذوق‌زده نیستیم، امّا از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم.

وی افزود: دولت بعدی آمریکا هم خودش می‌داند؛ راه باز است؛ اگر مسیر درست خواست آماده است، مسیر اشتباه خواست، آماده است. امیدواریم پیام رأیی که مردم آمریکا داده‌اند برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد و بدانند که این رأی برای قانونگرایی است نه قانون شکنی. رأی به تعهد به پیمان‌هاست نه پنهان‌شکنی. امیدواریم خواست مردم آمریکا در این رأی محقق شود. خواست ما امنیت و ثبات در سراسر جهان و تعامل سازنده با کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.