قصه کسادی‌بازار واحدهای صنفی آجیل و خشکبار که از کمپین نه به خرید آجیل شروع شد و با قرنطینه شدن مردم در شرایط کرونایی به اوج رسید، هنوز هم پایان نیافته است.

آجیل‌فروشان به دنبال بخشش مالیاتی

رسته توزیع آجیل و خشکبار که همه‌ساله در ایام یلدا و شب‌عید بازار پررونقی را تجربه می‌کرد، حالا با کاهش ۸۰درصدی تقاضا، در ردیف رسته‌های شغلی محسوب می‌شود که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.

عید امسال واحدهای صنفی آجیل و خشکبار که روی فروش نوروز ۹۹ خود حساب ویژه‌ای کرده بودند مانند دیگر صنوف تابع تصمیم‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، کرکره مغازه‌هایشان را پایین کشیدند تا سلامت مردم حفظ شود، واحدهای صنفی آجیل و خشکبار پس از پایان قرنطینه مجبور شدند آجیل‌هایی که از زمان مصرفشان دیرزمانی گذشته بود را دور بریزند. شدت خسارت این واحدها به‌قدری بود که وزارت صمت این رسته را جزو مشاغلی معرفی کرد که بیشترین ضرر را از شیوع کرونا متحمل شده‌اند.

افزایش قیمت ۵۰ تا ۷۰درصدی برخی از اقلام آجیل

این واحدها در آستانه شب‌چله، اجازه یافتند چراغ کسب‌وکارشان را روشن کنند و آن‌ها هم دنبال تهیه محصولات خام برای فراوری و پاسخگویی به مردم هستند. از پرداخت اجاره مغازه، مالیات و بیمه که بگذریم، آن‌ها همچنان از اینکه مبادا اجناسشان روی دستشان بماند و فاسد شود، می‌ترسند.

در سوی دیگر این معامله، مردمی هستند که به دلیل گرانی‌ها، کاسه آجیل شب یلدا را با مخلوطی از نخود، تخمه و بادام‌زمینی پر می‌کنند. این افراد که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و با حداقل حقوق قانون کار زندگی می‌گذرانند، نمی‌توانند نسبت به افزایش قیمت ۵۰ تا ۷۰درصدی آجیل در سبد خانوار بی‌تفاوت باشند و به همین دلیل بااحتیاط بیشتری برای تهیه این اقلام قدم برمی‌دارند.

طبق آمار رسمی، مردم در آبان ماه امسال به‌ طور میانگین ٤٦درصد بیشتر از آبان ٩٨ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و اگر لازم باشد به دلیل کم بودن ضریب اهمیت این گروه از خوراکی‌ها در قیاس با گوشت، مرغ و برنج، به ‌راحتی آجیل و خشکبار را نیز از فهرست کوتاه خریدشان حذف می‌کنند.

آجیل‌فروشی‌ها برای پاسخگویی به نیاز همه دهک‌ها سبد متنوعی از آجیل و خشکبار را تدارک می‌بینند به‌طور نمونه آجیل شب یلدایی که علاوه بر پسته، بادام، گردو، فندق، مقداری انجیر و برگه زردآلو هم دارد، برای خریداران ۱۸۵هزارتومان آب می‌خورد و مخلوطی به عنوان آجیل اقتصادی نیز در این فروشگاه‌ها یافت می‌شود که قسمت اعظم آن را تخمه تشکیل می‌دهد و بین ۵۲ تا ۷۵هزار تومان خرج می‌تراشد.

مالیات واحدهای صنفی کرونا زده را ببخشید

علیرضا ارزانی‌ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، با اشاره به اینکه ۶۰ درصد واحدهای آجیل‌فروشی مستأجر هستند، می‌گوید: عید سال گذشته کمپین آجیل نخرید راه افتاد، عید امسال هم کرونا آمد و فشار به واحدهای صنفی ما به‌قدری بود که بسیاری از آجیل‌فروش‌ها به دلیل خسارت‌های بالایی که متحمل شدند، کسب‌وکارشان را جمع کردند و آن‌هایی که مانده‌اند فقط سعی دارند کارشان را حفظ کنند.

ممقانی با اشاره به متضرر شدن ۸۵ درصد واحدهای صنفی آجیل و خشکبار طی سال جاری می‌گوید: بیشتر آجیل‌هایی که برای نوروز ۹۹ فراوری‌شده بود، به دلیل رطوبت و گرمای هوا پس از قرنطینه معدوم شدند، چون از یک‌ طرف آجیل‌هایی که شور شده بودند، امکان نگهداری در سردخانه را نداشتند و از طرف دیگر عمده‌فروشی‌ها که جنس را خام فروخته بودند حاضر نبودند اجناس فراوری ‌شده را پس بگیرند.

وی با اشاره به بلاتکلیفی صاحبان واحدهای صنفی آجیل و خشکبار می‌گوید: هم‌اکنون زمان عرضه محصولات از سوی کشاورزان است و ما نمی‌دانیم امسال عید دولت چه برنامه‌ای برای صنف ما دارد، در صورتی ‌که مواد اولیه تهیه و آن‌ها را فراوری کنیم، ممکن است دوباره با اعلام قرنطینه محصولات ما فاسد شوند و اگر جنس تهیه نکنیم باز هم به دلیل بیکاری و پرداخت هزینه‌های تولید، از نیروی‌انسانی گرفته تا بیمه و مالیات متضرر می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه با فروش شب یلدا، دخل‌وخرج واحدهای آجیل‌فروشی تراز نمی‌شود، تأکید می‌کند: تنها انتظاری که از دولت داریم این است که مالیات واحدهای صنفی کرونازده در سال ۹۹ را ببخشد، چون تعویق دوماهه پرداخت مالیات گره‌ای از مشکلات صنفی ما باز نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.